Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do obchodního práva

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (105.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- Ten, kdo z vlastní iniciativy zahájil jednání o smlouvě nebo v tomto jednání dále pokračuje, bez upozornění druhé strany, tak je odpovědný za škodu §1829 - nárok za úhradu škody straně poškozené z důvodu bezdůvodného neuzavřeni smlouvy. Výše náhrady je omezena částkou, která odpovídá ztrátě z neuzavřené smlouvy v obdobných případech. Soud porovnává s ostatními smlouvami, aby zde nebyl hrubý nepoměr.

  1. Nesplnění informační povinnosti – jedna strana neinformuje druhou o určitých skutečnostech, v důsledku toho vznikne druhé straně majetková újma.

- tzn. povinnost stran sdělit si v průběhu jednání, před uzavřením smlouvy, veškeré skutkové a právní skutečnosti. Porušení této informační povinnosti může být důvodem vedoucím ke vzniku předsmluvní odpovědnosti, z čehož opět vyplývá nárok na úhradu škody.

  1. Porušení tajemství – jedna strana zneužije, nebo použije důvěrné (nebo interní) sdělení, druhá strana zase prodělá újmu na majetku a má právo na náhradu škod.

- Jestliže některá ze stran důvěrné sdělení prozradí nebo zneužije, je povinna smluvnímu partnerovi vydat to, oč se tímto jednáním obohatila. Poškozená strana dále může i druhou stranu zažalovat.

  1. Změny v obchodních podmínkách – obchodní podmínky musí být oběma stranám známé a přikládají se vždy k obchodní smlouvě. Jestliže uzavírají smlouvu podnikatelé, tak mohou část té smlouvy určit odkazem na obchodní podmínky. Strany se však mohou dohodnout na změně obchodních podmínek, a pokud se dohodnou na jejich změně, pak má přednost to ujednání o jejich změně.

- aby byly OP pro obě strany závazné, musí být oběma stranám známé (jsou nedílnou součástí smlouvy). Pokud se strany ve smlouvě dohodnou na určitých odchylkách OP, má toto ujednání přednost před těmito OP. Týká se to především tzv. Ochrany spotřebitele. V této souvislosti platí, že ustanovení OP, která druhá strana nemohla rozumně očekávat, jsou neúčinná, ledaže s nimi tato strana výslovně souhlasila.

  1. Smlouvy uzavírané pomocí prostředků - komunikace na dálku (telefon - zavolají, nabídnou)

  2. Smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory - Spotřebitel není povinen vracet (např. Nějaké zboží) na své vlastní náklady - v NOZ. Poctivý držitel má právo s dodaným zbožím svobodné nakládat a užívat jej jako vlastník.

  3. Smlouvy uzavírané adhezním způsobem – adhezní smlouva – jedna strana předloží druhé straně již hotový text smlouvy, který druhá strana buď přijme jako takový, nebo ho může odmítnout. U takovéto smlouvy vždy hrozí nebezpečí, kdy jedna strana je podstatně silnější a vnutí svojí vůli té straně slabší - u těchto smluv by měla být vždy doložka o tom, že strana, která tuto smlouvu předložila, tu smlouvu též dostatečně druhé straně vysvětlila (§1800). Od tohoto paragrafu se nelze odchýlit, tzn., že je to povinnost, ale to neplatí pro podnikatele.

Témata, do kterých materiál patří