Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
! Vzdělávací systém sám o sobě nemůže děti naučit vše, důležitá je i role rodiny, učitelů a
potenciálu dětí
Teorie vývoje kognitivních funkcí a poznávacích procesů
- Vývoj myšlení + inteligence vždy souvisí s učením
Konstruktivistické teorie = myšlení jako činnost, Jean Piaget
Neopiagetovské teorie = myšlení a inteligence jako adaptační mechanismus, Feuerstein
à pracovali v duchu konstruktivistické t., ale v netypických kontextech
à zostřená radikalita
Kulturně-psychologické teorie = myšlení a inteligence jako produkty sociální interakce a
nástroje psychické činnosti, Bruner a Vygotský
Co je motorem vývoje myšlení, řešení problémů a inteligence?
Piaget
- Myšlení = činnost, nemůžeme ho vidět, ale lze hledat známky kognitivního konfliktu
- Abychom probudili vývoj vyšších úrovní myšlení à stavíme děti do situace à jejich
dosavadní pojetí skutečnosti se dostává do sporu s novou informací à dítě je
fascinováno obtížností
- Zdroj = kognitivní konflikt = přirozená součást dítěte i dospělých
- Formalizovaná výuka by kog.konflikt měla cíleně vytvářet
- Fascinace obtížností je přirozenou součásti učebních situací à Neověřilo se
v netypických kontextech
Vygotský
- Klíč k úspěchu = sociální interakce- Zdroj rozvoje myšlení = učení- „Zóna nejbližšího vývoje“ dítěte – v procesu řízené interakce s dospělým zvládne dítě
více à co dnes zvládne s asistencí zvládne zítra samo
- Symbolické nástroje /psychické pomůcky/ pro rozvoj psychických funkcí = nástroje
pro modelování psychické činnosti
- Zásadní role = charakter vztahu dospělého s dítětem
Feuerstein
- Rozmanitost a variabilita v kvalitě i rozměru poznávacích procesů myšlení a
inteligence je produktem ZKUŠENOSTÍ ZPROSTŘEDOKOVANÉHO UČENÍ
o = formy sociální interakce dítěte a dospělých či zkušenějších vrstevníků
o Podněty s nimiž dítě přichází do styku nejsou nahodilé ani nepředvídatelné,
jsou zaměřené a umožňují osvojování strategií a postupů pro efektivnější učení
o ZZU zakládá modifikovatelnost, pružnost a rozmanitost kognitivních struktur
jedince
- Základním motorem změny = charakter interakce mezi zkušeným a nezkušeným
Bruner
- Akcentuje roli jazyka ve vývoji myšlení
- Navazuje na Piageta a Vygotského
- Vývoj poznávacích funkcí a inteligence = mody reprezentace znalostí a informací
- Od 7mi let à symbolický způsob reprezentace
- Vývoj myšlení u dětí = spontánní, nesystematický à dospělý ho má činit logičtějším a
racionálním, výuka má být přizpůsobená dítěti
- Je třeba dítěti poskytovat lešení = scaffolding pro jejich učení à soutředit pozornost
na klíčové pojmy a k těm se znovu vracet
o Autor tohoto termínu
o = soustředění se na pojmy, které se naplní obsahuem, kterému dítě nerozumí
o = pojmy se stávají lešením