Veřejná ekonomika přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj celkových výdajům zdravotnictví v ČR
Vývoj veřejných výdajů na zdravotnictví v ČR
Průměrné náklady ZP na zdravotní péči na jednoho pojištěnce dle věku a pohlaví v roce 2010 v Kč
Výdaje na zdravotnictví ve vybraných zemích OECD jako % z HDP v roce 2010
Vzdělávání
Vzdělání jako ekonomický statek
Vzdělání můžeme obecně považovat zejména za statek smíšený, tedy statek s určitým podílem soukromých i veřejných užitků.
I když v současném školství a vzdělávání se setkáváme v podstatě se všemi třemi základními druhy statků, tj. s čistými veřejnými statky, smíšenými statky i se statky privátními.
Vzdělání jako externalita
Vzdělávání v podstatě působí jako pozitivní externalita, ze které má prospěch každý subjekt.
Vzdělaní lidé v každém státě jsou předpokladem pro:
další hospodářský rozvoj,
snadnější adaptabilitu (jsou flexibilnější) na měnící se poměry trhu práce,
snadnějšího zvládání nových a náročnějších technologií v národním hospodářství,
zajištění produkce kvalitních statků všeho druhu.
Argumenty pro státní zásahy
Za hlavní argumenty pro státní zásahy ve školství se považují zejména:
externality vzdělání,
tržní selhání na trhu se vzděláním,
umožnění přístupu ke vzdělání i sociálně slabším skupinám obyvatel,
zájem společnosti na vzdělání obyvatel.
Hlavním argumentem pro podporu základního a středního vzdělání je názor, že kvalita získaného vzdělání by neměla záviset pouze na zdrojích rodičů dítěte.
Listina základních práv a svobod
(1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon.
(2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních
a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.
(3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu.
(4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu.
Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (ISCED-97)
Vzdělávací soustava ČR
Vzdělávací soustava ČR je dvoustupňová.
Podle úrovně a charakteru poskytovaného vzdělání
a služeb souvisejících se školstvím se člení na:
Školy – uskutečňují vzdělávání podle rámcových vzdělávacích programů, poskytují společensky uznaný stupeň vzdělání;
Školská zařízení – doplňují, popřípadě podporují vzdělávání ve školách, neposkytují stupeň vzdělání.
Školy
Základní školy
Střední školy:
gymnázia
střední odborné školy
střední odborná učiliště
učiliště
integrované školy
Speciální školy
Vyšší odborné školy (189)
Konzervatoře
Vysoké školy:
univerzitní
neuniverzitní
Školská zařízení