Otázka č. 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Zaměstnanci organizace pomáhají postiženým s výběrem vhodných kompenzačních pomůcek, s nácvikem psaní Braillova bodového písma,s nácvikem psaní na kancelářském psacím stroji,se sebeobsluhou apod.
Zásady komunikace s nemocným se zbytky zraku :
1.nevidomí jsou zcela normální lidi, vyvarujeme se projevů soucitu
2.jednáme vždy přímo s nevidomým, i když má s sebou průvodce
3.představujeme se a uvedeme své funkční zařazení
4.popisujeme, co a jak uděláme
5.informujeme vždy předem o nepříjemných nebo bolestivých zákrocích a současně vysvětlíme, proč jsou nezbytné
6.vytvoříme přijatelné akustické prostředí, odstraníme zdroje šumu a rušení
7.nepohybujeme se tiše po místnosti , naopak své pohyby komentujeme slovy, popisujeme, co a proč děláme
8.upravíme ordinaci ( nemocniční pokoj) , odstraníme překážky a bariéry. Pozor na prahy, nebezpečí úrazu.
Důležitá je včasná speciální pedagogická péče o děti se zbytky zraku, v Olomouci je speciální internátní škola pro takto postižené děti. Při jejich výuce jsou využívány podněty hmatové, čichové, sluchové ale i pohybové.
3. PACIENTI S PORUCHAMI ŘEČI A HLASU
Důležitá je včasná logopedie (už v předškolním věku).Dítě, které natupuje do školy, by mělo mluvit plynule a správně vyslovovat.
Při těžších poruchách řeči se s nemocným dorozumíváme pomocí písma nebo obrázků. S pacientem mluvíme vlídně, pomalu, srozumitelně, vady nezdůrazňujeme, hodně povzbuzujeme. Poruchy mohou být zaviněny i trémou a změnou prostředí nebo psychickými zábranami.
Řeč je typicky lidská duševní funkce, umožňuje komunikaci s ostatními lidmi, myslet, ovlivňovat sebe i druhé.
Vady řeči: koktavost, breptavost, huhňavost, patlavost, mutismus, afázie, specifická artikulační neobratnost, specif. poruchy čtení a psaní (dyslexie, dysortografie), vývojová dysfázie
Mutismus – je to stav, kdy dítě sice umí mluvit, ale odmítá komunikovat
Afázie – je úplná nebo částečná ztráta schopnosti rozumět řeči. Může být provázena poruchou v písemném projevu, ve čtení i počítání.
-afázie percepční – jde o neschopnost chápat význam slyšené (čtené řeči)
-afázie expresivní – jde o neschopnost srozumitelně se vyjádřit
Oba typy se mohou kombinovat.
Různými formami poruch komunikace mohou být postiženi nemocní po cévní mozkové příhodě ( CMP).
Zásady komunikace s nemocnými trpícími poruchami řeči :
● poznání osobnosti postiženého jedince - informace z dokumentace, od rodiny, kolegů ze zaměstnání
● vytváření pozitivního vztahu mezi postiženým a zdravotnickým personálem, individuální
přístup
● poskytnout rodině dostatečné informace a odbornou pomoc při zvládání náročné situace
● k nemocnému se chovat profesionálně, taktně, tolerantně, s porozuměním a s úctou
● nevyhýbat se nepříjemným tématům, oslovovat postiženého celým jménem