Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
! Vzdělávací systém sám o sobě nemůže děti naučit vše, důležitá je i role rodiny, učitelů a 
potenciálu dětí 
Teorie vývoje kognitivních funkcí a poznávacích procesů 
- Vývoj myšlení + inteligence vždy souvisí s učením
Konstruktivistické teorie = myšlení jako činnost, Jean Piaget 
Neopiagetovské teorie = myšlení a inteligence jako adaptační mechanismus, Feuerstein 
à pracovali v duchu konstruktivistické t., ale v netypických kontextech 
à zostřená radikalita 
Kulturně-psychologické teorie = myšlení a inteligence jako produkty sociální interakce a 
nástroje psychické činnosti, Bruner a Vygotský 
Co je motorem vývoje myšlení, řešení problémů a inteligence? 
Piaget 
- Myšlení = činnost, nemůžeme ho vidět, ale lze hledat známky kognitivního konfliktu 
- Abychom probudili vývoj vyšších úrovní myšlení à stavíme děti do situace à jejich 
dosavadní pojetí skutečnosti se dostává do sporu s novou informací à dítě je 
fascinováno obtížností 
- Zdroj = kognitivní konflikt = přirozená součást dítěte i dospělých 
- Formalizovaná výuka by kog.konflikt měla cíleně vytvářet 
- Fascinace obtížností je přirozenou součásti učebních situací à Neověřilo se
v netypických kontextech
Vygotský
- Klíč k úspěchu = sociální interakce- Zdroj rozvoje myšlení = učení- „Zóna nejbližšího vývoje“ dítěte – v procesu řízené interakce s dospělým zvládne dítě
více à co dnes zvládne s asistencí zvládne zítra samo
- Symbolické nástroje /psychické pomůcky/ pro rozvoj psychických funkcí = nástroje
pro modelování psychické činnosti
- Zásadní role = charakter vztahu dospělého s dítětem
Feuerstein
- Rozmanitost a variabilita v kvalitě i rozměru poznávacích procesů myšlení a
inteligence je produktem ZKUŠENOSTÍ ZPROSTŘEDOKOVANÉHO UČENÍ
o = formy sociální interakce dítěte a dospělých či zkušenějších vrstevníků 
o Podněty s nimiž dítě přichází do styku nejsou nahodilé ani nepředvídatelné, 
jsou zaměřené a umožňují osvojování strategií a postupů pro efektivnější učení
o ZZU zakládá modifikovatelnost, pružnost a rozmanitost kognitivních struktur
jedince
- Základním motorem změny = charakter interakce mezi zkušeným a nezkušeným
Bruner
- Akcentuje roli jazyka ve vývoji myšlení 
- Navazuje na Piageta a Vygotského 
- Vývoj poznávacích funkcí a inteligence = mody reprezentace znalostí a informací 
- Od 7mi let à symbolický způsob reprezentace 
- Vývoj myšlení u dětí = spontánní, nesystematický à dospělý ho má činit logičtějším a 
racionálním, výuka má být přizpůsobená dítěti
- Je třeba dítěti poskytovat lešení = scaffolding pro jejich učení à soutředit pozornost
na klíčové pojmy a k těm se znovu vracet
o Autor tohoto termínu 
o = soustředění se na pojmy, které se naplní obsahuem, kterému dítě nerozumí 
o = pojmy se stávají lešením 
