Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
funkcí
• Vzájemná interakce vrozených dispozic ß> prostředí je na úrovni různých
psychických funkcí variabilní
Popis vývoje psychických funkcí = PERIODIZACE
- Zaměřují se na určitý aspekt nebo oblast psychického vývoje 
- Umožňují přehlednou strukturaci, nastiňují cesty vývoje 
- Nejsou ale definitivní a neměnné, jsou orientační rámec 
- Vznik na podkladě dlouhodobých pozorování badatele 
Modelování vývojových cest
- Alternativa k periodizacím 
- Středně až dlouho leté výzkumy, sestavujeme model vývoje určité psychické fce 
Eriksonova teorie vývoje
- Životní stádia, v každém se člověk vyrovnává s jedním úkolem / krizí 
- Před tento úkol jej staví společnost, jsou to dilemata, konflikty 
- Psychoanalytická teorie 
- Rámce, ve kterém se věci dějí 
- Úkoly = krize à jsou to spíše mety či výzvy, nutí člověka růst 
1. Stadium přičinlivé píle – Pracovitost X Méněcennost 
Úkol: kompetence 
Mladší školní věk 
Osvojit si „svět práce“ 
Vytvoření vztahu ke vzdělání, orientace na rozumové dovednosti 
2. Stadium identity – Identita X Konfúze rolí
Úkol: Sebepojetí 
Starší školní věk a raná adolescence 
Rozchod s názory a postoji osvojenými v dětství převzatých od rodičů – jejich kritické 
přezkoumání 
Potřeba identifikace s vrstevnickými nebo dospělými vzory a jejich nápodoba 
Typické je zmatení rolí, nejasnosti v sexuální identitě apod 
3. Stadium intimity – Intimita X Izolace
Úkol: Láska 
Raná dospělost 
Úkol – zakotvení v profesi, uspořádání mezilidských vztahů 
Vyžaduje schopnost pracovat na vztahu s partnerem, přizpůsobovat se mu, sdílet s ním 
různé stránky života 
Hrozí uzavření se do sebe z důvodu strachu otevření se druhému 
4. Stadium generativity – Generativita X Stagnace
Úkol: Produktivita
Střední dospělost 
Hybná síla = péče o děti, společenský přínos 
Období široké produktivity /práce, péče o potomky, tvůrčí činnosti/ 
(i bezdětní mohou dosahova generativity = vytváření produktů, které je přežijí) 
Těžiště tohoto období = mimo sebe sama 
Nebezpečí = nedostatek odvahy dávat, rozdat sám sebe 
5. Stadium integrity – Celistvost X Zoufalství 
Úkol: Moudrost 
Stáří, 65+ 
Doba smíření, moudrosti à „jsem to, co po mě zůstane“ 
Úkolem = smíření se s věcmi, které se staly à odpouštění, příprava na klidný odchod 
+ Joan Eriksonová à devátý úkol / krizi – zahrnoval období pozdního stáří 
à 9) Společenská integrovanost X Odloučenost 
- Úkol = Smíření 
- Konfrontace s postupnou ztrátou blízkých přátel a uvědomění si smrti 
- Zhoršování psychického i fyzického zdraví à závislost na okolí à ztráta autonomie 
à regrese do předchozích období života à ztráta sebeúcty à snížení naděje a důvěry 
v sebe sama a okolí 
Eriksonova teorie tedy:
- Zahrnuje celý lidský život, akcentuje zdroje a změny v životním cyklu 
- Snadno podněcuje ke přemýšlení, ukazuje život jako 1 velký příběh 
