Pracovní právo na test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dále pro kolektivní smlouvu/dohodu platí (od počátku roku 2014), že
-
ji není možné nahradit jinou smlouvou,
není možné se domáhat ani její relativní neúčinnosti,
není možné ji zrušit odstoupením jedné ze smluvních stran; sjednají-li si smluvní strany právo odstoupit od kolektivní smlouvy, nepřihlíží se k tomu.
● Služební předpisy(§ 11 zákona o státní službě)
Služební předpisy je obdobou pracovního řádu vydávaného podle zákoníku práce, zejména v nepodnikatelské sféře. Jedná se o předpisy vydávané pouze správními úřady a jeho obsahem je stanovení organizačních věci služby.Jsou závazné
jak pro státní zaměstnance,
tak pro zaměstnance v pracovním poměru, kteří vykonávají činnosti a osoby ve služebním poměru podle jiného zákona, které jsou zařazené k výkonu práce ve služebním úřadu.
Služební předpisy jsou oprávněni vydávat
náměstek pro státní službu,
státní tajemník,
vedoucí služebního úřadu.
Služební předpis musí být vydán v písemné formě a nesmí být v rozporu s
právním předpisem nebo
služebním předpisem vydaným ■ služebním orgánem v nadřízeném služebním úřadu nebo ■ náměstkem pro státní službu.
Služební úřad je povinen zajistit, aby osoby, pro které jsou služební předpisy závazné, byly
s nimi náležitě seznámeny a měly k nim zajištěn přístup. Dále je povinností služebního orgánu, aby vedl přehled platných služebních předpisů a aktualizoval jej.
Je-li služební předpis v rozporu s právním předpisem a má-li příslušný služební úřad nadřízený služební úřad, vyzve služební orgán v nadřízeném služebním úřadu příslušný služební orgán ke zjednání nápravy a současně pozastaví účinnost takového služebního předpisu. Účinnost služebního předpisu je pozastavena dnem doručení rozhodnutí služebního orgánu v nadřízeném služebním úřadu o pozastavení účinnosti služebního předpisu příslušnému služebnímu orgánu. Služební orgán v nadřízeném služebním úřadu v rozhodnutí současně stanoví přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy.
Zjedná-li příslušný služební orgán nápravu ve stanovené lhůtě, služební orgán v nadřízeném služebním úřadu své rozhodnutí o pozastavení účinnosti služebního předpisu zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení příslušného služebního orgánu o zjednání nápravy, jehož přílohou
je i opatření příslušného služebního orgánu, kterým byla zjednána náprava.
Nezjedná-li příslušný služební orgán nápravu do 30 dnů od doručení výzvy, služební orgán
v nadřízeném služebním úřadu takový služební předpis zruší a o rozhodnutí o zrušení služebního předpisu informuje příslušný služební orgán.
Ostatní prameny
Výčet pramenů pracovního práva je možno doplnit i o další normativní akty s dopadem v oblasti pracovního práva. Jsou jimi např. ty části technických norem, které se dotýkají bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.