Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Paměť: zlepšuje se pracovní paměť, zvyšuje se kapacita (díky osvojování si strategií
pro zlepšení zapamatování), náš školní systém velmi spoléhá na paměť
Percepční předpoklady:
Zrakové vnímání – předpoklad školní práce, = schopnost rozlišit obrazce rozdílné tvarem i
vzájemnou pozicí, odlišování figury a pozadí, vyvíjí se v průběhu mladšího školního věku
Vnímání v prostoru – vnímání vlastního těla, pravolevá orientace
Vnímání časového sledu – (něco jiného než vnímání minulosti / přítomnosti / budoucnosti),
v 6ti letech představa následnosti dnů a týdnů a posloupnosti
Intermodální vztahy – spolupráce různých percepčních oblastí – dovednosti X schopnosti
Dovednosti = Rozvíjí se na základě systematického učení, učíme se je
Schopnosti = Vyvíjí se samy od sebe, máme je
Počítání a matematické dovednosti
- Dítě si osvojuje základní dovednosti
- Na rozvoji matematických dovedností se podílejí – percepční procesy, paměť,
pozornost, základní matematické představy
- Nejprve dítě pracuje intuitivně à roste význam metakognitivních schopností
o = tzn schopností, které monitorují a řídí kognitivní činnost
o Od intuice k uvědomění
o Schopnost přemýšlet o procesu myšlení, ovládat ho a využívat ve svůj
prospěch
Obecné charakteristiky kognitivního vývoje
- 7-11 let stádium konkrétních operací (Piaget)
- Dítě už nespoléhá pouze na svou vlastní zkušenost, používá jednoduchou induktivní
rovinu
- Postupuje od konkrétní zkušenosti à vyvození závěru
- Nedokáže myslet abstraktně, hypoteticky (vyučováno až od 2. třídy)
- Dokáže třídit, klasifikovat – do tříd či hierarchicky
- Chápe reverzibilitu – dokáže vrátit mentálně akci na začátek, zopakovat ji
- Chápe princip konzervace – chápe, že si předměty zachovávají některé vlastnosti
/váhu/ i když změní tvar
- Myšlení má inferenční charakter – spojením informací vytváří nové závěry, řeší
jednoduché sylogismy (pes+kůň se pohybují vždy společně, pes jde do lesa, co dělá
kůň?), dokáže vzít v potaz dva úhly pohledu
- Ovládá decentraci – není závislé na jednom hledisku, umí uvažovat o více aspektech
najednou
Vývoj matematických schopností
- Matematické schopnosti = aspekt numerický /čísla/ + aspekt pojmově logický
/verbální obsahy/
- Orientace na číselné ose, význam čísla, rozlišování množství a tvarů
- Osvojuje si: základní operace s čísly, pojmy pro označování matematických operací,
potřebné algoritmy
- Rozvoj matematických schopností à roli hraje rozdíl mezi porozuměním
matematickým principům + schopností provádět matematické operace
Děti s poruchami vývoje matematických schopností vykazují deficity na úrovni:
- Porozumění významu čísel
- Porozumění číselným řadám a logice jejich uspořádání
- Porozumění principům jak počítat