kognitivní-procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Funkcionalismus upřednostňoval před obsahem myšlení procesy myšlení. Zajímal se tedy o to, jak psychické procesy (a v rámci nich i kognitivní procesy) pomáhají v procesu adaptace člověka na prostředí, v němž žije.
Gestalt psychologie, která přišla s myšlenkou, že psychologické jevy nejlépe pochopíme, když je budeme vnímat jako uspořádané, strukturované celky, nikoli když je budeme rozkládat na části. Gestaltisté se zajímali především o vnímání, a to zrakovou percepci. Formulovali pro ni řadu tzv. gestalt zákonů, jež popisují, jakým způsobem se vnímané objekty v naší mysli organizují.
VYBRANÉ KOGNITIVNÍ PROCESY
Vnímání
Pozornost
Představivost
Paměť
Učení
Myšlení
VNÍMÁNÍ A ČITÍ
Psychologie rozlišuje dva poznávací procesy:
1. ČITÍ (sensation)
proces, při kterém naše smyslové orgány přijímají informace z okolního prostředí + přenos těchto informací do mozku
Výsledkem je počitek = zážitky vyvolané jednoduchými podněty (smyslové orgány a příslušné nervové dráhy)
2. VNÍMÁNÍ (perception)
je proces, při kterém lidé uchopují, vybírají, organizují a interpretují, co vidí/slyší/cítí…
organizace a interpretace senzorických informací
výsledkem jsou vjemy
vjem = interpretace počitků na vědomé úrovni (vyšší nervová činnost, centra v mozkové kůře)
Senzorické informace jsou přenášeny po senzorických nervových drahách do centrální nervové soustavy.
V určitých částech mozku (senzorická kůra) se tyto informace třídí a zpracovávají, načež interpretace jsou přeneseny do vědomí. Podstatou percepce je odhalování smysluplných celků v chaotických senzorických informacích.
ČITÍ
čití – proces získávání syrových informací z vnějšího a vnitřního prostředí a jejich transformování do podoby nervových impulsů, které mozek a mysl dále využívá; probíhá ve smyslových orgánech, které se skládají z receptorů, dostředivého nervu a příslušné smyslové oblasti mozku
počitek – odraz jedné vlastnosti, předmětu nebo jevu a vzniká díky smyslovým orgánům; působením fyzikálního nebo chemického podnětu na receptor vzniká vzruch; základní vlastností receptoru je senzitivita
VNÍMÁNÍ
vnímání (percepce) – poznávací proces zachycující to, co v danou chvíli působí na naše smysly; z jednotlivých počitků vytváříme ucelený obraz skutečnosti – získáváme díky němu základní informace o předmětu; - vnímání předchází čití (proces, při kterém smyslové orgány přijímají informace z okolí)
vnímání je organizace a interpretace senzorických informací – je to aktivní proces konstruování, při němž se uplatňují minulé zkušenosti, aktuální psychofyzický stav i naše potřeby
příklad: strach způsobující vnímání strašidel nebo třeba plíživých kroků v lese
vjem – výsledek vnímání, představuje obraz předmětu (např. vjem jablka)