Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Čtení, psaní a počítání = základní dovednost mladšího školního věku 
- Pracovní návyky, soustředění se, strukturace dne, techniky a metody práce 
Rodina a škola
- Škola jako tvůrce dětství 
- Proměna rodiny na základní škole 
Čtení a psaní 
Čtení – schopnost rozpoznávat slova, mění se rychlost čtení a porozumění textu 
Psaní – zápis toho, co slyšíme 
- Čtení a psaní jsou složité a dlouho se vyvíjející procesy, postavené na určitých
kognitivních předpokladech, ovlivněné povahou jazyka v kterém se dítě učí číst a psát
- Vyvíjí se několik měsíců 
- Děti více chtějí psát než číst, často chtějí vytvořit svůj podpis 
- Písmo je konstrukce, ne nic přirozeného, dítě si tak osvojuje novou formu jazyka 
Objevné X Formalizované psaní 
Objevné psaní 
= první pokusy dítěte zapisovat mluvenou řeč
- 3 leté děti odlišují co je text a co obrázek 
- 4 leté dítě nechápe, že text reprezentuje slova mluvené řeči à spojuje si slova 
s významy slov (lev X žížala, které slovo je delší à odpoví že lev, podle toho jak 
vypadá) 
Formalizované psaní
- Píšu, jak slyším à à psaní se zahrnutím ortografických pravidel 
- Základ = porozumění alfabetickému principu 
Čtení
= DOVEDNOST, kterou si osvojujeme, a ne autonomní kognitivní proces
- Navazuje na znalost mluveného jazyka, nevyžaduje osvojit si nový komunikační kód
Jak se děti učí číst a psát?
- Náhodné asociace mezi psaným slovem a jeho výslovností à uvědomování si, že
mezi písmenem ve slovech a zvuky která písmena představují je nějaký systematický 
vztah à postupně rychlejší ale více namáhavé 
- Zprvu uplatňována lexikální cesta à fonologická cesta k rozpoznání slov
Předpoklady vývoje čtení a psaní
- Caravolas, 2012
3 klíčové komponenty:
- Znalost písmen abecedy = jak rozpoznává a píše písmena 
- Fonematické povědomí = jak rozumí charakteru mluvené řeči, jak vědomě dokáže 
manipulovat se slovy mluvené řeči na úrovni fonémů
- Rychlé jmenování = jak pohotově a přesně si vybavuje označení grafických znaků
Naučit se číst a psát vyžaduje
- Metajazykovou znalost (=fonemtické povědomí) 
- Porozumění alfabetickému principu (= souvislost fonému a grafému) 
1. Třída – v pololetí cca 13slov/min , na konci 40slov/min 
2. Třída 60-70 slov/min 
3. Třída 88-90 slov/min 
4. Třída 90-100 slov/min 
Ale existuje velká variabilita 
Vývoj porozumění čtenému je určován: 
- Tím, jak dobře zvládlo techniku čtení à jistota v dekódování, např přečte i
pseudoslova
- Jak dobře ovládá implicitní znalosti gramatiky svého jazyka
 
Mladší školní věk – myšlení a matematické dovednosti Vývoj poznávacích procesů: 
- Pozornost: schopnost udržet pozornost, nenechat se rozptýlit, předpoklad úspěšnosti
ve škole, dítě vyčerpá pozornost během prvních 2-3 hodin ve škole
