Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Mladší školní věk – Nástup školní docházky Význam školní docházky
- Významná pro rozvoj poznávacích funkcí
- Škola je významná instituce v životě dítěte, připravuje žáky na pracovní poměr a mění
jejich fungování v rodině
Lurija, Vygotský, Rogoffová Chození do školy ovlivňuje rozvoj poznávacích procesů, poskytuje novou formu osvojování
si poznatků
Dítě se naučí klást a odpovídat na otázky
Školní zralost
= duševní schopnosti a dovednosti, které umožňují dítěti zvládnout nároky školy
- Více oblastí – fyzické, sociální, emoční a kognitivní předpoklady
- Posuzuje – MŠ, rodina, pediatr, psycholog …
Kritéria
- Viz Vývojová psychologie
Vyšetření školní zralosti
- Jazykové schopnosti a užívání řeči /slovní zásoba apod/
- Percepční předpoklady – Edfeldtův test
- Matematické představy
- Kresba postavy /spíše oreintační/
- Vyšetření intelektu paměti
- Orientační vyšetření psaní, či znalostí písmen
Komplexní testové / screeningové nástroje
- MaTeRs – screeningový nástroj, posouzení školní připravenosti dítěte
- MABEL – komplexní diagnostická baterie, posouzení struktry pregramotnostních a
raných gramotnostních dovedností
Percepční předpoklady
- Edfeldtův test zrakové percepce symbolů
- 84 figur s dvojicemi obrázků, které se liší tvarem, orientací à zralý školák udělá max
10 chyb v celé úloze
Psychický vývoj kognitivně
- 1. třída = nejdůležitější roočník školní docházky, učí se elementární gramotnosti =
číst, psát počítat
- Konec 1. třídy – dítě umí číst, psát, počítat – počítají
Elementární gramotnost
- Pomocí kognitivních a jazykových předpokladů si dítě osvojuje elementární čtení
- Učí se písmena, slabiky, hlásky a jejich spojování do slov
Nespecifický grafický rozum – Kučera
- První třída učí soustředěné intelektuální práci, čtecímu pohybu očí, technologické
kázni
- Dítě si osvojuje velké množství značek, čar, a operací s nimi
Psychický vývoj malého školáka – sociálně
- Škola = místo učení, ne hraní, je to druh práce, pokud hra tak má povahu soutěže
- Paní učitelka = nová autorita, cení produkci na papíře, děti mohou začít v určitém
smyslu odmítat rodiče („pravdu má paní učitelka“)
- Osvojování látky prostředkem hodnocení = byrokratická kontrola jako nová forma
kontroly, která neexistuje v rodině
- Centrum života stále = rodina à ale nárůst vrstevnické skupiny
Psychický vývoj školáka – emocionálně
- Nástup do školy = výrazná změna à tlak okolí, úzkost, strach
- Školní výkon ovlivňuje sebepojetí a sebeúctu
- Dítě se učí mluvit o svých pocitech
- Zvládání frustrace, regulace emocí a to vše před očima vrstevníků
- Dítě potřebuje silnou podporu
Mladší školní věk: čtení – psaní – počítání Dle Eriksona à snaživost / pracovitost X méněcennost / pocity méněcennosti
Dovednosti a kompetence: