Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
prodlužovalo, dokud se nestalo samostantým
Kritéria pro přechod k dospělosti:
- Dříve : manželství, zaměstnání, rodičovství
- Nyní: zodpovědnost za naše činy, nezávislé rozhodování, finanční nezávislost
Faktory které přispěly ke vzniku vynořující se dospělosti
- Rostoucí věk kdy se člověk rozhoduje vstoupit do manželství a stát se rodičem
- Prodloužená doba vzdělávání
- Odlišné vnímání významu
- Změna ženské role
Znaky vynořující se dospělosti:
- Objevování vlastní identity, zkoušení různých možnsotí
- Nestabilita
- Zaměřenost sebe na sama
- Pocit nacházení se někde mezi
- Nesčetné možnosti, příležitosti
Raná dospělost
- Na rozvoj osobnosti největší vliv sociokulturní faktory
- Člověk se dostává do situací ve kterých musí obstát
- Obd. Kritického souběhu životních situací (kariéra, rodičovství)
- Větší práva, prestiž ale i povinnosti
- Otevřené možnosti, jejich postupné naplňování
- Sociální hodnoty – určují jak žít, týkají se přijetí sociálních rolí – kdy se vdáš apod.,
srovnávání s vrstevníky
Erikson – fáze intimity, fáze generativity
Kognitivní funkce
- Abstraktní myšlení – rozvíjí se v adolescenci, ale obohaceno o zkušenosti
- Postformální myšlení – akceptace jíiných názorů
- Akceptace nejednoznačnosti příčin
- Akceptace protikladů (někdo má dobré i špatné vlastnosti)
- Fluidní inteligence = neverbální – rozvinutější, zlepšuje se do 30/40
- Krystalická inteligence = verbální – rozvíjí se v závislosti na vnějších vlivech
(zkušenosti, učení), až do stáří
- Metakognice – schopnost reflektovat své myšlenky, sebe sama
Emoce
- Stabilizace, relativní vyrovnanost
- Otevřenost vůči novým zkušenostem – klesá po 35 roce
- Roste schopnost regulovat emoce, roste přívětivost, člověk se ve svých emocích lépe
orientuje
- Poznání sebe sama à lepší porozumění ostatním
Příčiny a projevy krize
- Nepřipravenost na roli dospělého, nestabilizovaný vztah s rodiči, nejistota dosažení
úspěšnosti v životě, nespokojenost se sociálními vztahy, nostalgie po bezstarostnosti
předchozích období, existenční nespokojenost
Dospělost II.
Střední dospělost 35-50let
- Relativní stabilita, upevňování identity, osamostatňování se
- Výkonnost, aktivní vyhledávání životních cílů
- Zodpovědnost v rodině, při výchově dětí
- Přesah sebe sama, péče o druhé
- Velká variabilita prožívání tohoto období
Jung = Zenit lidského života
- Vrchol životních sil X Perspektiva jejich ztráty
- Častější konfrontace člověka se smrtí
Identita
- Bilancování ale často i proměna ve vztahu k nadcházejícímu období stárnutí
- Vzrůstá sebehodnocení v průběhu celé dospělosti (u mužů o něco vyšší)
- Roste akceptace chyb a přešlapů
- Člověk se stává introvertnějším