VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
15
s ním setkat ve starověkém světě (například v kultech
Demeter a Persefony v Eleusině nebo v kultu Diany
v Efesu) a je základem nejpodstatnější křesťanské zkuše
nosti - svátosti oltářní. S tímto modelem chování jde ru
ku v ruce i jistý model víry. Obřad je chápán jako akt uctí
vání a uctívaná věc je podle této víry zřetelně odlišena od
věřícího, na druhou stranu je s ním však spjata velmi sil
ným osobním vztahem. Bůh je nadpřirozená bytost, jež
„sídlí" ve svatyni, kde je uctívána, zároveň však prochází
přirozeným světem; je neviditelný, ale všudypřítomný.
Měli bychom rozlišovat dva druhy chápání nábožen
ství: mýtické a teologické. K náboženství neoddělitelně
patří příběhy o božstvech a přízracích, které putují svě
tem a jeví neobyčejný zájem o naše zdejší konání. Na
rozdíl od teologických náboženských doktrín nám však
neposkytují odpověď na etické otázky - nedokáží vy
světlit příčinu ani cíl naší existence. Někdy mohou od
povědi naznačovat, proto si je však lidé nepamatují
a necení. Mýtus svět oživuje, promítá do přírodních
procesů záměry a touhy, a činí tak z přirozeného nad
přirozené. V mýtu čelíme příběhu, který po nás žádá,
abychom mu uvěřili, aniž bychom věřili v jeho pravdi
vost; je metaforou, kterou opakujeme v čistém jazyce
našich vlastních emocí. Paralelu mytického vědomí na
cházíme v umění, a mnozí z těch, kdo si této podobnos
ti povšimli (například Jung), ji využili k vysvětlení poci
tu krásna. V mýtu přichází ke slovu zvláštní způsob
myšlení: zrcadlení vědomí, které ono vědomí smísením
s řádem světa zároveň vyjasňuje.
Posvátné obřady a zvyky jsou v jistém smyslu pe-
dantské. Jejich smysl a síla spočívají v jejich přesném
provedení. Stejně jako čarodějné formule (jimž se velmi
podobají) musí být provedeny do slova a do písmene,
bez chyb, jak to předpisují zvyklosti. Samozřejmě může
dojít k chybě, aby to byla opravdu chyba, a ne novota,
16
neboť samovolné vnášeni novot s sebou nese riziko na
řčení ze svatokrádeže. Rozdíl mezi správným dodrže
ním tradic a svatokrádeží může být tak nepatrný, že je
pro nezasvěceného téměř nepostřehnutelný - za pří
klad nám může posloužit spor, zda se má znamení kří
že dělat dvěma či třemi prsty, který způsobil rozdělení
ruské pravoslavné církve. Jeho velmi závažné důsledky
nás ovlivňují ještě dnes.
Odhlédneme-li od těchto skutečností a vezmeme-li
náboženskou víru čistě jako dílo filosofické teologie,
odpověď na hádanku bytí, pak nám jistě přijde neuvěři
telné, že stačí, aby člověk udělal malou chybu ve svých
úvahách, a bude za to nazván kacířem a čeká jej hrozný
trest, s tímto označením související. V náboženské víře