Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Realistické líčení bídy - realistické kulisy x nereálné závěry.

    • práce s kontrastem

    • dobro x zlo

    • náhoda

    • pomocná ruka

    • šťastný konec

  • Intencionální próza

    19. století

    • První pokusy zobrazit dětského hrdinu najdeme v dílech intencionální prózy již v průběhu 19. století

    • Příběhy však nyly převážně ovlivňovány výchovnými a vzdělávacími požadavky školy a církve na utváření dětské osobnosti

    • Převažovalo schematické ztvárnění dětských postav (dětský hrdina byl předem určen jako kladný nebo záporný) a nezájem autorů o dětskou psychiku. Dětský hrdina byl pouze model, který měl být vzorem – pozitivní nebo odstrašujícím.

    • Autoři se nezabývali city dítěte, v té době dítě bylo pouze předmětem výchovy. Dětský svět byl izolován od skutečného světa a nepronikaly do něj žádné problémy z reálného světa. Výsledkem těchto „snah“ byla díla zvýrazňující pouze výchovnou a didaktickou funkci, která si nekladla žádné estetické cíle.

    • Na konci 19. století se stávalo stále zřejmější, že didakticky pojatá příběhová próza s dětským hrdinou je v ostrém rozporu se skutečným životem.

    • Autoři poznávají, že dětskému čtenáři nestačí pouze zákazy a příkazy, či nudné a povrchní a neživotné příběhy. Dítě má poznat i skutečný svět.

    • Vznikaly texty, ve kterých se autoři vraceli do svého dětství a snažili se modelovat situace, které zažili, jaké příhody je poznamenaly → tyto texty se staly základnou pro intencionální prózu

    Počátek 20. Století – 1. Světová válka

    • Intencionální příběhová próza s dětským hrdinou je negativně ovlivňována přetrvávajícím pedagogickým přístupem a snahami některých autorů neodhalit, nebo oddálit poznání skutečného dětství

    • Autoři nové generace (Pavel Sula, Karel Půlpán) vytvořili nový směr – sociální realismus, jehož cílem bylo ukázat dítěti život jaký skutečné je, se všemi jeho projevy

    • Jiní autoři se snažili odkrýt dětský svět, psychiku dítěte, v díle je zájem o dítě, jak se cítí

      • Např. Růžena Svobodová

      • Marie Gebauerová

    • Jedno z nejvýraznějších děl, které vzniklo na počátku 20. století – Franta ŽupanPepánek nezdara (vlastní jméno František Procházka)

      • Položil základ humoristicky laděných příběhových próz z dětského prostředí

      • Používá humor, který je blízký dětem i v současné době

      • Zobrazuje svět dětí, který je propojen se světem dospělých

    • 20. a 30. léta znamenala rozkvět pro příběhovou prózu s dětským hrdinou

    • Zostřil se protiklad mezi literaturou uměleckou a brakovou

      • Autoři se snaží vytvořit umělecky hodnotná díla

      • Svéráznou námětovou oblast tvořila díla představitelů socialisticky-realistické příběhové prózy, kteří se soustředili na vývoj jedince i celého kolektivu v závislosti na společenském postavení byli především autoři levicově orientovaní

    Témata, do kterých materiál patří