Veřejná ekonomika přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Financování regionálního vzdělávání
MŠMT rozděluje finanční prostředky na přímé výdaje regionálních škol ze státního rozpočtu pro jednotlivé kraje.
Finančními prostředky na přímé výdaje se podle vysokoškolského zákona rozumí výdaje na platy, náhrady platů nebo mzdy a náhrady mezd, na odměny a odstupné, na úhradu pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, na úhradu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, výdaje na učební pomůcky, školní potřeby
a na učebnice, pokud jsou poskytovány bezplatně a další výdaje.Peněžní prostředky na přímé výdaje rozepisuje MŠMT na základě republikových normativů a poskytuje je formou dotace na zvláštní účet kraje.
Krajský úřad dále podle krajských normativů rozdělí tyto prostředky právnickým osobám vykonávajícím činnost škol a školských zařízení.
Zřizovatel poskytuje dotaci na další neinvestiční výdaje regionálních škol. (Tyto prostředky získávají obce, kraje a další zřizovatelé jako účelovou dotaci ze státního rozpočtu.)
Financování soukromých škol
Své výdaje na investice hradí soukromé školy prostřednictvím vybíraného školného a taktéž
z jiných soukromých zdrojů.Na neinvestiční náklady spojené se vzděláváním dostávají dotace ze státního rozpočtu, z kapitoly 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Dotace jsou vypláceny čtvrtletně prostřednictvím krajského úřadu.
Financování církevních škol
Církevní školství je financováno přímo ze státního rozpočtu, a to formou přímých účelových dotací. Prostřednictvím MŠMT jsou církevním školám poskytovány finanční prostředky na veškeré výdaje, vyjma výdajů na pořízení
a zhodnocení dlouhodobého majetku.Prostředky na provoz jsou jim přidělovány na základě stanovených normativů, a to ve stejné výši jako školám veřejným (100 %).
Církevní školy zpravidla nevyžadují školné, a tak dalšími prostředky plynoucími do tohoto typu školství jsou dary
a dotace soukromých osob a náboženských společností.
Legislativní normy
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.
Zákon č. 306/1999 Sb., o dotacích soukromým školám, předškolním a školským zařízením.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních
a o preventivní výchovné péči.Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.
Zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech.
Rámcové vzdělávací programy
Vycházejí z cílů Národního programu rozvoje vzdělanosti
v České republice.Jsou vypracovány pro jednotlivé stupně vzdělávací soustavy a vymezují charakter a obsah vzdělávání na těchto stupních.
RVP obecně formulují cíle a stanovují tzv. kompetence, dovednosti, které má žák při výuce získat a které má být schopen následně také prakticky použít.
Na základě RVP pak každá škola vypracovává Školní vzdělávací program, na který navazují Třídní vzdělávací programy, které by měly obsahovat takové činnosti, ve kterých se budou požadované kompetence rozvíjet a učit