Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




kognitivní-procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PAMĚŤ

Paměť je schopnost vštěpovat si, uchovávat a vybavovat informace o předchozích zkušenostech. Je předpokladem možnosti učení a na jejím základě se formuje identita jedince. Paměť se dělí jednak podle délky doby uchování zapamatovaného na senzorickou, krátkodobou, střednědobou a dlouhodobou; dále podle formy ukládání informací na vizuální, akustickou, sémantickou atd.

  • Mezi první výzkumníky paměti patřil něměcký učenec Hermann Ebbinghaus a britský psycholog Frederic Bartlett.

FÁZE PAMĚŤOVÉHO PROCESU

1. Kódování (vštípení/encoding) - je transformace senzorických vstupů do podoby mentální reprezentace, kterou lze uložit do paměti. (Vizuální, akustická forma) Je buď záměrné nebo bezděčné. Vytvoření paměťové stopy=engram

2. Uchování (retence) = proces udržení zakódované informace v paměti po určitou dobu

3. Vybavování (retrieval) = proces vyvolání informace z paměti buď- Spontánně/Záměrně

ZAPOMÍNÁNÍ

- Adaptivním aspekt lidské paměti

- Lidé zapomínají z důvodů nedostatečného kódování, vyhasínání,

- interference nebo vytěsnění

- Ebbinghausova křivka

- 1.den 77% - 4.den 66% - 30.den 58% - 60.den 48% - 120.Den 38%

NEDOSTATEČNÉ KÓDOVÁNÍ A ROZPAD

Nedostatečné kódování - např. neumíme popsat mince, kterými denně - platíme - nebyly zakódovány do dlouhodobé paměti, běžné věci obvykle detailně nesledujeme.

DRUHY PAMĚTI

  • SENZORICKÁ (ULTRAKRÁTKÁ)- slouží k prvotnímu posouzení důležitosti, kdy důležité je dále zpracováváno krátkodobou pamětí. Dle využití smyslů ji lze dále dělit např. na ikonickou a echoickou. Informace se zde uchovávají do 2 sekund.

  • KRÁTKODOBÁ - je vědomá aktivní část paměti, ve které se odehrává většina psychických procesů (např. řešení aktuálních problémů). Mezi její dvě hlavní funkce patří: uchování materiálu, který je potřeba na krátkou dobu, a slouží jako pracovní prostor pro mentální operace. Rychlost rozpadu obsahů krátkodobé paměti se odhaduje mezi 15 až 30 sekundami

  • DLOUHODOBÁ - Relativně trvalým úložným systémem, který má kapacitu na velký objem informací po dlouhou dobu. Zabývá se dlouhotrvajícími vzpomínkami, tím, jak jsou v průběhu života kódovány, uchovávány, vybavovány, zapomínány či rekonstruovány. Efekt rozložení - DP je lepší, pokud do ní informace ukládáme postupně, než když se snažíme naučit vše najednou. Téměř neomezená kapacita.

PORUCHY PAMĚTI

Kvantitativní

- Hypomnézie – snížení výkonnosti (např. syndrom demence)

- Amnézie – retrográdní, anterográdní

- Hypermnézie - geniové, nadměrné zapamatovávání si

Kvalitativní (přesnosti a spolehlivosti vzpomínek)

- Kryptomnézie

- Ekmnézie

- Vzpomínkový klam

- Bájivá lhavost

UČENÍ

= relativně trvalé změny vědomostí nebo chování, které jsou výsledkem zkušeností

=učením si osvojujeme vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a návyky, mění se jím i psychické procesy, stavy a vlastnosti (formuje se jím osobnost)

Témata, do kterých materiál patří