Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
prodlužovalo, dokud se nestalo samostantým
Kritéria pro přechod k dospělosti:
- Dříve : manželství, zaměstnání, rodičovství 
- Nyní: zodpovědnost za naše činy, nezávislé rozhodování, finanční nezávislost 
Faktory které přispěly ke vzniku vynořující se dospělosti
- Rostoucí věk kdy se člověk rozhoduje vstoupit do manželství a stát se rodičem 
- Prodloužená doba vzdělávání 
- Odlišné vnímání významu 
- Změna ženské role 
Znaky vynořující se dospělosti:
- Objevování vlastní identity, zkoušení různých možnsotí 
- Nestabilita 
- Zaměřenost sebe na sama 
- Pocit nacházení se někde mezi 
- Nesčetné možnosti, příležitosti 
Raná dospělost
- Na rozvoj osobnosti největší vliv sociokulturní faktory 
- Člověk se dostává do situací ve kterých musí obstát 
- Obd. Kritického souběhu životních situací (kariéra, rodičovství) 
- Větší práva, prestiž ale i povinnosti 
- Otevřené možnosti, jejich postupné naplňování 
- Sociální hodnoty – určují jak žít, týkají se přijetí sociálních rolí – kdy se vdáš apod., 
srovnávání s vrstevníky
Erikson – fáze intimity, fáze generativity 
Kognitivní funkce 
- Abstraktní myšlení – rozvíjí se v adolescenci, ale obohaceno o zkušenosti 
- Postformální myšlení – akceptace jíiných názorů 
- Akceptace nejednoznačnosti příčin 
- Akceptace protikladů (někdo má dobré i špatné vlastnosti) 
- Fluidní inteligence = neverbální – rozvinutější, zlepšuje se do 30/40 
- Krystalická inteligence = verbální – rozvíjí se v závislosti na vnějších vlivech 
(zkušenosti, učení), až do stáří
- Metakognice – schopnost reflektovat své myšlenky, sebe sama
Emoce
- Stabilizace, relativní vyrovnanost 
- Otevřenost vůči novým zkušenostem – klesá po 35 roce 
- Roste schopnost regulovat emoce, roste přívětivost, člověk se ve svých emocích lépe 
orientuje
- Poznání sebe sama à lepší porozumění ostatním
Příčiny a projevy krize
- Nepřipravenost na roli dospělého, nestabilizovaný vztah s rodiči, nejistota dosažení
úspěšnosti v životě, nespokojenost se sociálními vztahy, nostalgie po bezstarostnosti 
předchozích období, existenční nespokojenost 
Dospělost II. 
Střední dospělost 35-50let 
- Relativní stabilita, upevňování identity, osamostatňování se 
- Výkonnost, aktivní vyhledávání životních cílů 
- Zodpovědnost v rodině, při výchově dětí 
- Přesah sebe sama, péče o druhé 
- Velká variabilita prožívání tohoto období 
Jung = Zenit lidského života
- Vrchol životních sil X Perspektiva jejich ztráty 
- Častější konfrontace člověka se smrtí 
Identita
- Bilancování ale často i proměna ve vztahu k nadcházejícímu období stárnutí 
- Vzrůstá sebehodnocení v průběhu celé dospělosti (u mužů o něco vyšší) 
- Roste akceptace chyb a přešlapů 
- Člověk se stává introvertnějším 
