Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hlavní hrdinka je zpravidla neobyčejně krásná a má ty nejlepší vlastnosti.
V kompozici autoři neužívají složitějších postupů, děj se vyvíjí lineárně.
2. polovina 19. století – další posun – nový typ literatury pro dívky:
příběhy naplněné bojem o emancipaci
snaha získat vlastní nezávislou existenci
boj za právo na vzdělání
tendence rozhodovat samostatně o svém životě
více realistických znaků na úkor sentimentálních
Značného rozkvětu dosáhla evropská próza s ženskou hrdinkou v období přechodu romantismu k realismu:
Ch. Brontëová - Jana Eyrová
Přelom století – další změna – spíše úpadek žánru:
opakující se standardní situace (vykonstruované)
neživé postavy
řešení pro ženy vidí ve sňatku s bohatým mužem, starším
Největšího rozkvětu se tento typ literatury dočkal ve 20. a 30. letech, kdy výrazně vzrostla jeho produkce. Dagmar Mocná toto období nazývá „zlatým věkem červené knihovny“.
Jaromíra Hüttlová - Dáša, pražská studentka; Věrka, hvězda stadionu
Vilém Neubauera - Sextánka; Filozofka Mája
Výjimečné postavení zaujímá: – Božena Benešová - Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová – poprvé v české literatuře typ nevzhledné a introvertní hrdinky, která není obklopena milující rodinou – naráží na babiččino nepochopení a čelí obtěžování staršího pedofilního pána – pomáhá jí bohatý vnitřní svět (hra s míčky, které pojmenovává) – nově uzavřené přátelství s Jarkem a tajné spojenectví
Zcela nový literární rozměr představují prózy s dívčí hrdinkou, které vznikly na počátku čtyřicátých let:
Marie Majerová - Robinsonka
Marie Pujmanová - Předtucha
Ačkoli oba romány vznikly primárně v kontextu literatury pro dospělé, zaujímají významné postavení v próze s dívčí hrdinkou.
Autorky své hrdinky zobrazují autenticky, dívky zažívají stavy úzkosti a obav, které jim přinášejí osudy i tíseň doby. Příběhy obou děl spějí ke šťastnému konci
Poválečná léta přinesla radikální změnu do literatury. Dochází k poklesu produkce dívčího románu i prózy s dívčí hrdinkou a po roce 1948 k jejich úplnému zastavení.
Změnu přinesla až ve druhé polovině padesátých let – Helena Šmahelová - Mládí na křídlech; Velké trápení
V průběhu šedesátých let vychází i další díla, která se vyhnula sentimentu a zobrazila problémové etapy života mladých lidí, např.:
Alena Santarová - Káťa, Katrin, Katynka
Valja Stýblová - Dům u nemocnice
Věra Adlová - Mirka to ví nejlíp
Iva Hercíková - Pět holek na krku
Stanislav Rudolf - Metráček aneb Nemožně tlustá holka
Sedmdesátá a osmdesátá léta byla velmi příznivým obdobím pro prózu s dívčí hrdinkou. Romány v tomto období navazují na tvorbu 60. let. Vzrůstá čtenářská poptávka po knihách, které se snaží věrohodně zachytit dívčí hrdinku. Některá díla z předchozího desetiletí se dočkala mnoha reedic.