Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Paměť: zlepšuje se pracovní paměť, zvyšuje se kapacita (díky osvojování si strategií
pro zlepšení zapamatování), náš školní systém velmi spoléhá na paměť
Percepční předpoklady: 
Zrakové vnímání – předpoklad školní práce, = schopnost rozlišit obrazce rozdílné tvarem i 
vzájemnou pozicí, odlišování figury a pozadí, vyvíjí se v průběhu mladšího školního věku 
Vnímání v prostoru – vnímání vlastního těla, pravolevá orientace 
Vnímání časového sledu – (něco jiného než vnímání minulosti / přítomnosti / budoucnosti), 
v 6ti letech představa následnosti dnů a týdnů a posloupnosti 
Intermodální vztahy – spolupráce různých percepčních oblastí – dovednosti X schopnosti 
Dovednosti = Rozvíjí se na základě systematického učení, učíme se je 
Schopnosti = Vyvíjí se samy od sebe, máme je 
Počítání a matematické dovednosti 
- Dítě si osvojuje základní dovednosti 
- Na rozvoji matematických dovedností se podílejí – percepční procesy, paměť, 
pozornost, základní matematické představy
- Nejprve dítě pracuje intuitivně à roste význam metakognitivních schopností
o = tzn schopností, které monitorují a řídí kognitivní činnost 
o Od intuice k uvědomění 
o Schopnost přemýšlet o procesu myšlení, ovládat ho a využívat ve svůj 
prospěch
Obecné charakteristiky kognitivního vývoje
- 7-11 let stádium konkrétních operací (Piaget) 
- Dítě už nespoléhá pouze na svou vlastní zkušenost, používá jednoduchou induktivní 
rovinu
- Postupuje od konkrétní zkušenosti à vyvození závěru 
- Nedokáže myslet abstraktně, hypoteticky (vyučováno až od 2. třídy) 
- Dokáže třídit, klasifikovat – do tříd či hierarchicky 
- Chápe reverzibilitu – dokáže vrátit mentálně akci na začátek, zopakovat ji 
- Chápe princip konzervace – chápe, že si předměty zachovávají některé vlastnosti 
/váhu/ i když změní tvar
- Myšlení má inferenční charakter – spojením informací vytváří nové závěry, řeší
jednoduché sylogismy (pes+kůň se pohybují vždy společně, pes jde do lesa, co dělá 
kůň?), dokáže vzít v potaz dva úhly pohledu 
- Ovládá decentraci – není závislé na jednom hledisku, umí uvažovat o více aspektech
najednou
Vývoj matematických schopností
- Matematické schopnosti = aspekt numerický /čísla/ + aspekt pojmově logický
/verbální obsahy/
- Orientace na číselné ose, význam čísla, rozlišování množství a tvarů 
- Osvojuje si: základní operace s čísly, pojmy pro označování matematických operací, 
potřebné algoritmy
- Rozvoj matematických schopností à roli hraje rozdíl mezi porozuměním
matematickým principům + schopností provádět matematické operace
Děti s poruchami vývoje matematických schopností vykazují deficity na úrovni:
- Porozumění významu čísel 
- Porozumění číselným řadám a logice jejich uspořádání 
- Porozumění principům jak počítat 
