Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ještě více
- 3% žen s CAH by v dospělosti chtělo být mužem, 600X vyšší pravděpodobnost
genderové dysforie
- Ženy s CAH méně empatické než průměrné ženy, mají větší sklony k agresi, a mají
lepší motoriku – lepší trefu atd
+ studie primátů
- Samci à spíše autíčka, Samice à panenky
Preference hraček
- Malé děti preferují různé hračky, mozek prenatálně vystaven testosteronu preferuje
věci se kterými lze hýbat?
Hormonální vlivy, sexuální orientace a genderová identita
- Nepřímé měřítko prenatálního testosteronu – poměr 2D:4D (2. a 4. prst)
- Souvisí se sex. Orientací, ale zjištění nekonzistentní
Vliv hormonů na kognitivní schopnosti je menší než:
- Vliv na chovní
- Vliv na sexuální orientaci
- Vliv na genderovou identitu
Muži:
- Větší objem mozku, větší amygdala
Ženy:
- Silnější kůra, větši gyrifikace (frontální, parietální kůra), větší hipokampus
INAH-3
= velikost 3. intersticiálního jádra předního hypotalamu
Souvisí s chováním, u mužů větší než u žen, u heterosex. Mužů větší než u homosexuálních
Souvisí s raným vystavením testosteronu
Hormonální vlivy:
- Prenatálně – vliv testosteronu, 8.-24. týden
- Záhy po narození – chlapci nárůst testosteronu, dívky estrogenu – mini-puberta
- Hormonální klid – Mezi „minipubertou“ a pubertou
- Puberta – fyziologické změny v mozku, deprese ….
Adolescence 12-19letPrimární úkol = vytvoření identity, která umožní odpoutání od rodičů, dosažení míry
autonomie který umožní samostatné fungování ve světě, změna ve společenském statutu, nově
nabyté schopnosti v rovině kognitivních procesů
Začátek = puberta
= období dramatických změn ve fyziologických procese, kog. Schopnostech a emočních
perspektivách
Dle Eriksona à 13-20let à věk kdy hlavním úkolem je formování identity, úskalím je
konfuze rolí, tento proces startuje i tlakem společnosti na jedince
Konstrukce identity
- Pohlavní dospívání, změna statutu člověka ve společnosti
= Moratorium mezi dětstvím a dospělostí
Dětství à Adolescence à Dospělost
Kognitivní aspekty
- Fyziologické změny, tlak společnosti, výrazné změny v oblasti kognitivních
schopností
- Piagetova teorie: puberta + adolescence = stádium formálních operací (hypoteticko-
deduktivní)
o Pro toto obd typické: rozvoj schopnosti abstraktního myšlení, systematické
plánování, dovednosti vytvářet metodický postup (ne strategie pokus/omyl), a
hypotetické uvažování
o Myšlení = systematizace, dostává deduktivní charakter, schopnost uvažovat od
hypotézy k závěru, stává se pružnějším, komplexnějším a systematičtějším
o Klíčový faktor v rozvoji = dostatečná stimulace, zkušenosti a příležitosti
Kognitivní a emoční vývoj – provázanost
Schopnost abstrakce, spekulace a možnost úsudku nezávislého na vnímaném prostředí (tzn ne
názorné myšlení) à možnost efektivněji reflektovat emoční chování a prožívání