Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (280.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

funkcí

• Vzájemná interakce vrozených dispozic ß> prostředí je na úrovni různých

psychických funkcí variabilní

Popis vývoje psychických funkcí = PERIODIZACE

- Zaměřují se na určitý aspekt nebo oblast psychického vývoje
- Umožňují přehlednou strukturaci, nastiňují cesty vývoje
- Nejsou ale definitivní a neměnné, jsou orientační rámec
- Vznik na podkladě dlouhodobých pozorování badatele

Modelování vývojových cest

- Alternativa k periodizacím
- Středně až dlouho leté výzkumy, sestavujeme model vývoje určité psychické fce

Eriksonova teorie vývoje

- Životní stádia, v každém se člověk vyrovnává s jedním úkolem / krizí
- Před tento úkol jej staví společnost, jsou to dilemata, konflikty
- Psychoanalytická teorie
- Rámce, ve kterém se věci dějí
- Úkoly = krize à jsou to spíše mety či výzvy, nutí člověka růst
1. Stadium přičinlivé píle – Pracovitost X Méněcennost

Úkol: kompetence
Mladší školní věk
Osvojit si „svět práce“
Vytvoření vztahu ke vzdělání, orientace na rozumové dovednosti

2. Stadium identity – Identita X Konfúze rolí

Úkol: Sebepojetí
Starší školní věk a raná adolescence
Rozchod s názory a postoji osvojenými v dětství převzatých od rodičů – jejich kritické
přezkoumání
Potřeba identifikace s vrstevnickými nebo dospělými vzory a jejich nápodoba
Typické je zmatení rolí, nejasnosti v sexuální identitě apod

3. Stadium intimity – Intimita X Izolace

Úkol: Láska
Raná dospělost
Úkol – zakotvení v profesi, uspořádání mezilidských vztahů
Vyžaduje schopnost pracovat na vztahu s partnerem, přizpůsobovat se mu, sdílet s ním
různé stránky života
Hrozí uzavření se do sebe z důvodu strachu otevření se druhému

4. Stadium generativity – Generativita X Stagnace

Úkol: Produktivita

Střední dospělost
Hybná síla = péče o děti, společenský přínos
Období široké produktivity /práce, péče o potomky, tvůrčí činnosti/
(i bezdětní mohou dosahova generativity = vytváření produktů, které je přežijí)
Těžiště tohoto období = mimo sebe sama
Nebezpečí = nedostatek odvahy dávat, rozdat sám sebe

5. Stadium integrity – Celistvost X Zoufalství
Úkol: Moudrost
Stáří, 65+
Doba smíření, moudrosti à „jsem to, co po mě zůstane“
Úkolem = smíření se s věcmi, které se staly à odpouštění, příprava na klidný odchod

+ Joan Eriksonová à devátý úkol / krizi – zahrnoval období pozdního stáří
à 9) Společenská integrovanost X Odloučenost

- Úkol = Smíření
- Konfrontace s postupnou ztrátou blízkých přátel a uvědomění si smrti
- Zhoršování psychického i fyzického zdraví à závislost na okolí à ztráta autonomie

à regrese do předchozích období života à ztráta sebeúcty à snížení naděje a důvěry
v sebe sama a okolí

Eriksonova teorie tedy:

- Zahrnuje celý lidský život, akcentuje zdroje a změny v životním cyklu
- Snadno podněcuje ke přemýšlení, ukazuje život jako 1 velký příběh

Témata, do kterých materiál patří