Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 4

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (112 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Podle stupně postižení mohou být handicapovaní jedinci vzděláváni ve speciálních školách ( praktické školy ) nebo mohou být integrováni mezi žáky normální školy.

Nemocní s těžším postižením mohou být umístěni v ústavu sociální péče ( Šternberk, Nové Zámky).

SMYSLOVÉ DEFEKTY:

1. poruchy sluchu

2. poruchy zraku

3. vady řeči a fatické poruchy

1. PACIENTI S PORUCHAMI SLUCHU

mají různé psychické i sociální následky podle toho, o jak těžké postižení se jedná i také podle toho, kdy k postižení došlo.

Podle stupně sluchové ztráty hovoříme o lidech

● nedoslýchavých - slyší hůře

● se zbytky sluchu- nosí naslouchátka

● o neslyšících (hluchý, hluchoněmý)- komunikuje pomocí znakové řeči

DĚTI SE ZBYTKEM SLUCHU chodí do speciální školy, důležitá je vhodná volba povolání, možnost odezírání ze rtů ( na naší škole studovali opakovaně takto postižení žáci na oboru zubní technik).

Vady mohou být do jisté míry kompenzovány různými naslouchacími aparáty, které zesilují zvuk. Jejich kvalita se stále zlepšuje. V současné době se používají závěsná sluchadla (nosí se zavěšena za ušním boltcem, do zvukovodu se zasouvá část přístroje – ta je vyrobena přesně na míru). Nácvik užívání sluchadel často trvá několik týdnů, používají se určité metodické návody, které nemocný obdrží na foniatrii spolu se sluchadly.

Zásady komunikace se sluchově postiženými:

a)upozorníme vhodně nemocného, že na něj mluvíme, upoutáme jeho pozornost směrem k našemu obličeji (vhodným dotykem)

b)mluvíme tak, aby stále viděl na naše ústa, aby mohl odezírat z našich úst, dobře artikulujeme, náš obličej musí být stále osvětlen, pokud možno máme obličej ve stejné výši jako obličej nemocného

c)mluvíme pomalu, stručně, bez zdrobnělin, s využitím nonverbální komunikace (úsměv, ukázání na předmět)

d)trpělivě se snažíme porozumět řeči nemocného, dle potřeby se znovu trpělivě zeptáme

e)je-li komunikace s nemocným tak obtížná, že se nemůže domluvit (ani s využitím písma), zajistíme přítomnost někoho z rodiny, případně tlumočníka znak.řeči

2. PACIENTI S PORUCHAMI ZRAKU

Drobné poruchy zraku (např. krátkozrakost, dalekozrakost, šilhavost) lze kompenzovat brýlemi, případně kontaktními čočkami. Lidé s brýlemi se běžně zapojují do společenského života bez omezení

Preventivní prohlídky dětí již v předškolním věku umožní zachytit včas vady zraku a vhodně je kompenzovat.

Vady dělíme na :

  • vrozené vady - dítě se s oční vadou narodí

  • získané vady v průběhu života – vada vzniká náhle ( úraz oka) nebo se vyvíjí postupně

NEVIDOMÍ PACIENTI:

V Olomouci funguje společnost Tyfloservis – je to obecně prospěšné sdružení, které podporuje integraci nemocných a slabozrakých lidí do společnosti prostřednictvím intervencí zaměřených na samotné nevidomé a slabozraké, osoby jim blízké a širokou laickou i odbornou veřejnost.

Témata, do kterých materiál patří