Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (280.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Vytvořil postupy a metodické návody jak rozvíjet myšlení

Moderní psychologie a kognitivní procesy
Kognitivní procesy jsou:

- Úzce svázané se sociálním prostorem, kde se mohou rozvíjet
- Vyžadující času – porozumění
- Vyžadující, profitující a rozvíjející se v důsledku užívání modelů (vizuální předlohy),

opory (konkretizace, zpřítomnění), nástrojů (pomůcky, postupy), a psychické činnosti
(mentální aktivity)

à Je důležité učit se od druhých a učit se dovednosti myslet

Vývoj osobnosti a identity Osobnost: Nature X Nurture
= Kombinace relativně trvalých vlastností člověka
= Celoživotní vývoj interakcí genů a prostředí
Mechanismy vývoje osobnosti = dědičnost, stochastický mechanismus (vliv náhody – ztráta
blízké osoby apod), transakční mechanismy (interakce s prostředím, např styl výchovy)
Popis osobnosti
BIG FIVE (Costa & McCrae)

1. Openess = otevřenost vůči zkušenostem

2. Consientiousness = svědomitost
3. Extraversion = extraverze
4. Agreeableness = přívětivost
5. Neuroticism = neuroticismus

Vliv Temperamentu

- Z velké části vrozený, nepředurčuje ale jak se bude člověku v životě dařit
- Silně ovlivňuje základní psychické vlastnosti
- 3 roky – vyprofilování temperamentu à krystalizace osobnosti
- Existuje korelace mezi tím jaký byl člověk jako dítě a dospívající, a jaký je jako

dospělý

- Doména temperamentu = sebekontrola

Stabilita osobnosti

- Osobnost relativně stabilní
- 3 roky = mírná stabilita
- 6 let – dá se zhodnotit svědomitost
- 35 let – člověk je psychosociálně zralý – počátek stability osobnosti
- Po 40 letech – klesá ochota k vyhledávání nových zkušeností, stoupá přívětivost a

svědomitost

- V 50 největší stabilita osobnosti
- 85 let – změny osobnosti už minimální

Vývoj temperamentu

- = souhrn konstitučních rysů a charakteristik osobnosti, které dlouhodobě ovlivňují

prožívání, emoční reaktivitu, sebeřízení a chování

- Lidé se liší v – prahu reaktivity, rychlosti zpracování podnětů, latenci odpovědi,

intenzitě a délce reakce

- Ovlivňují jej genetické, neurochemické a neuroanatomické faktory
- Po 3. roce života zůstává relativně stabilní
- Existuje souvislost mezi temperamentem a osobností, ale pouze malá

Vývoj sebepojetí / identity

- Identita = soubor názorů člověka vztažený k vlastnímu „já“

o Sexuální orientace, profesní zaměření, obecný světonázor …

- Vyvíjí se od dětství, vliv má sebereflexe, to jak se k nám chovají druzí, kulturní a

náboženské vlivy, normy, hodnoty …

- 7-12 let se rozvíjí schopnost introspekce a sebereflexe, dítě si již více uvědomuje své

myšlení

- Ve škole – dítě získává novou sociální roli, má spoustu konkrence, ukazují se jeho

slabší stránky, nedokáže správně odhadnout své schopnosti

- Důležité je aby okolí dítě přijímalo i přes jeho nedostatky
- Od puberty dál à člověk je o sobě schopen přemýšlet v abstraktních pojmech

Témata, do kterých materiál patří