kognitivní-procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PAMĚŤ
Paměť je schopnost vštěpovat si, uchovávat a vybavovat informace o předchozích zkušenostech. Je předpokladem možnosti učení a na jejím základě se formuje identita jedince. Paměť se dělí jednak podle délky doby uchování zapamatovaného na senzorickou, krátkodobou, střednědobou a dlouhodobou; dále podle formy ukládání informací na vizuální, akustickou, sémantickou atd.
Mezi první výzkumníky paměti patřil něměcký učenec Hermann Ebbinghaus a britský psycholog Frederic Bartlett.
FÁZE PAMĚŤOVÉHO PROCESU
1. Kódování (vštípení/encoding) - je transformace senzorických vstupů do podoby mentální reprezentace, kterou lze uložit do paměti. (Vizuální, akustická forma) Je buď záměrné nebo bezděčné. Vytvoření paměťové stopy=engram
2. Uchování (retence) = proces udržení zakódované informace v paměti po určitou dobu
3. Vybavování (retrieval) = proces vyvolání informace z paměti buď- Spontánně/Záměrně
ZAPOMÍNÁNÍ
- Adaptivním aspekt lidské paměti
- Lidé zapomínají z důvodů nedostatečného kódování, vyhasínání,
- interference nebo vytěsnění
- Ebbinghausova křivka
- 1.den 77% - 4.den 66% - 30.den 58% - 60.den 48% - 120.Den 38%
NEDOSTATEČNÉ KÓDOVÁNÍ A ROZPAD
Nedostatečné kódování - např. neumíme popsat mince, kterými denně - platíme - nebyly zakódovány do dlouhodobé paměti, běžné věci obvykle detailně nesledujeme.
DRUHY PAMĚTI
SENZORICKÁ (ULTRAKRÁTKÁ)- slouží k prvotnímu posouzení důležitosti, kdy důležité je dále zpracováváno krátkodobou pamětí. Dle využití smyslů ji lze dále dělit např. na ikonickou a echoickou. Informace se zde uchovávají do 2 sekund.
KRÁTKODOBÁ - je vědomá aktivní část paměti, ve které se odehrává většina psychických procesů (např. řešení aktuálních problémů). Mezi její dvě hlavní funkce patří: uchování materiálu, který je potřeba na krátkou dobu, a slouží jako pracovní prostor pro mentální operace. Rychlost rozpadu obsahů krátkodobé paměti se odhaduje mezi 15 až 30 sekundami
DLOUHODOBÁ - Relativně trvalým úložným systémem, který má kapacitu na velký objem informací po dlouhou dobu. Zabývá se dlouhotrvajícími vzpomínkami, tím, jak jsou v průběhu života kódovány, uchovávány, vybavovány, zapomínány či rekonstruovány. Efekt rozložení - DP je lepší, pokud do ní informace ukládáme postupně, než když se snažíme naučit vše najednou. Téměř neomezená kapacita.
PORUCHY PAMĚTI
Kvantitativní
- Hypomnézie – snížení výkonnosti (např. syndrom demence)
- Amnézie – retrográdní, anterográdní
- Hypermnézie - geniové, nadměrné zapamatovávání si
Kvalitativní (přesnosti a spolehlivosti vzpomínek)
- Kryptomnézie
- Ekmnézie
- Vzpomínkový klam
- Bájivá lhavost
UČENÍ
= relativně trvalé změny vědomostí nebo chování, které jsou výsledkem zkušeností
=učením si osvojujeme vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a návyky, mění se jím i psychické procesy, stavy a vlastnosti (formuje se jím osobnost)