Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (280.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

! Vzdělávací systém sám o sobě nemůže děti naučit vše, důležitá je i role rodiny, učitelů a
potenciálu dětí
Teorie vývoje kognitivních funkcí a poznávacích procesů

- Vývoj myšlení + inteligence vždy souvisí s učením

Konstruktivistické teorie = myšlení jako činnost, Jean Piaget
Neopiagetovské teorie = myšlení a inteligence jako adaptační mechanismus, Feuerstein
à pracovali v duchu konstruktivistické t., ale v netypických kontextech
à zostřená radikalita
Kulturně-psychologické teorie = myšlení a inteligence jako produkty sociální interakce a
nástroje psychické činnosti, Bruner a Vygotský
Co je motorem vývoje myšlení, řešení problémů a inteligence?
Piaget

- Myšlení = činnost, nemůžeme ho vidět, ale lze hledat známky kognitivního konfliktu
- Abychom probudili vývoj vyšších úrovní myšlení à stavíme děti do situace à jejich

dosavadní pojetí skutečnosti se dostává do sporu s novou informací à dítě je
fascinováno obtížností

- Zdroj = kognitivní konflikt = přirozená součást dítěte i dospělých
- Formalizovaná výuka by kog.konflikt měla cíleně vytvářet

- Fascinace obtížností je přirozenou součásti učebních situací à Neověřilo se

v netypických kontextech

Vygotský

- Klíč k úspěchu = sociální interakce- Zdroj rozvoje myšlení = učení- „Zóna nejbližšího vývoje“ dítěte – v procesu řízené interakce s dospělým zvládne dítě

více à co dnes zvládne s asistencí zvládne zítra samo

- Symbolické nástroje /psychické pomůcky/ pro rozvoj psychických funkcí = nástroje

pro modelování psychické činnosti

- Zásadní role = charakter vztahu dospělého s dítětem

Feuerstein

- Rozmanitost a variabilita v kvalitě i rozměru poznávacích procesů myšlení a

inteligence je produktem ZKUŠENOSTÍ ZPROSTŘEDOKOVANÉHO UČENÍ

o = formy sociální interakce dítěte a dospělých či zkušenějších vrstevníků
o Podněty s nimiž dítě přichází do styku nejsou nahodilé ani nepředvídatelné,

jsou zaměřené a umožňují osvojování strategií a postupů pro efektivnější učení

o ZZU zakládá modifikovatelnost, pružnost a rozmanitost kognitivních struktur

jedince

- Základním motorem změny = charakter interakce mezi zkušeným a nezkušeným

Bruner

- Akcentuje roli jazyka ve vývoji myšlení
- Navazuje na Piageta a Vygotského
- Vývoj poznávacích funkcí a inteligence = mody reprezentace znalostí a informací
- Od 7mi let à symbolický způsob reprezentace
- Vývoj myšlení u dětí = spontánní, nesystematický à dospělý ho má činit logičtějším a

racionálním, výuka má být přizpůsobená dítěti

- Je třeba dítěti poskytovat lešení = scaffolding pro jejich učení à soutředit pozornost

na klíčové pojmy a k těm se znovu vracet

o Autor tohoto termínu
o = soustředění se na pojmy, které se naplní obsahuem, kterému dítě nerozumí
o = pojmy se stávají lešením

Témata, do kterých materiál patří