kognitivní-procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-indukce - odvozování obecných závěrů z jednotlivých pozorování, na tomto staví většina psychologických výzkumů, pozor na konfirmační zkreslení (tj. tendence si ověřovat své výchozí předpoklady i názory pouze na základě důkazů, které je potvrzují)
-dedukce = vycházíme z obecného pravidla, které aplikujeme na jednotlivý konkrétní případ
POJMY
Efektivně reprezentují velké množství různorodých údajů, což usnadňuje či umožňuje myšlení
- Jsou to mentální kategorie, do kterých zařazujeme předměty, události, zkušenosti nebo ideje, které jsou si v jednom nebo více aspektech podobné
- Upozorňují na provázanost myšlení a jazyka
VYGOTSKÝ: VÝVOJOVÝ VZTAH MYŠLENÍ A ŘEČI
= oba procesy se vyvíjí zpočátku nezávisle na sobě
- zhruba ve 2 letech věku dítěte dojde k prolnutí vývojových linií myšlení a řeči: myšlení nabývá charakteru řeči a řeč se stává intelektuální, což se projevuje (doposud je řeč afektově-volním aktem)- aktivním zájmem dítěte o rozšiřování slovní zásoby a výrazným nárůstem slovní zásoby dítěte (děti aktivně hledají znaky pro ovládnutí předmětů okolo sebe)
- Vygotský dokládá provázanost obou procesů vývojem a tzv. Egocentrické řeči
- ve Vygoského pojetí se jedná o myšlení ve vlastním slova smyslu
- nabývá funkce plánovitého úkolu a řešení nového úkolu vznikajícího v chování
- je mezi stupněm tzv. vnější a vnitřní řeči, mezistupněm, který ukazuje na proměnu funkce řeči v průběhu vývoje
- vnitřní řeč je univerzálním nástrojem myšlení člověka a mentálních činností (když o něčem přemýšlíme řešíme nějaký úkol, vzpomínáme,,,) řečí směrovanou k sobě samému
ELEANOR ROSCHOVÁ- TEORIE PROTOTYPŮ
- prototypy jsou nejlepší a nejvýstižnější příklady daného pojmu (nářadí —> kladivo)
- prototypy jsou základem neurčitých pojmů, slouží jako vztažné body při rozhodování, zda určitý jev / předmět do dané kategorie patří či ne (nářadí—>kladivo,šídlo ?) ovoce—> jablko (kaki)
Roschová prokázala - že lidé mají rozvinutý cit pro to, co je a není prototypické - že děti si některé pojmy osvojují lépe (střední úroveň zobecnění: stůl, židle, jablko, auto...)
I Cyklus řešení problémů (Sternberg 2002)
– Identifikace problému
– Definování a reprezentace problému
– Formulování strategie
– Organizace informací
– Rozdělení zdrojů
– Monitorování
- průběžná kontrola
– zhodnocení