Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

H. Ch. Andersen

  • Pohádka je pro něj básnickým médiem.

  • Pohádka = svět symbolů

  • Myšlení blízké dítěti (zosobnění neživých věcí; umí oživit cokoli).

  • Apel na dětskou imaginaci (antropomorfizace)

  • Autobiografie, vlastní postoje, pocity, náměty ze života

  • Všední věci + dětský hrdina

  • Charakteristika prostředí, cizí země (místní a časová konkretizace)

  • Aktualizace soudobých událostí (implicitní obžaloba a kritika)

  • Optimismus vs pesimismus (<- outsider, chudý, pozdě vzdělán, neangažuje se v plnohodnotném láskyplném vztahu; saturace v přírodě, fiktivní svět věcí a květin, projekce lidí do květin)

  • Špatný konec – často je pro vývoj jedince lepší než dobrý (krása je uvnitř, ne vně x Ošklivé káčátko=autobiografie autora „O tak velkém štěstí se mi ani nesnilo, když jsem byl ošklivým kačátkem“)

  • Oslovuje čtenáře

  • Četné dialogy postav

  • Tradiční postavy zbaveny nadpřirozena/deglorifikovány (IRONICKÝ PŘÍSTUP K POHÁDKOVÝM OBRAZŮM)

  • Pohled dítěte staví nad pokrytectví dospělých

  • Vítězství lásky nad chladným rozumem

  • Prvky reálného života

  • Poukazuje na sociální rozdíly

  • Spasitelná role dítěte

  • Mnohovýznamovost, symboličnost, alegoričnost

Jan Karafiát

  • 1846 – 1929 – období, kdy LDM podléhala pedagogickým tendencím (přelom 19. a 20. století), prózy nebyly rozsáhlé, neužívalo se bohatství jazyka, postrádaly uměleckou kvalitu

  • Lze považovat za prvního autora moderní pohádky u nás

  • Jeho Broučci stojí na počátku linie, která se vymanila z moralistního pojetí dětské četby, už usilovala o uměleckou kvalitu

  • Měl tendenci promlouvat k dětem, formou alegorie reagoval na reálný život dětí

  • Karafiát se ještě nevyhnul napomínání, vychovávání, dílo má výrazný náboženský charakter

  • Prostředí, kde vyrůstal, mělo náboženskou minulost, vynikalo krásou přírody, prostou života – Vysočina

  • Silná evangelická tradice

  • Silný vztah k matce, vliv sestry

  • Studoval bohosloví

  • Spoustu autorů se snažilo ho napodobit

  • Broučci – 1876

    • Později zapadli, znovu je objevil Jan Herben 1893

    • Vybral si drobného nepatrného tvora, který je ale důležitý – svítí (v rámci alegorie, v reálném životě moc užitečný není)

    • Začleňuje odkazy na Bibli – v přirozené formě

    • Poprvé přichází s postavou broučků, kteří se vyvíjí – prochází stejným vývojem jako dítě

    • Intencionální literatura byla spíše strohá, Karafiát využíval bohaté jazykové prostředky

    • Četné dialogy, časté zdrobněliny

    • Náboženské prvky

    • Didaktické prvky – přiblížení psychologie dítěte, výchova dětí i dospělých

Boje o pohádku

  • Název procesu, začal roku 1913, kdy se objevil článek „Pryč s pohádkou“ v časopise Úhor – napsal Jaroslav Petrbok

  • Objevily se debaty ohledně pohádky, první připomínky k vhodnosti a věrohodnosti pohádek – co může dětskému čtenáři pohádka dát? (Když se píše „bylo, nebylo“, „kdysi kdesi“…)

  • Říkal, že dítě by mělo žít v reálném světě, ne ve světě fantazijním

  • Petrbok kritizuje pohádku K. J. Erbena o dědečkových očích, jezinkách. Dědeček přišel o oči, jezinky mu je vzaly. Chlapec mu pomáhá pást ovce, dědeček ho varuje před jezinkami, on potká jezinky, ty se ho snaží zlákat (jablkem = pokušení, růže = pokušení, česání = dotek), on všechno odmítne, jezinky sváže a chce, aby mu vrátily dědečkovy oči. Nejprve nechtějí, dávají mu jiné oči, ale nakonec mu je dají, tak se navrací dědečkův zrak = schopnost vidět správně. → Petrbok to vzal však doslova a řekl, že pohádky jsou hloupost, protože je nemožné dát dědečkovi oči zpátky do důlků jen tak.

  • Argumentace proti argumentuje tak, že hrůznosti v pohádkách nejsou nijak děsivé – dětem nepřijde hrozivé, když baba jaga snědla svou dceru místo původní oběti, neděsily je hlavy napíchané před její chalupou atd., nehledali v tom kanibalismus, hrůznost a odpor přichází až ve škole – při faktech – když se mluvilo o kanibalismu u určitých národů, když se mluvilo o tom, že někteří lidé si dělali poháry z lebek mrtvých nepřátel atd.

  • Václav Tille - Zamyšlení nad tím, zda pohádka může čtenáři prospět – dochází k tomu, že ano, ale jen tehdy je-li splněna umělecká hodnota – aby byla v jazyce, který je pro dítě srozumitelný, vhodný, může zprostředkovat obraznou realitu v podobě, která může dětského čtenáře někam posunout

  • Tyto boje se vrátily znovu ve 30. letech, vrací se i dneska, neustále

  • Někdy, když se snažili autoři adaptovat pohádky tak, aby byly vhodné pro dětského čtenáře, se stalo to, že pohádka byla upravena tolik, že vznikla autorská pohádka

Témata, do kterých materiál patří