Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
→ postavy outsiderů se z ryze realistických próz stěhují do oblasti próz s fantastickými a magickými prvky
2. polovina 20. Století
Vzorec outsider je zbaven svého přirozeného prostředí rodiny, vytržen ze životního stereotypu a předčasně zbaven makrosociálního tlaku, kde se jeho předchozí sociální zkušenosti konfrontují s negativními = specifický fenomén určité psychosociální krize (hrdina je konfrontován s osamělostí a cizotou technokratické společnosti), která je hrdinovým vývojem překonávána a slouží jako východisko ke konstrukci literární postavy.
Outsiderské téma figuruje ve dvojím významu:
obraz vyděděnce jako zachránce (iniciační fáze odloučení)
a současně role vyděděnce jako zachraňovaného (důraz na individualitu)
Prostor domova x prostor cizoty
Filozofizace – pronikání závažnějších témat do LDM (literatura odpovědí je nahrazena literaturou otázek – ve světovém kontextu již od 60. let)
v 90. letech spojena se jmény D. Fischerové, I. Procházkové (Středa nám chutná), Jany Knitlové
Texty usilují o odkrytí určitého pozadí (rodinného, kulturního, historického)
V centru pozornosti stojí sebeuvědomování jedince, proces získávání zkušeností, pohled do lidského nitra
moment jedinečnosti každého z dětských hrdinů/iniciační rozměr próz/archetypální znakovost – Cilka – motiv opuštěnosti, jméno získává anagramem (aluze na její královský původ), pokus vtěsnat se jí do konvenční šablony – zbavuje jí pocitu štěstí, útěk – snaha zachránit identitu, zrání, archetypální motiv věčného šťastného dítěte, motiv dospělého, který si neztratil schopnost hrát, dítě jako nejcennější součást osobnosti,
proces prožitkového sebezkoumání
výsledkem má být často nabytá sebedůvěra
aktuální témata – handicapovaní lidé, ale i sociální handicapy (jiná barva pleti,...)
důležitou roli hraje fantazijní a magické vnímání světa (následně jsou reinterpretovány ve světě reálném)/prolínání s fantazií – některá navazují na Hoffmana a jeho „terapii kouzly“, jiná jsou závažnější
zatímco ve 20. století šlo spíše o průniky kouzelných prvků do reality, nyní se prosazuje přechod ze světa reálného do alternativního (modifikování v časoprostorové rovině)
vedou často k respektování odlišných kultur, zvyků, rituálů, tolerantnímu vnímání
oživení modelu prózy s exemplárním hrdinou (např. H. Doskočilová – Šimsa) – modelování výchovných situací, reflexe šikany, vztahy k invalidům – exemplárnost epizod, umocněné výzvami, které se dostávají do řádu
Próza s dívčí hrdinkou
navazuje na příběhovou prózu
další užívané termíny: dívčí román, dívčí četba, román pro dívky, dívčí literatura
adresátem je pubescentní dívka, z toho plynou specifika žánru:
dominantní postavení dívčí hrdinky (kolem ní je modelován románový svět, je vytvářen výběr faktů a jejich interpretace)
atmosféra intelektuální i psychologická odpovídá dospívajícímu děvčeti
převaha emotivní složky v ději nad racionální
konfliktní situace v příběhu je vázána na typické prostředí (škola, rodina, parta) – hrdinka v nich osvědčuje své mravní kvality
důležitou částí syžetu je hrdinčino hledání jistot (jakéhokoli charakteru)