Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Vytvořil postupy a metodické návody jak rozvíjet myšlení
Moderní psychologie a kognitivní procesy
Kognitivní procesy jsou:
- Úzce svázané se sociálním prostorem, kde se mohou rozvíjet
- Vyžadující času – porozumění
- Vyžadující, profitující a rozvíjející se v důsledku užívání modelů (vizuální předlohy),
opory (konkretizace, zpřítomnění), nástrojů (pomůcky, postupy), a psychické činnosti
(mentální aktivity)
à Je důležité učit se od druhých a učit se dovednosti myslet
Vývoj osobnosti a identity Osobnost: Nature X Nurture
= Kombinace relativně trvalých vlastností člověka
= Celoživotní vývoj interakcí genů a prostředí
Mechanismy vývoje osobnosti = dědičnost, stochastický mechanismus (vliv náhody – ztráta
blízké osoby apod), transakční mechanismy (interakce s prostředím, např styl výchovy)
Popis osobnosti
BIG FIVE (Costa & McCrae)
1. Openess = otevřenost vůči zkušenostem
2. Consientiousness = svědomitost
3. Extraversion = extraverze
4. Agreeableness = přívětivost
5. Neuroticism = neuroticismus
Vliv Temperamentu
- Z velké části vrozený, nepředurčuje ale jak se bude člověku v životě dařit
- Silně ovlivňuje základní psychické vlastnosti
- 3 roky – vyprofilování temperamentu à krystalizace osobnosti
- Existuje korelace mezi tím jaký byl člověk jako dítě a dospívající, a jaký je jako
dospělý
- Doména temperamentu = sebekontrola
Stabilita osobnosti
- Osobnost relativně stabilní
- 3 roky = mírná stabilita
- 6 let – dá se zhodnotit svědomitost
- 35 let – člověk je psychosociálně zralý – počátek stability osobnosti
- Po 40 letech – klesá ochota k vyhledávání nových zkušeností, stoupá přívětivost a
svědomitost
- V 50 největší stabilita osobnosti
- 85 let – změny osobnosti už minimální
Vývoj temperamentu
- = souhrn konstitučních rysů a charakteristik osobnosti, které dlouhodobě ovlivňují
prožívání, emoční reaktivitu, sebeřízení a chování
- Lidé se liší v – prahu reaktivity, rychlosti zpracování podnětů, latenci odpovědi,
intenzitě a délce reakce
- Ovlivňují jej genetické, neurochemické a neuroanatomické faktory
- Po 3. roce života zůstává relativně stabilní
- Existuje souvislost mezi temperamentem a osobností, ale pouze malá
Vývoj sebepojetí / identity
- Identita = soubor názorů člověka vztažený k vlastnímu „já“
o Sexuální orientace, profesní zaměření, obecný světonázor …
- Vyvíjí se od dětství, vliv má sebereflexe, to jak se k nám chovají druzí, kulturní a
náboženské vlivy, normy, hodnoty …
- 7-12 let se rozvíjí schopnost introspekce a sebereflexe, dítě si již více uvědomuje své
myšlení
- Ve škole – dítě získává novou sociální roli, má spoustu konkrence, ukazují se jeho
slabší stránky, nedokáže správně odhadnout své schopnosti
- Důležité je aby okolí dítě přijímalo i přes jeho nedostatky
- Od puberty dál à člověk je o sobě schopen přemýšlet v abstraktních pojmech