Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • František HrubínŘíkejte si se mnou; Říkejte si abecedu; Modré nebe; Kuřátko a obilí; Pasáček a sluníčko; Špalíček pohádek

    • Jeden ze zakladatelů moderní poezie

    • Prostonárodní říkadlo považoval za ideální veršovaný útvar pro nejmenší

  • Ivan BlatnýNa kopané; Jedna, dvě, tři, čtyři, pět

  • Jan ČarekRáj domova; Veselý věneček; Radost nad radost; Srdce potěšení; Co si povídaly stroje; Od jehly k mašinkám

  • Civilistní poezie

    • Přibližuje dětskému adresátovi svět neživých věcí }

    • zosobnění

    • expresivní dialogy

    • členitost a prozaizace básní

    • pointy

    • František Branislav – Zlatý déšť; Hliněný džbánek; Zelené roky

    • Jaroslav Seifert – Šel malíř chudě do světa; Maminka; Chlapec a hvězdy; Koulelo se, koulelo

    • Zdeněk Kriebel – Ptám se, ptám se, pampeliško; Koulej se, sluníčko, kutálej, Stradivárky z neónu

    • Josef Kainar – Nevídáno – neslýcháno

    • Pavel Šrut – Petrklíče a petrklinky; Motýlek do tanečních; Hlemýžď Čilišnek; Kočka v houslích; Příšerky a příšeři

    • Milena LukešováMarek kouká po světě; Kdo chce koťátko; Já jsem přece Kateřina, Čí je tohle den; Bačkůrky z mechu

    Další autoři tvořící v 60. Letech

    • Jiří Kolář - Karel Šiktanc - Josef Brukner

    70. léta

    • Miroslav Florian - Jiří Žáček (až do současnosti)

    • Jan Skácel – Jak šel brousek na vandr; Kam odešly laně; Pohádka o velikém samovaru; Uspávanky

    • Emanuel Frynta – Písničky bez muziky

    Poezie – podoba a trendy od 90. Let – současnost

    • ovlivněna proměnami společnosti v 90. letech (komercializace, bulvarizace nadprodukce triviálního čtiva, dominance masmediální kultury) – v první polovině 90. let dokonce stagnace

    • lze konstatovat kvantitativní vzepjetí, ale vývojová stagnace (často pouze reprodukce, variace, rozhojnění nonsensového básnictví) – pohyb v uzavřeném kruhu

    • oslabuje sociálně-poznávací a komunikační aspekt, což paradoxně omezuje recepční atraktivitu

    • perspektivní se jeví poezie autorů, kteří do svých nonsensových textů začleňují uměleckou reflexi současnosti, žánrově-druhová kombinatorika, sbližují svět dětí a dospělých (recepční vrstevnatost)

    1. nedostatek původních děl suplují výbory z lidové slovesnosti či klasiků 19. století

    2. byly znovuvydávány knihy některých tabuizovaných autorů (Renč, Zahradníček, I. M. Jirous)

    3. a) reedice I. Blatného (Jedna, dvě, tři, čtyři, pět) – civilistní říkadla, přírodní lyrika, veršované pohádky – poetická hravost, jazyková hříčka, humor, vtip

    b) znovuvychází verše J. Skácela (z pozůstalosti J. Opelík připravil O pejsku Ťapovi,....)

    4. umělecký profil (zvl. do poloviny 90. let) výrazné osobnosti, které tvoří i pro dospělé (J. Žáček, M. Černík, J. Brukner, P. Šrut, J. Vodňanský, J. Weinberger), profilovali se již v 70. letech – nonsens, vymezují typologické kontury této poezie:

    Témata, do kterých materiál patří