Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




kognitivní-procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-Učení vhledem

  • K vhodnému vyřešení situace dojde spontánně (bez zpevňování), subjekt však musí chápat problémové složky situace

  • Zabývali se jím gestaltisté, hlavně '''Max Wertheimer'' a '''Wolfgang Kohler''' (zkoumal u primátů a popsal jejich řešení problému „jak dostat nedostupný banán“)

-Sociální učení (observační)

  • Kopírování chování dospělých dětmi probíhá bez posilování

  • Albert Bandura: teorie observačního učení: lidé se učí na základě zástupného zpevňování = pozorování chování druhých lidí a jeho důsledků – observace těchto modelů vede ke vzniku očekávání efektivity a odměnění aktivit (-> lidé proto napodobují atraktivní a úspěšné jedince)

- Pozornost

- Retence (podržení)

- Reprodukce

- Motivace

BOBO DOLL EXPERIMENT- jak děti mlátili do panáka, když viděli, že to dělá někdo jiný

MYŠLENÍ

  • myšlení = nejsložitější kognitivní proces, vnitřní mentální děj, který nelze přímo pozorovat

  • myšlení úzce souvisí s inteligencí (= poznávací schopnost, jež určuje kvalitu myšlení daného jedince)

  • myslet znamená především uvědomovat si vztahy mezi předměty a ději reálného světa, pro které máme slovní označení

  • obsahem myšlení jsou myšlenky

  • výsledkem myšlení je nový poznatek

  • při výzkumu myšlení se používá introspekce (zkoumaný jedinec v průběhu řešení buď „myslí nahlas“ nebo proces myšlení dodatečně popisuje)

Funkce myšlení:

  • formování pojmů

  • rozpoznávání a nacházení vztahů

  • vyvozování závěrů z výchozích předpokladů ( = usuzování)

  • řešení problémů

  • vytváření něčeho nového

DRUHY MYŠLENÍ

podle typu psychických obsahů, s nimiž provádíme mentální operace:

  • myšlení konkrétní - probíhá manipulace s vjemy, myšlení situační, názorové, praktické, metoda pokus - omyl (puzzle, vaření atd.)

  • myšlení názorné - v mysli operujeme s představami (nejčastěji vizuálními)

  • myšlení abstraktní - provádíme operace se znaky (symboly), př. matematickými, verbálními, logickými

podle převládajících mentálních operací:

  • analýza - myšlenkové rozčlenění celku na části, podstatou analytického myšlení je popis částí určitého celku, analýza se poměrně často pojí s kritickým hodnocením celku i jeho složek(př. Jakou barvu má střecha? výchozí předpoklad: dům má střechu a střecha barvu)

  • syntéza - sjednocování či kombinování jednotlivostí do určitého mentálního celku, závěr není obsažen ve výchozích údajích → výsledkem je něco nového

  • analytické myšlení - potupuje krok za krokem - probíhá s plným uvědoměním obsahu

  • intuitivní myšlení - nepostupuje v jasně vymezených krocích, opírá se o dobrou znalost daného vědního oboru a jeho struktury (Bruner)

MYŠLENKOVÉ OPERACE

  • srovnávání (komparace) - zjišťování podobností a rozdílů mezi různými jevy, což je výchozí předpoklad pro formování pojmů, umožňuje třídění a kategorizaci

  • logické myšlenkové operace - řídí se přesnými pravidly, která nesmíme porušit => jsou správné X nesprávné, pravdivé X nepravdivé, označovány jako algoritmy, tvoří je série kroků, při jejichž dodržení dojdeme ke správnému závěru (př. Pythagorova věta)

  • heuristické operace- soubor pravidel, která nám pomáhají zjednodušit problémy a najít cesty k jejich řešení, nezaručují však nalezení pravdivého/správného řešení (jako je tomu u algoritmu), výsledky jsou vhodné/nevhodné, vyhovující/nevyhovující

  • usuzování -vyvozování závěrů z výchozích předpokladů

Témata, do kterých materiál patří