Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

O listonošovi

O Johnnym z cirkusu

  • V obou textech (milionář, kominík) je štěstí tematizováno – štěstí můžeme dosáhnout pokorou, prací, vytrvalostí – štěstí si musí zasloužit

Helena Malířová

  • Podsouvá postavám trochu jiné vlastnosti

  • Původní formě dává jiný obsah (Hloupý Honza je proletář, Pták ohnivák je posel revoluce…)

  • Podobá se vzdor pohádkám

  • Chce bojovat proti lžím – původně si hloupý Honza vezme princeznu – měl by si vzít nějakou ženu z lidu

  • První pohádková sbírka 1906 – v té prosociální tendence nejsou zřetelné

  • Kouzelný plášť, Blažené údolí, Pod kaštanem – pohádkové sbírky z 20. a 30. let

    • Pohádky kritika označila jako ideologizované

    • Nemají vysokou estetickou úroveň

    • Tento typ pohádky má ukázat, že majetek se dá získat jedině prací

    • Vzala lidové pohádky a snažila se je přetvořit do její doby – noviny, právní systém + tradice lidové pohádky = neorganizované – nevypadalo to dobře, jí šlo pouze o myšlenku rovnosti pro všechny

Marie Majerová

  • Snaží se udržet uměleckou hodnotu pomocí jazyka a stylu

  • Zázračná hodinka

    • O křivdách, jaké bohatí páchají na chudých

    • Pohádky se odehrávají na reálných místech v současné době

    • Postavy: dělníci, horníci, nezaměstnaní…

    • Obrazy dětí, které prožívají hlad a bídu

Próza s dětským hrdinou

  • Žánr patřící vedle pohádek k nejvyhledávanějším a nejčtenějším, a to již díky základní charakteristice:

    • Funkčnost žánru ve všech fázích (od předškolního věku až po teenagerský věk)

    • Reflexe světa současného dítěte

    • Tvůrčí postupy reflektující aktuální potřeby čtenářů

    • prezentace modelových situací, do nichž se čtenář může ve svém životě dostat

    • možnost ztotožnění s dětským hrdinou

    • osou příběhu je ucelený dramatický děj rozvíjející se nejčastěji na bázi morálních a sociálních problémů hrdinů

  • Jedná se o pojem široký, zahrnující jak povídky, novely, tak i romány

Typické tematické okruhy:

  • Obraz dítěte v prostředí rodiny (dis/harmonický, ne/úplné, podnětné)

  • Obraz dítěte bez rodinného zázemí (dětské domovy, pěstounská péče)

  • Obraz dítěte v jeho přirozených vazbách na prostředí (domov, ulice, město, krajina)

  • Obraz dítěte v prostředí školy (kolektiv/třída/parta, ne/fungující)

  • Dětské cesty za poznáním (nové prostředí, lidi, zvyky)

  • Vztah dítěte ke zvířatům

  • Obraz dětství v určité historické realitě

  • Specifickým rysem příběhové prózy zůstává dominantní postavení dětského hrdiny v příběhu.

  • Dětský hrdina je jednak „hlavním nositelem děje a autorova záměru“ a zároveň je nepostradatelný pro pochopení celého příběhu

  • Dětský hrdina by měl být dětskému čtenáři blízký a napomáhat mu při řešení problémů a konfliktů, jenž mohou nastat při střetu dětského světa se světem dospělých lidí. Záleží na samotném autorovi do jaké míry se dětský čtenář bude moci s dětským hrdinou identifikovat, jak životný samotný hrdina bude, jak realistické budou samotné charaktery dětí.

Témata, do kterých materiál patří