Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Karel Čapek
Psal antipohádky
Nůše pohádek
Vyzval všechny velikány literárního a výtvarného světa, aby sem přispěli
Chtěl vymanit pohádku z dosavadních konvencí
Ukazuje pohádku jako příběh, který využívá kouzelné prvky → jsme v reálném světě s kouzelnými bytostmi – tím se přibližuje dětskému čtenáři
Říká, že pohádka vzniká vyprávěním děje, ale také děj vzniká vyprávěním pohádky
Intelektuální pohádky
Dlouhá pohádka – čím delší je pohádka, tím krásnější se může dítěti zdát
Jiří Mahen
Jeho první antipohádka vyšla 1914
Ve 20. letech vyšla znovu – Co mi liška vyprávěla
Objevila se dvakrát, aby fungovala jako jakási obhajoba antipohádky
Je to rámcová pohádka
Snaží se využívat humor – znak autorské pohádky 20., 30. let
Dvanáct pohádek – postrádají humor předešlé knihy, jsou posmutnělé
12. 4. 2019
Sociálně laděná autorská pohádka
V některých případech estetickou hodnotu převálcovalo šíření myšlenek
Jiří Wolker – O milionáři, který ukradl slunce 1921
Chamtivý milionář onemocněl, léky nepomáhaly a doktorovi řekl, že ho po jeho prohlídce zabije. Doktor si řekl, že to tedy musí stát za to a řekl mu, že potřebuje slunce, že se vyléčí jen, když bude přímo u něj atd. Milionář využil chudé lidi, aby získal slunce. To si zamknul u sebe, šel k němu, hřál se u něj, ale časem začalo slunce pálit až příliš, milionář se snažil uniknout z místnosti, ale klíč v místnosti se roztavil a milionář zde zemřel. Lidé pak přemýšleli, jak dostat slunce zpátky na oblohu. Přihlásily se k tomu dvě děti, které ho tam opravdu dostaly.
Polarita tříd (NE POSTAV) – vyšší třída X nižší třída – prostý lid
Pohádkový rys – potrestání zla (zlo = milionář – byl potrestán smrtí)
Víme, že byl zlý podle jeho skutků i jazykem – byla zde jeho „mrtvolka“ – mrtvolka není nic
Tam, kde chce vzbudit soucit, sounáležitost ke skupině, volí prvky bídy
Snažil se kritizovat – využívá ironii – chudák milionář se musel postarat o ostatní…
Nabádá čtenáře k tomu, kam se přiklonit
Hodnotu dává prostým obyčejným věcem
Motivy smrti, utrpení, nelidskosti
Největší hodnota je dávána člověku + dítěti
Vyvyšuje hodnotu práce – typické pro tehdejší dobu
Motiv sirotka
O kominíkovi – 1921
Motiv náhody – shodou náhod jdou do domu, kde zmizelo děvčátko, shodou okolností si ho nechají a shodou okolností si vezme po letech tu holčičku
Šťastný konec
Vychází z jakéhosi lidového mýtu – kominík nosí štěstí
Kdy je čtenář nejvíc stržen? Když trpí dítě – to velmi působí na čtenáře
Přítomnost kouzelného předmětu – knoflík
Sirotek chtěl být šťastný, chtěl si vydělat na knoflík, aby si ho přišil na kabát a až potká kominíka, tak si bude něco přát. Nikdo mu ale knoflík nedá. Jednou uvidí holčičku, které knoflík visí na nitce, upadne jí a on si ho nechá. Přišije si ho, několikrát o tom pochybuje, přemlouvá se, aby ho vrátil… Nakonec jde s přišitým knoflíkem a potká kominíka. Když si něco přeje, knoflík se mu utrhne a on se rozpláče – kominík ho lituje, vezme k sobě domů – tam, kde bydlí také holčička, které knoflík upadl – je to kominíkova dcera. Chlapec jim vše řekne, jak je sám, že je chudý, sirotek atd. a oni si ho nechají. Vyučí se kominíkem a poté rozdává radost a štěstí ostatním.