Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (280.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Vývoj emocí /puberta a adolescence/
Pubescenti – bombardování hormony, vyvolávají se nové emoce

- Silné emoční reakce, nízká emoční stabilita, pokles sebeúcty, postupná konsolidace

svědomí

- Intenzivní prožívání emocí
- Prožívání strachu o to, co si o nich ostatní myslí à silná touha o přijetí
- Předehrávání různých situací před imaginativním obecenstvem à imaginativní já à

trýznivé sebeiluze, vyvolávající negativní emoce

Adolescence období introspekce, sebekritiky, radosti, bolesti ale i zklamání

- Probouzí se identita jedince, projevuje se to nově zakoušenými emocemi, novými

strategiemi, jejich regulace (např copingové = kouření či alkohol)

- Objevuje se nová motivace, jiný cíl emoční regulace, touha vyhovět svému já se

dostává do popředí

- Fenoménem v adolescenci = přetíženost kognitivních, motivačních a afektivních

procesů

Sociální vývoj
Vrstevnické vztahy
Vztahy s rodiči

- Postupné odpoutávání od rodičů – několik rovin:

o Dospívající se o sobě chce rozhodovat sám à zbavení se tlaku rodičovské

kontroly

o Trénink odpoutání se od emoční podpory rodičů, úlohu rodičů můžou suplovat

jiní (vrstevníci, mentor…)

o Kritický postoj či odmítání názorů rodičů

- Adolescenti ale rodiče potřebují à pozornost, výchovná podpora, povzbuzování,

nastavení hranic … význam společně tráveného času a komunikace

Adolescenti jako období moratoria

- Dětsví à adolescence à dospělost
- Mrálka à adolescence à etika
- Klesá důležitost budoucího uzavření sňatku, důležitost cíle mít děti
- Obraz dospělého člověka už není tolik atraktivní (dříve to znamenalo možnost dělat si

co chci)

- Dospělost vnímaná spíše ambivalentně – stereotyp, nuda, povinnosti, závazky


Dospělost I.

- Dříve ji bylo věnováno méně pozornosti, změny nejsou tak rychlé, život nabízí mnoho

možností, vývoj jedince se hůře vymezuje

Počátek dospělosti – vymezení

- Právní (plnoletost), Biologické (fyzická zralost), Psychosociální (psychická a sociáln

zralost)

Znaky dospělosti:

- Dosažení identity (kdo jsem, mé hodnoty, preference, názory, přesvědčení)
- Samostatnost (ekonomická, emoční i názorová)
- Intimita (schopnost navazovat důvěrné vztahy)
- Kariéra (vzdělání, osvojování pracovních návyků)
- Sociální vztahy (zralé fungování)

Daniel Levinson – Životní struktura

- = obecné schéma života, které reflektuje priority jedince a jeho vztahy s dalšími lidmi

v širší společnosti

- Dospělí procházejí procesem budování životní struktury à zpochybnění à následnou

změnou

- Budování životní struktury se střídá s přechodnými fázemi, kdy člověk svá rozhodnutí

zpochybňuje

J. J. Arnett Vynořující se dospělost

- Nové vývojové stádium dospělosti – způsobené tím, že období přechodu se

Témata, do kterých materiál patří