Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pracovní právo přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (471.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vykonavateli veřejné správy jsou lidé a lidmi jsou také adresáti jejího působení. Z hlediska funkčnosti je proto důležité právně reglementovat specifické podmínky a požadavky na personální obsazování institucí veřejné správy. Oporou takového požadavku je nepochybně skutečnost, že bezprostředními vykonavateli veřejné správy jsou v naprosté většině způsobilé fyzické osoby, které jsou v přímém kontaktu s jejími adresáty (cílovými subjekty veřejné správy). Na místě svého pracovního či funkčního zařazení pak reprezentují nejen sebe, ale především jsou reprezentanty příslušného úřadu, obce a státu.

Pracovníkem veřejné správy zpravidla rozumíme,

fyzickou osobu, která je k veřejné správě vázána na základě svého pracovního nebo obdobného poměru (služebního).

Jde o širší pojem než „zaměstnanec“ ve smyslu zákoníku práce, neboť zde musíme uvažovat také o kategorii osob ve služebním poměru.

Bezprostředními vykonavateli veřejné služby jsou tak její pracovníci zařazení do příslušných orgánů veřejné moci, potažmo orgánů veřejné správy. Nicméně oproti zaměstnancům soukromé sféry (nestátního sektoru) vykonávajících tzv. závislou prací, vymezenou pouze zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníkem práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákoník práce) je právní regulace činnosti osob vykonávajících veřejnou službu obsahem rozsáhlejší škály právních předpisů. Tato situace je dána tím, že výkon veřejné správy je vnitřně strukturovaný a právě podle personálního zařazení fyzických osob do příslušného veřejnoprávního orgánu se rozlišuje právní regulace jejich činnosti při výkonu veřejné služby.

VEŘEJNÝ FUNKCIONÁŘ

Specifické postavení při výkonu veřejné správy mají i tzv. veřejní funkcionáři vykonávající veřejné funkce na základě na základě předchozího zvolení (členové zastupitelstev územně samosprávných celků). Jedná se o fyzické osoby, jejichž funkční činnost není upravena žádným z pracovněprávních předpisů. Nadále proto tyto subjekty nebudou předmětem pojednání.

Zákoník práce pouze vymezuje co je veřejnou funkcí

Zákony o krajích a o obcích pak pouze doplňují, že funkce člena zastupitelstva obce je veřejnou funkci“. Samotný výkon funkce v podmínkách územně samosprávných celků se pak těmito právními předpisy i řídí. Např. volba veřejných funkcionářů, odměňování, dovolená apod. Zákoník práce se aplikuje pouze výjimečně.

VEŘEJNÁ SLUŽBA

Jak bylo uvedeno v úvodu používá se pro obecné vymezení činnosti a označení právního postavení veřejných zaměstnanců pojmu veřejná služba.

V užším smyslu se pod tento pojem zařazuje jen právní postavení a činnost

  • úředníků státní správy zařazených do služebních úřadů a

  • úředníků územních samosprávných celků.

Témata, do kterých materiál patří