Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 25

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (78.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Drobné poruchy zraku (např. krátkozrakost, dalekozrakost, šilhavost) lze kompenzovat brýlemi, případně kontaktními čočkami. Lidé s brýlemi se běžně zapojují do společenského života bez omezení

Preventivní prohlídky dětí již v předškolním věku umožní zachytit včas vady zraku a vhodně je kompenzovat.

Vady dělíme na:

  • vrozené vady - dítě se s oční vadou narodí

  • získané vady v průběhu života – vada vzniká náhle (úraz oka) nebo se vyvíjí postupně

NEVIDOMÍ PACIENTI:

V Olomouci funguje společnost Tyfloservis – je to obecně prospěšné sdružení, které podporuje integraci nemocných a slabozrakých lidí do společnosti prostřednictvím intervencí zaměřených na samotné nevidomé a slabozraké, osoby jim blízké a širokou laickou i odbornou veřejnost.

Zaměstnanci organizace pomáhají postiženým s výběrem vhodných kompenzačních pomůcek, s nácvikem psaní Braillova bodového písma,s nácvikem psaní na kancelářském psacím stroji,se sebeobsluhou apod.

Zásady komunikace s nemocným se zbytky zraku:

1.nevidomí jsou zcela normální lidi, vyvarujeme se projevů soucitu

2.jednáme vždy přímo s nevidomým, i když má s sebou průvodce

3.představujeme se a uvedeme své funkční zařazení

4.popisujeme, co a jak uděláme

5.informujeme vždy předem o nepříjemných nebo bolestivých zákrocích a současně vysvětlíme, proč jsou nezbytné

6.vytvoříme přijatelné akustické prostředí, odstraníme zdroje šumu a rušení

7.nepohybujeme se tiše po místnosti , naopak své pohyby komentujeme slovy, popisujeme, co a proč děláme

8.upravíme ordinaci ( nemocniční pokoj) , odstraníme překážky a bariéry. Pozor na prahy, nebezpečí úrazu.

Důležitá je včasná speciální pedagogická péče o děti se zbytky zraku, v Olomouci je speciální internátní škola pro takto postižené děti. Při jejich výuce jsou využívány podněty hmatové, čichové, sluchové ale i pohybové.

3. PACIENTI S PORUCHAMI ŘEČI A HLASU

Důležitá je včasná logopedie (už v předškolním věku).Dítě, které natupuje do školy, by mělo mluvit plynule a správně vyslovovat.

Při těžších poruchách řeči se s nemocným dorozumíváme pomocí písma nebo obrázků. S pacientem mluvíme vlídně, pomalu, srozumitelně, vady nezdůrazňujeme, hodně povzbuzujeme. Poruchy mohou být zaviněny i trémou a změnou prostředí nebo psychickými zábranami.

Řeč je typicky lidská duševní funkce, umožňuje komunikaci s ostatními lidmi, myslet, ovlivňovat sebe i druhé.

Vady řeči: koktavost, breptavost, huhňavost, patlavost, mutismus, afázie, specifická artikulační neobratnost, specif. poruchy čtení a psaní (dyslexie, dysortografie), vývojová dysfázie

Mutismus – je to stav, kdy dítě sice umí mluvit, ale odmítá komunikovat

Afázie – je úplná nebo částečná ztráta schopnosti rozumět řeči. Může být provázena poruchou v písemném projevu, ve čtení i počítání.

Témata, do kterých materiál patří