Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




kognitivní-procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

= rozhodování jedince na základě individuální zkušenosti

- proces učení souvisí s mechanismem nervových vest v mozku x v procesu učení se musí cesta nejprve vytvořit

- záznamy o učení se shromažďují na určitém místě v CNS

VROZENÉ REAKCE

- Reflexy, instinkty (fixní vzorce chování)

TYPY UČENÍ

- Geneticky naprogramované typy učení - Habituace, Senzibilizace, Imprinting

  • habituace (přivykání) – na základě zkušenosti se sníží reakce a jedinec posléze přestane reagovat na podněty, které nepředstavují nebezpečí

  • senzibilizace (zcitlivění) - opakované působení podnětu vede k nárůstu reakce na podnět,

  • imprinting (vtiskování) = jediná expozice podnětu stačí k tomu, abychom si ho natrvalo uložili do paměti, je to učení bez opakování či posilování, probíhá v raném věku (kritická/senzitivní perioda pro vtištění obrazu matky u housátek, ale i senzitivní periody v souvislosti s attachmentem či osvojením jazyka) K.Lorenz

-Klasické podmiňování

  • asociativní učení – spoje mezi podněty, podněty a reakcemi organismu

  • výsledkem není nové chování – pouze podmíněná reakce na podmíněný podnět

  • I.P. Pavlov

  • nepodmíněný podnět = evokuje vrozenou reakci bez předchozího učení (jídlo)

  • nepodmíněná reakce = vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění)

  • podmíněný podnět = původně neutrální stimul (světlo, metronom), který získá schopnost vyvolat vrozenou reakci (slinění)

  • podmíněná reakce = původně nepodmíněná reakce (slinění), kterou vyvolal podmíněný podnět (tikání, světlo)

-Operantní podmiňování

  • Aktivní učení z důsledků chování subjektu, při kterém pozitivní/negativní důsledky chování vedou ke změně pravděpodobnosti dalšího výskytu chování, výsledkem je nové chování

  • Edward Thorndike: zvíře metodou pokusu a náhodného úspěchu vyřadí chování, které nevedlo k uspokojení -> zákon efektu = akty chování, které v určité situaci vedou k uspokojení, se v ní později vyskytnou pravděpodobněji než ty, které k uspokojení nevedou

  • Burrhus Frederic Skinner: operanty = spontánní akty chování, kt. mají +/- důsledky, operantní podmiňování je druh učení, při kterém se mění pravděpodobnost budoucího aktu chování (operantů) na základě jejich důsledků; 2 obecné důsledky chování = posílení (zpevnění) a trest

    • Posílení vede ke zvýšení frekvence určitého chování, jedinec se učí z důsledku svého chování

    • Pozitivní posílení: chování je odměněno něčím, co vyvolává příjemné pocity (odměny jsou jídlo, pochvala, ocenění ad.), nejefektivnější je nepravidelné pozitivní zpevnění, tvarování – když se nedaří dosáhnout chtěné reakce, je třeba odměňovat to, co se jí blíží -> zpevňované se jí pak stále víc přibližuje

    • Trest = nepříjemný důsledek chování, který snižuje pravděpodobnost jeho dalšího výskytu

Témata, do kterých materiál patří