Otázka č. 25
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-afázie percepční – jde o neschopnost chápat význam slyšené (čtené řeči)
-afázie expresivní – jde o neschopnost srozumitelně se vyjádřit
Oba typy se mohou kombinovat. Různými formami poruch komunikace mohou být postiženi nemocní po cévní mozkové příhodě (CMP).
Zásady komunikace s nemocnými trpícími poruchami řeči:
● poznání osobnosti postiženého jedince - informace z dokumentace, od rodiny, kolegů ze zaměstnání
● vytváření pozitivního vztahu mezi postiženým a zdravotnickým personálem, individuální
přístup
● poskytnout rodině dostatečné informace a odbornou pomoc při zvládání náročné situace
● k nemocnému se chovat profesionálně, taktně, tolerantně, s porozuměním a s úctou
● nevyhýbat se nepříjemným tématům, oslovovat postiženého celým jménem
● nemocné trpělivě vyslechnout, projevit pochopení a porozumění bez litování, rozhovor
vést přiměřenou mírou optimismu
● přátelský vztah a empatie (schopnost vcítit se do druhého)
● vytvořit vhodné podmínky k rozvoji osobnosti handicapovaného člověka
● vhodná motivace, podporovat aktivitu nemocného s důrazem na sebeobsluhu, zájmovou
činnost a soběstačnost
● využívat verbální i neverbální komunikaci či jiné druhy dorozumívání (znaková řeč,
Brailovo písmo …)
● přístup k problémovým pacientům je potřeba zvládat na profesionální úrovni, taktně,
tolerantně, s porozuměním a úctou k osobě s defektem
● dbát na spolupráci speciálně-pedagogických center, rodičů a speciálních škol pro děti
s vadami zraku, sluchu, řeči, pro tělesně i mentálně postižené