kognitivní-procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-Učení vhledem
-
K vhodnému vyřešení situace dojde spontánně (bez zpevňování), subjekt však musí chápat problémové složky situace
-
Zabývali se jím gestaltisté, hlavně '''Max Wertheimer'' a '''Wolfgang Kohler''' (zkoumal u primátů a popsal jejich řešení problému „jak dostat nedostupný banán“)
-Sociální učení (observační)
-
Kopírování chování dospělých dětmi probíhá bez posilování
-
Albert Bandura: teorie observačního učení: lidé se učí na základě zástupného zpevňování = pozorování chování druhých lidí a jeho důsledků – observace těchto modelů vede ke vzniku očekávání efektivity a odměnění aktivit (-> lidé proto napodobují atraktivní a úspěšné jedince)
- Pozornost
- Retence (podržení)
- Reprodukce
- Motivace
BOBO DOLL EXPERIMENT- jak děti mlátili do panáka, když viděli, že to dělá někdo jiný
MYŠLENÍ
-
myšlení = nejsložitější kognitivní proces, vnitřní mentální děj, který nelze přímo pozorovat
-
myšlení úzce souvisí s inteligencí (= poznávací schopnost, jež určuje kvalitu myšlení daného jedince)
-
myslet znamená především uvědomovat si vztahy mezi předměty a ději reálného světa, pro které máme slovní označení
-
obsahem myšlení jsou myšlenky
-
výsledkem myšlení je nový poznatek
-
při výzkumu myšlení se používá introspekce (zkoumaný jedinec v průběhu řešení buď „myslí nahlas“ nebo proces myšlení dodatečně popisuje)
Funkce myšlení:
-
formování pojmů
-
rozpoznávání a nacházení vztahů
-
vyvozování závěrů z výchozích předpokladů ( = usuzování)
-
řešení problémů
-
vytváření něčeho nového
DRUHY MYŠLENÍ
podle typu psychických obsahů, s nimiž provádíme mentální operace:
-
myšlení konkrétní - probíhá manipulace s vjemy, myšlení situační, názorové, praktické, metoda pokus - omyl (puzzle, vaření atd.)
-
myšlení názorné - v mysli operujeme s představami (nejčastěji vizuálními)
-
myšlení abstraktní - provádíme operace se znaky (symboly), př. matematickými, verbálními, logickými
podle převládajících mentálních operací:
-
analýza - myšlenkové rozčlenění celku na části, podstatou analytického myšlení je popis částí určitého celku, analýza se poměrně často pojí s kritickým hodnocením celku i jeho složek(př. Jakou barvu má střecha? výchozí předpoklad: dům má střechu a střecha barvu)
-
syntéza - sjednocování či kombinování jednotlivostí do určitého mentálního celku, závěr není obsažen ve výchozích údajích → výsledkem je něco nového
-
analytické myšlení - potupuje krok za krokem - probíhá s plným uvědoměním obsahu
-
intuitivní myšlení - nepostupuje v jasně vymezených krocích, opírá se o dobrou znalost daného vědního oboru a jeho struktury (Bruner)
MYŠLENKOVÉ OPERACE
-
srovnávání (komparace) - zjišťování podobností a rozdílů mezi různými jevy, což je výchozí předpoklad pro formování pojmů, umožňuje třídění a kategorizaci
-
logické myšlenkové operace - řídí se přesnými pravidly, která nesmíme porušit => jsou správné X nesprávné, pravdivé X nepravdivé, označovány jako algoritmy, tvoří je série kroků, při jejichž dodržení dojdeme ke správnému závěru (př. Pythagorova věta)
-
heuristické operace- soubor pravidel, která nám pomáhají zjednodušit problémy a najít cesty k jejich řešení, nezaručují však nalezení pravdivého/správného řešení (jako je tomu u algoritmu), výsledky jsou vhodné/nevhodné, vyhovující/nevyhovující
-
usuzování -vyvozování závěrů z výchozích předpokladů