kognitivní-procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
= rozhodování jedince na základě individuální zkušenosti
- proces učení souvisí s mechanismem nervových vest v mozku x v procesu učení se musí cesta nejprve vytvořit
- záznamy o učení se shromažďují na určitém místě v CNS
VROZENÉ REAKCE
- Reflexy, instinkty (fixní vzorce chování)
TYPY UČENÍ
- Geneticky naprogramované typy učení - Habituace, Senzibilizace, Imprinting
-
habituace (přivykání) – na základě zkušenosti se sníží reakce a jedinec posléze přestane reagovat na podněty, které nepředstavují nebezpečí
-
senzibilizace (zcitlivění) - opakované působení podnětu vede k nárůstu reakce na podnět,
-
imprinting (vtiskování) = jediná expozice podnětu stačí k tomu, abychom si ho natrvalo uložili do paměti, je to učení bez opakování či posilování, probíhá v raném věku (kritická/senzitivní perioda pro vtištění obrazu matky u housátek, ale i senzitivní periody v souvislosti s attachmentem či osvojením jazyka) K.Lorenz
-Klasické podmiňování
-
asociativní učení – spoje mezi podněty, podněty a reakcemi organismu
-
výsledkem není nové chování – pouze podmíněná reakce na podmíněný podnět
-
I.P. Pavlov
-
nepodmíněný podnět = evokuje vrozenou reakci bez předchozího učení (jídlo)
-
nepodmíněná reakce = vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění)
-
podmíněný podnět = původně neutrální stimul (světlo, metronom), který získá schopnost vyvolat vrozenou reakci (slinění)
-
podmíněná reakce = původně nepodmíněná reakce (slinění), kterou vyvolal podmíněný podnět (tikání, světlo)
-Operantní podmiňování
-
Aktivní učení z důsledků chování subjektu, při kterém pozitivní/negativní důsledky chování vedou ke změně pravděpodobnosti dalšího výskytu chování, výsledkem je nové chování
-
Edward Thorndike: zvíře metodou pokusu a náhodného úspěchu vyřadí chování, které nevedlo k uspokojení -> zákon efektu = akty chování, které v určité situaci vedou k uspokojení, se v ní později vyskytnou pravděpodobněji než ty, které k uspokojení nevedou
-
Burrhus Frederic Skinner: operanty = spontánní akty chování, kt. mají +/- důsledky, operantní podmiňování je druh učení, při kterém se mění pravděpodobnost budoucího aktu chování (operantů) na základě jejich důsledků; 2 obecné důsledky chování = posílení (zpevnění) a trest
-
Posílení vede ke zvýšení frekvence určitého chování, jedinec se učí z důsledku svého chování
-
Pozitivní posílení: chování je odměněno něčím, co vyvolává příjemné pocity (odměny jsou jídlo, pochvala, ocenění ad.), nejefektivnější je nepravidelné pozitivní zpevnění, tvarování – když se nedaří dosáhnout chtěné reakce, je třeba odměňovat to, co se jí blíží -> zpevňované se jí pak stále víc přibližuje
-
Trest = nepříjemný důsledek chování, který snižuje pravděpodobnost jeho dalšího výskytu
-