Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Karel Čapek

  • Psal antipohádky

  • Nůše pohádek

    • Vyzval všechny velikány literárního a výtvarného světa, aby sem přispěli

  • Chtěl vymanit pohádku z dosavadních konvencí

  • Ukazuje pohádku jako příběh, který využívá kouzelné prvky → jsme v reálném světě s kouzelnými bytostmi – tím se přibližuje dětskému čtenáři

  • Říká, že pohádka vzniká vyprávěním děje, ale také děj vzniká vyprávěním pohádky

  • Intelektuální pohádky

  • Dlouhá pohádka – čím delší je pohádka, tím krásnější se může dítěti zdát

Jiří Mahen

  • Jeho první antipohádka vyšla 1914

  • Ve 20. letech vyšla znovu – Co mi liška vyprávěla

    • Objevila se dvakrát, aby fungovala jako jakási obhajoba antipohádky

    • Je to rámcová pohádka

    • Snaží se využívat humor – znak autorské pohádky 20., 30. let

  • Dvanáct pohádek – postrádají humor předešlé knihy, jsou posmutnělé

12. 4. 2019

Sociálně laděná autorská pohádka

  • V některých případech estetickou hodnotu převálcovalo šíření myšlenek

Jiří WolkerO milionáři, který ukradl slunce 1921

  • Chamtivý milionář onemocněl, léky nepomáhaly a doktorovi řekl, že ho po jeho prohlídce zabije. Doktor si řekl, že to tedy musí stát za to a řekl mu, že potřebuje slunce, že se vyléčí jen, když bude přímo u něj atd. Milionář využil chudé lidi, aby získal slunce. To si zamknul u sebe, šel k němu, hřál se u něj, ale časem začalo slunce pálit až příliš, milionář se snažil uniknout z místnosti, ale klíč v místnosti se roztavil a milionář zde zemřel. Lidé pak přemýšleli, jak dostat slunce zpátky na oblohu. Přihlásily se k tomu dvě děti, které ho tam opravdu dostaly.

  • Polarita tříd (NE POSTAV) – vyšší třída X nižší třída – prostý lid

  • Pohádkový rys – potrestání zla (zlo = milionář – byl potrestán smrtí)

  • Víme, že byl zlý podle jeho skutků i jazykem – byla zde jeho „mrtvolka“ – mrtvolka není nic

  • Tam, kde chce vzbudit soucit, sounáležitost ke skupině, volí prvky bídy

  • Snažil se kritizovat – využívá ironii – chudák milionář se musel postarat o ostatní…

  • Nabádá čtenáře k tomu, kam se přiklonit

  • Hodnotu dává prostým obyčejným věcem

  • Motivy smrti, utrpení, nelidskosti

  • Největší hodnota je dávána člověku + dítěti

  • Vyvyšuje hodnotu práce – typické pro tehdejší dobu

  • Motiv sirotka

O kominíkovi – 1921

  • Motiv náhody – shodou náhod jdou do domu, kde zmizelo děvčátko, shodou okolností si ho nechají a shodou okolností si vezme po letech tu holčičku

  • Šťastný konec

  • Vychází z jakéhosi lidového mýtu – kominík nosí štěstí

  • Kdy je čtenář nejvíc stržen? Když trpí dítě – to velmi působí na čtenáře

  • Přítomnost kouzelného předmětu – knoflík

  • Sirotek chtěl být šťastný, chtěl si vydělat na knoflík, aby si ho přišil na kabát a až potká kominíka, tak si bude něco přát. Nikdo mu ale knoflík nedá. Jednou uvidí holčičku, které knoflík visí na nitce, upadne jí a on si ho nechá. Přišije si ho, několikrát o tom pochybuje, přemlouvá se, aby ho vrátil… Nakonec jde s přišitým knoflíkem a potká kominíka. Když si něco přeje, knoflík se mu utrhne a on se rozpláče – kominík ho lituje, vezme k sobě domů – tam, kde bydlí také holčička, které knoflík upadl – je to kominíkova dcera. Chlapec jim vše řekne, jak je sám, že je chudý, sirotek atd. a oni si ho nechají. Vyučí se kominíkem a poté rozdává radost a štěstí ostatním.

Témata, do kterých materiál patří