Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

→ postavy outsiderů se z ryze realistických próz stěhují do oblasti próz s fantastickými a magickými prvky

2. polovina 20. Století

  • Vzorec outsider je zbaven svého přirozeného prostředí rodiny, vytržen ze životního stereotypu a předčasně zbaven makrosociálního tlaku, kde se jeho předchozí sociální zkušenosti konfrontují s negativními = specifický fenomén určité psychosociální krize (hrdina je konfrontován s osamělostí a cizotou technokratické společnosti), která je hrdinovým vývojem překonávána a slouží jako východisko ke konstrukci literární postavy.

  • Outsiderské téma figuruje ve dvojím významu:

    • obraz vyděděnce jako zachránce (iniciační fáze odloučení)

    • a současně role vyděděnce jako zachraňovaného (důraz na individualitu)

  • Prostor domova x prostor cizoty

  • Filozofizace – pronikání závažnějších témat do LDM (literatura odpovědí je nahrazena literaturou otázek – ve světovém kontextu již od 60. let)

    • v 90. letech spojena se jmény D. Fischerové, I. Procházkové (Středa nám chutná), Jany Knitlové

  • Texty usilují o odkrytí určitého pozadí (rodinného, kulturního, historického)

  • V centru pozornosti stojí sebeuvědomování jedince, proces získávání zkušeností, pohled do lidského nitra

  • moment jedinečnosti každého z dětských hrdinů/iniciační rozměr próz/archetypální znakovost – Cilka – motiv opuštěnosti, jméno získává anagramem (aluze na její královský původ), pokus vtěsnat se jí do konvenční šablony – zbavuje jí pocitu štěstí, útěk – snaha zachránit identitu, zrání, archetypální motiv věčného šťastného dítěte, motiv dospělého, který si neztratil schopnost hrát, dítě jako nejcennější součást osobnosti,

  • proces prožitkového sebezkoumání

  • výsledkem má být často nabytá sebedůvěra

  • aktuální témata – handicapovaní lidé, ale i sociální handicapy (jiná barva pleti,...)

  • důležitou roli hraje fantazijní a magické vnímání světa (následně jsou reinterpretovány ve světě reálném)/prolínání s fantazií – některá navazují na Hoffmana a jeho „terapii kouzly“, jiná jsou závažnější

  • zatímco ve 20. století šlo spíše o průniky kouzelných prvků do reality, nyní se prosazuje přechod ze světa reálného do alternativního (modifikování v časoprostorové rovině)

  • vedou často k respektování odlišných kultur, zvyků, rituálů, tolerantnímu vnímání

  • oživení modelu prózy s exemplárním hrdinou (např. H. DoskočilováŠimsa) – modelování výchovných situací, reflexe šikany, vztahy k invalidům – exemplárnost epizod, umocněné výzvami, které se dostávají do řádu

Próza s dívčí hrdinkou

  • navazuje na příběhovou prózu

  • další užívané termíny: dívčí román, dívčí četba, román pro dívky, dívčí literatura

  • adresátem je pubescentní dívka, z toho plynou specifika žánru:

    • dominantní postavení dívčí hrdinky (kolem ní je modelován románový svět, je vytvářen výběr faktů a jejich interpretace)

    • atmosféra intelektuální i psychologická odpovídá dospívajícímu děvčeti

    • převaha emotivní složky v ději nad racionální

    • konfliktní situace v příběhu je vázána na typické prostředí (škola, rodina, parta) – hrdinka v nich osvědčuje své mravní kvality

    • důležitou částí syžetu je hrdinčino hledání jistot (jakéhokoli charakteru)

Témata, do kterých materiál patří