Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
př. Žáček
žánrová a tematická šíře
velké věkové rozpětí adresátů
esteticko-didaktické publikace
jazyková hravost
melodičnost, rytmičnost
fantazie, imaginace
aktualizace bajky (minipříběhy s absurdní pointou)
přesto se v posl. letech stává básník svým vlastním epigonem
př. Černík
veršované pohádky hrubínovského ražení
aktualizace pohádkových
př. Brukner (Obrazárna)
výtvarně-básnická montáž
fejetonistická vyprávění
př. Vodňanský (Kampak chodí labutě)
sblížení poezie pro děti a dospělé
myšlenková absurdita
záměrná oscilace mez estetickou hodnotou a banalitou
kombinace intelektuálního a infantilního humoru
výrazná rytmizace
zhudebnění
př. Dědeček
nonsensové portréty zvířat
intelektuální vtip
nečekané pointy
absurdity opřené o dětskou logiku
experimenty s významovou, zvukovou, gramatickou a pravopisnou stránkou slov } směřování k věkově univerzálnímu čtenáři
př. Weinberger, příp Nikl }
útok na všechny smysly čtenáře
netextové složky díla
5. tzv. poezie uměleckého standardu – zpravidla představitelé starší a střední básnické generace (publikují v dětských časopisech), např. J. Balík, J. Faltus, M. Kratochvíl, L. Štíplová,...
6. nejfrekventovanější okruh je poznamenán triviálností, kýčovitostí, diletantismem, myšlenkovou banalitou, říkadlovými stereotypy, pravopisnými lapsy
7. novodobé abecedáře – rezignují na didakticko-utilitární tendence, mají umělecké ambice, i zde ale převažují díla tíhnoucí k trivializaci
Nonsens v LDM
Původ a vznik nonsensu:
Nonsens je druh (nejen) poezie, který staví svět vzhůru nohama, aby vyvolal komický účinek.
Nezbedná hra s logickými pojmy, proud asociací se záměrným odklonem od reality.
Hra a experiment s jazykem – toto vše provází „nesmyslnou tvorbu“.
Účelem je přiblížit se dítěti, jeho psychice, pobavit ho alogičností, ale zároveň ho tím vlastně dovést k myšlence správného stavu věcí, aby si samo, na základě vlastních zkušeností uvědomilo porušení normy a přivedlo ji na pravou míru.
Kořeny nonsensu vycházejí z anglické literatury, kde má silnou pozici v lidové tvorbě.
První pokusy o vytvoření umělé nonsensové poezie se datují k polovině 19. století, kdy vycházejí sbírky limericků Edwarda Leara
dal jako první podnět pro umělou tvorbu pro děti, jež nementoruje, nepoučuje a ani se k dětem nesklání z pozice laskavého moudrého rodiče
hraje si s dětmi jako rovný s rovným a okouzluje je fantazijním světem plným báječných nesmyslů
Není to žánr, jenž vznikl výhradně pro dětskou poezii a prózu, myslí i na dospělého čtenáře.
Limerik
je sestaven z pěti veršů (osnova rýmů AABBA)
pochází z ústní tradice.
Nejčastějším z témat se zdá být smrt, není zde koncem přirozeným, ale ve většině limericků přivozeným okolím, společností, mravokárci, které můžeme schovat pod zájmeno „oni“. Je trestem za svobodu, svobodomyslnost jednotlivce, nebo je následkem nešikovnosti (např. „Byl jeden starý muž z města El Paso,| pomáhal manželce dusiti maso.| Stalo se časem,| že spletla si s masem| starého muže z města El Paso.“)
Limerick má pouze pět veršů, a tak v něm není příliš prostoru pro rozsáhlou grotesku.
Postavy: Stará dáma (babička), mladá dáma (slečna), dědeček (starý člověk), to jsou hlavní postavy Learových limericků, asistují jim ptáci, koně, hudební nástroje a předměty běžné potřeby vůbec.
často mají fyzické vady či zvláštnosti – příliš velké oči, dlouhé nohy, dlouhý nos – nebo slabosti např. pro jídlo, pití, ženy, životní sny, …
Jazyk
O jazykové nápaditosti a tvořivosti Edwarda Leara svědčí už to, že bývá překládán tzv. esteticky ekvivalentním překladem. Běžný překlad jeho díla je nemožný, neporozuměli bychom vtipu pro rozdílná kulturní prostředí a neznalost reálií.