Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Ve 30. letech se objevují příběhy pro chlapce s detektivní zápletkou

  • Nejznámější autor – Josef Věromír Pleva a Václav Řezáč

  • Oba autoři odhalují dětem negativní stránky společnosti 30. Let – bída, nezaměstnanost, živoření, jídlo na lístky…

  • Velkou popularitu získaly humorné příběhy čerpající náměty ze sportovního prostředí:

    • Eduard BassKlapzubova jedenáctka

  • Nebo školního prostředí:

    • Jaroslav ŽákŠkola základ života

  • Vývoj dětské příběhové prózy v meziválečném období je poznamenán sbližováním s literaturou pro dospělé

  • Intencionální literatuře se stále více věnují autoři známí z literatury pro dospělé čtenáře – nová témata, aktuální problémy s otázkami doby, ve které žijí

  • Tímto novým pohledem se autoři snaží zamezit vzniku nehodnotné dětské literatury, jenž se uzavírá skutečnému životu a opakuje zastaralá témata

  • Intencionální literatura se pozvolna otevírá okolnímu světu a stává se rovnocennou součástí české národní literatury

  • Do vývoje prózy s dětským hrdinou zasáhla 2. světová válka – produkce dětských knih byla pod dohledem okupantů, což přispělo k nárůstu nekvalitní brakové literatury

  • Autoři dětské literatury se obracejí k významným událostem české minulosti či k přírodě.

  • Humoristická próza byla obohacena románem Bylo nás pět (1946) Karla Poláčka. Autor před čtenářem otevírá svět malého města a jeho obyvatel.

  • V poválečných letech je častým motivem prózy válka, boj proti fašismu a partyzánské hnutí (např. Lenka Bezděková - Říkali mi Leni, Jan Mareš - Práče ). Prozaické práce autorů pracujících s těmito tématy se vyznačovaly velkou mírou věrohodnosti životní reality. Osudy českých dětí, do jejichž života zasáhla okupace, válka…

  • 50. - 60. léta

    • V 50. letech se autoři intencionální prózy museli vyrovnat s novým uspořádáním ve společnosti a vyhovět ideologickým požadavkům vládnoucí strany na výchovu dětí.

    • V dílech se projevil rozpor mezi zobrazovanou realitou a skutečnou realitou světa dospělých, který sloužil jako pozadí, na němž se odehrával život dětí.

    • Autoři se vraceli k vykonstruovaným schématům v ději, tematice, jazyku a charakteristice postav.

    • V literárních dílech se projevil i nezájem o skutečnou dětskou osobnost. „Autory nezajímal lidský profil a osud dětských postav, nenechali je, aby žili po svém, nýbrž postrkovali je do vymyšlených stereotypních scének, dávali jim pronášet stereotypní řeči, ba projevy, znesvářeli je, libovolně je uvalovali do nedostatků a chyb (většinou vzatých z nebe) a obratem je zase napravovali.“

    • Schematizmus se nejvíce projevoval ve školních a pionýrských povídkách, jenž měly zachytit děti a jejich činnosti v prostředí školy a v zájmových organizacích (hl. Pionýr).

    • Ve druhé polovině 50. let se dětská příběhová próza oprošťuje od nepravdivých schematických situací, upouští od didaktičnosti a formálnosti svých příběhů.

    • Pozornost se zaměřuje na dětskou individualitu a osobnost dětí, které již nejsou izolovány od skutečného života. Naopak dítě se dostává do situací, které dětský čtenář prožívá v reálném světě.

    • K výrazné proměně příběhové literatury dochází v průběhu 60. let. V centru zájmu již není samotná událost příběhu, ani její řešení, nýbrž zobrazení charakteru dětí v širších společenských souvislostech.

    • Děti se střetávají se světem dospělých, vyrovnávají se s konflikty a kritickými situacemi, které vznikají v rodině a ve společnosti, kterou jsou obklopeny.

    • Děti prožívají stresy, deziluze, sužují je pocity viny, osamocení. V próze se uplatňovaly prostředky filmového a dramatického umění např. ichforma, dějové zkratky, filmové řazení motivů.

    • Nejvýraznějším představitelem této tzv. „nové vlny“ české prózy je Ota Hofman, jenž ve své novele Útěk projevil smysl pro pochopení psychické proměny dětského hrdiny na poli jeho citových a rozumových zážitků. Útěk se stal důležitým mezníkem ve vývoji nového typu české příběhové prózy.

    Témata, do kterých materiál patří