Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (280.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Čtení, psaní a počítání = základní dovednost mladšího školního věku
- Pracovní návyky, soustředění se, strukturace dne, techniky a metody práce

Rodina a škola

- Škola jako tvůrce dětství
- Proměna rodiny na základní škole

Čtení a psaní
Čtení – schopnost rozpoznávat slova, mění se rychlost čtení a porozumění textu
Psaní – zápis toho, co slyšíme

- Čtení a psaní jsou složité a dlouho se vyvíjející procesy, postavené na určitých

kognitivních předpokladech, ovlivněné povahou jazyka v kterém se dítě učí číst a psát

- Vyvíjí se několik měsíců
- Děti více chtějí psát než číst, často chtějí vytvořit svůj podpis
- Písmo je konstrukce, ne nic přirozeného, dítě si tak osvojuje novou formu jazyka

Objevné X Formalizované psaní
Objevné psaní

= první pokusy dítěte zapisovat mluvenou řeč

- 3 leté děti odlišují co je text a co obrázek
- 4 leté dítě nechápe, že text reprezentuje slova mluvené řeči à spojuje si slova

s významy slov (lev X žížala, které slovo je delší à odpoví že lev, podle toho jak
vypadá)

Formalizované psaní

- Píšu, jak slyším à à psaní se zahrnutím ortografických pravidel
- Základ = porozumění alfabetickému principu

Čtení

= DOVEDNOST, kterou si osvojujeme, a ne autonomní kognitivní proces

- Navazuje na znalost mluveného jazyka, nevyžaduje osvojit si nový komunikační kód

Jak se děti učí číst a psát?

- Náhodné asociace mezi psaným slovem a jeho výslovností à uvědomování si, že

mezi písmenem ve slovech a zvuky která písmena představují je nějaký systematický
vztah à postupně rychlejší ale více namáhavé

- Zprvu uplatňována lexikální cesta à fonologická cesta k rozpoznání slov

Předpoklady vývoje čtení a psaní

- Caravolas, 2012

3 klíčové komponenty:

- Znalost písmen abecedy = jak rozpoznává a píše písmena
- Fonematické povědomí = jak rozumí charakteru mluvené řeči, jak vědomě dokáže

manipulovat se slovy mluvené řeči na úrovni fonémů

- Rychlé jmenování = jak pohotově a přesně si vybavuje označení grafických znaků

Naučit se číst a psát vyžaduje

- Metajazykovou znalost (=fonemtické povědomí)
- Porozumění alfabetickému principu (= souvislost fonému a grafému)
1. Třída – v pololetí cca 13slov/min , na konci 40slov/min
2. Třída 60-70 slov/min
3. Třída 88-90 slov/min
4. Třída 90-100 slov/min

Ale existuje velká variabilita
Vývoj porozumění čtenému je určován:

- Tím, jak dobře zvládlo techniku čtení à jistota v dekódování, např přečte i

pseudoslova

- Jak dobře ovládá implicitní znalosti gramatiky svého jazyka


Mladší školní věk – myšlení a matematické dovednosti Vývoj poznávacích procesů:

- Pozornost: schopnost udržet pozornost, nenechat se rozptýlit, předpoklad úspěšnosti

ve škole, dítě vyčerpá pozornost během prvních 2-3 hodin ve škole

Témata, do kterých materiál patří