Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dopady pandemie na insolvence lex covid

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (102.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Lidé, kteří se dostanou do dluhů, tzv. dlužníci, mají spoustu možností, jak se ze svých dluhů dostat. Samozřejmě cesta z dluhů není jednoduchá. Lidé v tísni často volí cestu opakovatelného půjčování peněz, kterými se ovšem jejich dluhy pouze zvyšují. ,,Dluhová past, někdy nazývána také jako dluhová spirála, vyjadřuje situaci, kdy jednotlivec či rodina není schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům. Následují tak sankce a dluh se zvyšuje o penále. Mnoho osob řeší tuto situaci tím, že si vezme další půjčku či úvěr. Pokud se finanční situace, a především příjmy, nezmění, nejsou v absolutní většině případů schopni splácet ani tyto následné půjčky a padají do dluhové pasti.''9 Jejich dluhy a vysoké splátky mohou vést až do extrému. Podobně jsou na tom nejen fyzické osoby, ale i osoby právnické. V případě právnických osob se ovšem jedná o mnohem vyšší finanční částky ke splacení.

Pandemie corona viru SARS-CoV-2 finanční zisky a cash-flow právnických i fyzických osob velmi omezila a snížila. Právnické osoby přišly o velkou část svých zisků a finanční hotovosti, když byly mimo jiné například nuceni omezit výrobu či uzavřít prodejny se svým sortimentem. Také fyzické osoby pocítili nejen finanční problémy během světové pandemie. Někteří z nich přišli o práci úplně, některým z nich byly omezeny mzdy.

Změnil se také způsob, jakým lidé utrácejí. Lidé začali méně utrácet v kamenných obchodech, jelikož velká část z nich během lock-downu byla zavřená, a tak se zákazníci naučili uskutečňovat své nákupy on-line s doručením až ke dveřím. Není divu, že lidem tento styl pohodlných nákupů začal vyhovovat a někteří u on-line nákupů zůstali i během post-covidových dob. ,,Pandemie výrazně posunula nákupní chování českých konzumentů i jejich platební zvyklosti. Proti době před pandemií si 41 procent lidí podle svých slov zvyklo častěji nakupovat v e-shopech a 42 procent lidí platí bezkontaktně už i v kamenných obchodech. V budoucnosti je 85 procent lidí rozhodnuto pokračovat v nákupech on-line, byť značná část z nich občas do kamenných obchodů ráda nahlédne. Vyplývá to z průzkumu společnosti Barion Payment.''10 V době nejpřísnějšího lock-downu jim ani nic jiného než on-line nakupování nezbylo. Lidem vyhovuje pohodlnost, nákupy z domova a osobní doručení až ke dveřím. Pandemie změnila mnoho věcí, nejen chování lidí při nakupování, ale převážně i nás lidi samotné.

Právnické osoby, především obchodníky, velmi zasáhla pandemie, hlavně po finanční stránce. Obchodníci byli nuceni zavřít své pobočky, čímž přišli o spousty zákazníků. Jejich povinnosti platit nájmy vlastníkům prostor, ve kterých mají své pobočky, jim ovšem zůstaly. To se stalo problémem mnohých firem, které se dostaly do velké finanční tísně právě kvůli výši nájmů, které v obchodních domech dosahují astronomických částek. Konkrétním případem je česká obchodní společnost BLAŽEK PRAHA a.s., která se během pandemie dostala do velkých finančních problémů, které ji přinutily vyhledat pomoc finančních poradců, a tak vstoupila koncem roku 2020 do insolvenčního řízení, konkrétně do procesu reorganizace.

Témata, do kterých materiál patří