Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typické motivy:
první citová vzplanutí (realizace snů a přání, hledání, zklamání, křivdy, deziluze)
obraz dívčí hrdinky v jejích kamarádských vztazích (ideální/konfliktní)
vztahy s rodiči (harmonické/konfliktní)
osobní krize hrdinky
obraz dívky v zájmech a koníčcích
V rámci dívčího románu rozlišuje týž zdroj dvojí model příběhu:
kultivační: vystupují zpravidla hrdinky-uličnice s dobrým srdcem, ze kterých se postupně stávají uvědomělé ženské bytosti
emancipační: typickými hrdinkami příběhů emancipačních jsou nesebevědomé a nenápadné dívky, které se nečekaně rozvinou v nadané a úspěšné osobnosti
Problémem tohoto žánru bylo vždy hodnotové měřítko/umělecká hodnota.
Oscilace na hranici braku a vysoké umělecké literatury.
Pro triviální literaturu je charakteristická:
zábavná a relaxační funkce
postrádá originalitu a uměleckou kvalitu
zachycuje iluzorní a idealizovaný obraz skutečnosti
objevují se syžetová schémata a stereotypy
neživotné postavy
realita banalizována nebo hyperbolizována
happyendové zakončení příběhu
zjednodušená charakteristika postav a jazyková klišé
U dívčí prózy zvýšená emocionalita, často až sentimentalita
Tento typ literatury, který „nevyžaduje přemýšlení“, vyhledávají tedy především nenároční čtenáři, kteří v této četbě nachází to, co očekávají: zábavu, dobrodružství, romantiku, empatii aj.
Za nejpodřadnější vrstvu triviální literatury je označován literární brak, kýč nebo škvár, obrazně zvaný literatura na okraji.
Do triviální literatury se řadí kromě dívčích románků také detektivní romány, fantasy literatura, westerny, sci-fi, kriminální příběhy aj.
Červená knihovna (ženský román) – 20. a 30. léta 20. století
„srůstání“ mezi dívčím románkem a ženským románem (červenou knihovnou)
přetrvávaly však patrné rozdíly:
zatímco dívčí románky zobrazovaly zpravidla idylickou lásku, provázenou malým nedorozuměním, a nakonec skončily svatbou
ženský román zobrazoval i nešvary života jako je nevěra, rozvod či smrt blízké osoby.
Tato větev zamilovaného románu byla také více nabitá erotikou, dívčí románky zobrazovaly jen citový vztah mladých lidí.
Příběhy červené knihovny i její dívčí odnože tíhnou ke stejnému závěru: všechny typy hrdinek (emancipované či neemancipované) spočinou v náruči svého vysněného muže s nadějí na lepší budoucnost.
Romány červené knihovny jsou psány stejným způsobem:
Čtenářky tuší, jak se příběh bude odvíjet a jak skončí.
Knihy jsou zatíženy téměř shodným popisem hlavních hrdinů a vyznáváním lásky podobným způsobem.
Mění se pouze peripetie vztahů, překážky, kterým hlavní protagonisté musí zpravidla čelit.
Autoři často využívají kontrastů a hyperbol, a to nejen v ději, ale i při popisu postav (ctnostný a spořádaný hrdina nezřídka musí čelit muži opačných vlastností).