Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
O listonošovi
O Johnnym z cirkusu
V obou textech (milionář, kominík) je štěstí tematizováno – štěstí můžeme dosáhnout pokorou, prací, vytrvalostí – štěstí si musí zasloužit
Helena Malířová
Podsouvá postavám trochu jiné vlastnosti
Původní formě dává jiný obsah (Hloupý Honza je proletář, Pták ohnivák je posel revoluce…)
Podobá se vzdor pohádkám
Chce bojovat proti lžím – původně si hloupý Honza vezme princeznu – měl by si vzít nějakou ženu z lidu
První pohádková sbírka 1906 – v té prosociální tendence nejsou zřetelné
Kouzelný plášť, Blažené údolí, Pod kaštanem – pohádkové sbírky z 20. a 30. let
Pohádky kritika označila jako ideologizované
Nemají vysokou estetickou úroveň
Tento typ pohádky má ukázat, že majetek se dá získat jedině prací
Vzala lidové pohádky a snažila se je přetvořit do její doby – noviny, právní systém + tradice lidové pohádky = neorganizované – nevypadalo to dobře, jí šlo pouze o myšlenku rovnosti pro všechny
Marie Majerová
Snaží se udržet uměleckou hodnotu pomocí jazyka a stylu
Zázračná hodinka
O křivdách, jaké bohatí páchají na chudých
Pohádky se odehrávají na reálných místech v současné době
Postavy: dělníci, horníci, nezaměstnaní…
Obrazy dětí, které prožívají hlad a bídu
Próza s dětským hrdinou
Žánr patřící vedle pohádek k nejvyhledávanějším a nejčtenějším, a to již díky základní charakteristice:
Funkčnost žánru ve všech fázích (od předškolního věku až po teenagerský věk)
Reflexe světa současného dítěte
Tvůrčí postupy reflektující aktuální potřeby čtenářů
prezentace modelových situací, do nichž se čtenář může ve svém životě dostat
možnost ztotožnění s dětským hrdinou
osou příběhu je ucelený dramatický děj rozvíjející se nejčastěji na bázi morálních a sociálních problémů hrdinů
Jedná se o pojem široký, zahrnující jak povídky, novely, tak i romány
Typické tematické okruhy:
Obraz dítěte v prostředí rodiny (dis/harmonický, ne/úplné, podnětné)
Obraz dítěte bez rodinného zázemí (dětské domovy, pěstounská péče)
Obraz dítěte v jeho přirozených vazbách na prostředí (domov, ulice, město, krajina)
Obraz dítěte v prostředí školy (kolektiv/třída/parta, ne/fungující)
Dětské cesty za poznáním (nové prostředí, lidi, zvyky)
Vztah dítěte ke zvířatům
Obraz dětství v určité historické realitě
Specifickým rysem příběhové prózy zůstává dominantní postavení dětského hrdiny v příběhu.
Dětský hrdina je jednak „hlavním nositelem děje a autorova záměru“ a zároveň je nepostradatelný pro pochopení celého příběhu
Dětský hrdina by měl být dětskému čtenáři blízký a napomáhat mu při řešení problémů a konfliktů, jenž mohou nastat při střetu dětského světa se světem dospělých lidí. Záleží na samotném autorovi do jaké míry se dětský čtenář bude moci s dětským hrdinou identifikovat, jak životný samotný hrdina bude, jak realistické budou samotné charaktery dětí.