Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




26. Vybrané filozofické směry 20.stol. + česká filozofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Později se Heidegger více soustředil na jazyk a poezii jakožto cesty, jak „naslouchat bytí“. Jeho myšlení silně ovlivnilo existencialismus, hermeneutiku, postmodernismus i teologii.

Jeho působení však není bez kontroverze – v roce 1933 vstoupil do nacistické strany a během krátkého období rektorství na univerzitě ve Freiburgu vystupoval loajálně vůči režimu. Po válce byl za tuto činnost kritizován, ačkoliv jeho filozofické dílo zůstalo hluboce originální a vlivné.

4. Pragmatismus (William James – zakl.) – John Dewey (1859–1952)

- pragma = jednání, praxe, čin – to co je účelné, fil. činu (užitečné pro mě je to i pravdivé), USA přelom stol.

John Dewey byl americký filozof, pedagog a reformátor, jehož myšlení ovlivnilo nejen filozofii, ale také školství, sociální teorii a politiku. Narodil se ve Vermontu a působil na prestižních univerzitách, mimo jiné v Chicagu a New Yorku. Dewey navazuje na tradici amerického pragmatismu, kterou započali Charles S. Peirce a William James, ale výrazně ji rozšířil o důraz na vzdělávání, demokracii a experimentální přístup.

Základem jeho filozofie je přesvědčení, že myšlení je nástrojem jednání a poznání má praktický charakter. Nejde o hledání absolutních pravd, ale o řešení konkrétních problémů v proměnlivém světě. Dewey prosazuje tzv. instrumentalismus („člověka přesvědčíme a zlomíme, středem dění je člověk“) – ideje jsou nástroje, jejichž platnost ověřujeme skrze jejich užitečnost a účinky.

Ve své pedagogické teorii kritizoval tradiční autoritativní školství a navrhoval školu jako laboratoř života (nejsou důležité znalosti, ale učit se správným metodám v běžném životé, učení praxí), kde se žáci učí skrze zkušenost, spolupráci a reflektované jednání. Vědění se podle něj rodí z aktivní interakce se světem, nikoli z pasivního přijímání informací.

Dewey také zdůrazňoval význam demokracie jako způsobu života, nikoli jen politického systému. Demokracie podle něj předpokládá aktivní účast občanů, otevřenost změnám a podporu kritického myšlení.

Jeho vliv je patrný v reformní pedagogice, teorii veřejnosti, sociální práci a americké tradici praktické filozofie. Pragmatismus Johna Deweye se i dnes těší zájmu díky důrazu na otevřenost, experiment a propojení teorie s praxí.

Česká filozofie

Jan Hus (1370–1415): Teologie a filozofie pravdy a morálky

Jan Hus je považován za zakladatele české reformace a jedním z nejvýznamnějších myslitelů středověku. V jeho filozofii je kladeno důraz na pravdu, svědomí a morální odpovědnost. Hus se ve své teologii zaměřil na kritiku tehdejší církve, která byla podle něj zkorumpována. Pro něj byla pravda něčím absolutním a nezávislým na lidském vnímání — pravda byla věčná a božská.

Hus se neostýchal kritizovat církevní hierarchii, zejména pro její světskou moc, a bojoval za návrat k původní křesťanské prostotě. Jeho pojetí pravdy však není pouze teoretické, ale mělo silný etický rozměr. Pravda byla morálním imperativem, který měl člověk v sobě hledat a následovat, a to i za cenu osobního utrpení. V jeho myšlenkách je patrný silný apel na vnitřní, osobní odpovědnost, která předpokládá aktivní činnost jedince ve světě, zejména v oblasti morálky a spravedlnosti.

Témata, do kterých materiál patří