Otázka č. 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Podle stupně postižení mohou být handicapovaní jedinci vzděláváni ve speciálních školách ( praktické školy ) nebo mohou být integrováni mezi žáky normální školy.
Nemocní s těžším postižením mohou být umístěni v ústavu sociální péče ( Šternberk, Nové Zámky).
SMYSLOVÉ DEFEKTY:
1. poruchy sluchu
2. poruchy zraku
3. vady řeči a fatické poruchy
1. PACIENTI S PORUCHAMI SLUCHU
mají různé psychické i sociální následky podle toho, o jak těžké postižení se jedná i také podle toho, kdy k postižení došlo.
Podle stupně sluchové ztráty hovoříme o lidech
● nedoslýchavých - slyší hůře
● se zbytky sluchu- nosí naslouchátka
● o neslyšících (hluchý, hluchoněmý)- komunikuje pomocí znakové řeči
DĚTI SE ZBYTKEM SLUCHU chodí do speciální školy, důležitá je vhodná volba povolání, možnost odezírání ze rtů ( na naší škole studovali opakovaně takto postižení žáci na oboru zubní technik).
Vady mohou být do jisté míry kompenzovány různými naslouchacími aparáty, které zesilují zvuk. Jejich kvalita se stále zlepšuje. V současné době se používají závěsná sluchadla (nosí se zavěšena za ušním boltcem, do zvukovodu se zasouvá část přístroje – ta je vyrobena přesně na míru). Nácvik užívání sluchadel často trvá několik týdnů, používají se určité metodické návody, které nemocný obdrží na foniatrii spolu se sluchadly.
Zásady komunikace se sluchově postiženými:
a)upozorníme vhodně nemocného, že na něj mluvíme, upoutáme jeho pozornost směrem k našemu obličeji (vhodným dotykem)
b)mluvíme tak, aby stále viděl na naše ústa, aby mohl odezírat z našich úst, dobře artikulujeme, náš obličej musí být stále osvětlen, pokud možno máme obličej ve stejné výši jako obličej nemocného
c)mluvíme pomalu, stručně, bez zdrobnělin, s využitím nonverbální komunikace (úsměv, ukázání na předmět)
d)trpělivě se snažíme porozumět řeči nemocného, dle potřeby se znovu trpělivě zeptáme
e)je-li komunikace s nemocným tak obtížná, že se nemůže domluvit (ani s využitím písma), zajistíme přítomnost někoho z rodiny, případně tlumočníka znak.řeči
2. PACIENTI S PORUCHAMI ZRAKU
Drobné poruchy zraku (např. krátkozrakost, dalekozrakost, šilhavost) lze kompenzovat brýlemi, případně kontaktními čočkami. Lidé s brýlemi se běžně zapojují do společenského života bez omezení
Preventivní prohlídky dětí již v předškolním věku umožní zachytit včas vady zraku a vhodně je kompenzovat.
Vady dělíme na :
vrozené vady - dítě se s oční vadou narodí
získané vady v průběhu života – vada vzniká náhle ( úraz oka) nebo se vyvíjí postupně
NEVIDOMÍ PACIENTI:
V Olomouci funguje společnost Tyfloservis – je to obecně prospěšné sdružení, které podporuje integraci nemocných a slabozrakých lidí do společnosti prostřednictvím intervencí zaměřených na samotné nevidomé a slabozraké, osoby jim blízké a širokou laickou i odbornou veřejnost.