Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (280.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.


Mladší školní věk – Nástup školní docházky Význam školní docházky

- Významná pro rozvoj poznávacích funkcí
- Škola je významná instituce v životě dítěte, připravuje žáky na pracovní poměr a mění

jejich fungování v rodině

Lurija, Vygotský, Rogoffová Chození do školy ovlivňuje rozvoj poznávacích procesů, poskytuje novou formu osvojování
si poznatků
Dítě se naučí klást a odpovídat na otázky
Školní zralost

= duševní schopnosti a dovednosti, které umožňují dítěti zvládnout nároky školy

- Více oblastí – fyzické, sociální, emoční a kognitivní předpoklady
- Posuzuje – MŠ, rodina, pediatr, psycholog …

Kritéria

- Viz Vývojová psychologie

Vyšetření školní zralosti

- Jazykové schopnosti a užívání řeči /slovní zásoba apod/
- Percepční předpoklady – Edfeldtův test
- Matematické představy
- Kresba postavy /spíše oreintační/
- Vyšetření intelektu paměti
- Orientační vyšetření psaní, či znalostí písmen

Komplexní testové / screeningové nástroje

- MaTeRs – screeningový nástroj, posouzení školní připravenosti dítěte
- MABEL – komplexní diagnostická baterie, posouzení struktry pregramotnostních a

raných gramotnostních dovedností

Percepční předpoklady

- Edfeldtův test zrakové percepce symbolů

- 84 figur s dvojicemi obrázků, které se liší tvarem, orientací à zralý školák udělá max

10 chyb v celé úloze

Psychický vývoj kognitivně

- 1. třída = nejdůležitější roočník školní docházky, učí se elementární gramotnosti =

číst, psát počítat

- Konec 1. třídy – dítě umí číst, psát, počítat – počítají

Elementární gramotnost

- Pomocí kognitivních a jazykových předpokladů si dítě osvojuje elementární čtení
- Učí se písmena, slabiky, hlásky a jejich spojování do slov

Nespecifický grafický rozum – Kučera

- První třída učí soustředěné intelektuální práci, čtecímu pohybu očí, technologické

kázni

- Dítě si osvojuje velké množství značek, čar, a operací s nimi

Psychický vývoj malého školáka – sociálně

- Škola = místo učení, ne hraní, je to druh práce, pokud hra tak má povahu soutěže
- Paní učitelka = nová autorita, cení produkci na papíře, děti mohou začít v určitém

smyslu odmítat rodiče („pravdu má paní učitelka“)

- Osvojování látky prostředkem hodnocení = byrokratická kontrola jako nová forma

kontroly, která neexistuje v rodině

- Centrum života stále = rodina à ale nárůst vrstevnické skupiny

Psychický vývoj školáka – emocionálně

- Nástup do školy = výrazná změna à tlak okolí, úzkost, strach
- Školní výkon ovlivňuje sebepojetí a sebeúctu
- Dítě se učí mluvit o svých pocitech
- Zvládání frustrace, regulace emocí a to vše před očima vrstevníků
- Dítě potřebuje silnou podporu


Mladší školní věk: čtení – psaní – počítání Dle Eriksona à snaživost / pracovitost X méněcennost / pocity méněcennosti
Dovednosti a kompetence:

Témata, do kterých materiál patří