Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (280.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

prodlužovalo, dokud se nestalo samostantým

Kritéria pro přechod k dospělosti:

- Dříve : manželství, zaměstnání, rodičovství
- Nyní: zodpovědnost za naše činy, nezávislé rozhodování, finanční nezávislost

Faktory které přispěly ke vzniku vynořující se dospělosti

- Rostoucí věk kdy se člověk rozhoduje vstoupit do manželství a stát se rodičem
- Prodloužená doba vzdělávání
- Odlišné vnímání významu
- Změna ženské role

Znaky vynořující se dospělosti:

- Objevování vlastní identity, zkoušení různých možnsotí
- Nestabilita
- Zaměřenost sebe na sama
- Pocit nacházení se někde mezi
- Nesčetné možnosti, příležitosti

Raná dospělost

- Na rozvoj osobnosti největší vliv sociokulturní faktory
- Člověk se dostává do situací ve kterých musí obstát
- Obd. Kritického souběhu životních situací (kariéra, rodičovství)
- Větší práva, prestiž ale i povinnosti
- Otevřené možnosti, jejich postupné naplňování
- Sociální hodnoty – určují jak žít, týkají se přijetí sociálních rolí – kdy se vdáš apod.,

srovnávání s vrstevníky

Erikson – fáze intimity, fáze generativity
Kognitivní funkce

- Abstraktní myšlení – rozvíjí se v adolescenci, ale obohaceno o zkušenosti
- Postformální myšlení – akceptace jíiných názorů
- Akceptace nejednoznačnosti příčin
- Akceptace protikladů (někdo má dobré i špatné vlastnosti)
- Fluidní inteligence = neverbální – rozvinutější, zlepšuje se do 30/40
- Krystalická inteligence = verbální – rozvíjí se v závislosti na vnějších vlivech

(zkušenosti, učení), až do stáří

- Metakognice – schopnost reflektovat své myšlenky, sebe sama

Emoce

- Stabilizace, relativní vyrovnanost
- Otevřenost vůči novým zkušenostem – klesá po 35 roce
- Roste schopnost regulovat emoce, roste přívětivost, člověk se ve svých emocích lépe

orientuje

- Poznání sebe sama à lepší porozumění ostatním

Příčiny a projevy krize

- Nepřipravenost na roli dospělého, nestabilizovaný vztah s rodiči, nejistota dosažení

úspěšnosti v životě, nespokojenost se sociálními vztahy, nostalgie po bezstarostnosti
předchozích období, existenční nespokojenost

Dospělost II.
Střední dospělost 35-50let

- Relativní stabilita, upevňování identity, osamostatňování se
- Výkonnost, aktivní vyhledávání životních cílů
- Zodpovědnost v rodině, při výchově dětí
- Přesah sebe sama, péče o druhé
- Velká variabilita prožívání tohoto období

Jung = Zenit lidského života

- Vrchol životních sil X Perspektiva jejich ztráty
- Častější konfrontace člověka se smrtí

Identita

- Bilancování ale často i proměna ve vztahu k nadcházejícímu období stárnutí
- Vzrůstá sebehodnocení v průběhu celé dospělosti (u mužů o něco vyšší)
- Roste akceptace chyb a přešlapů
- Člověk se stává introvertnějším

Témata, do kterých materiál patří