Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
V této době vychází prózy:
Věry Adlové - Jarní symfonie
Ivy Hercíkové - Johana
Jarmily Dědkové - Čas pampelišek
Stanislav Rudolf - Nebreč, Lucie; Něžně háčkovaný čas; Kopretiny pro zámeckou paní
Nová vlna v oblasti literární tvorby pro dívky přichází po roce 1989. Nový politický režim přinesl radikální posuny v životním stylu (např. soukromé podnikání, možnost svobodně cestovat do zahraničí atd.), jejichž výsledkem byla nová morální kritéria a životní hodnoty, které ovlivnily i prózu pro dívky.
Hrdinkami jsou zpravidla emancipované a sebevědomé dívky dospívajícího věku, které se nacházejí v krizových situacích a potýkají se s komplikovanými rodinnými a milostnými vztahy. Jsou nuceny řešit mravní dilemata a uspořádat si své životní hodnoty. Častá je v dílech také sexuální otevřenost.
90. léta:
reedice meziválečných románků
zatímco v zahraničí vítězí mimořádné typy dívek a převládá exkluzivní prostředí, u nás i nadále preferovány prázdninové příběhy prvních lásek, řeší se následky prohřešků, poklesků
pronikání sexu a erotiky
vulgarizace jazyka
„aktuální problémy“
Triviální literatura:
Oblíbená konstrukční schémata
nekomplikovaný syžet
málo diferencovaná výrazová rovina lexikální, syntaktická i frazeologická (v dialozích nápadná stylizace, klipovost, filmová zkratka)
v názvech převládají slova: láska, nebe, léto, názvy znamení horoskopu,...)
časté omezení na tematickou rovinu
v duchu osudových předurčení
umělecká nenáročnost
konvence
modelovost
myšlenková plytkost
neexistují tabuizovaná témata
odráží povrchnost a klipovost doby (dívky často sledují svůj život jako ve filmu)
aspekty populárnosti
kult pěstěného těla, potřeba seriálovosti...
šokující popisy a instruktivní pasáže v oblasti sexu – postupný zánik tzv. společenských próz, v nichž se do popředí dostávaly citové a morální problémy, potřeba sebeidentifikace, proces vstupování do nových sociálních rolí
jde spíš o popis situací a nálad
roli hrají náhody a náhlá prozření
romány postrádají zásadnější vazbu na rodinu, školu, vymezení vůči starší generaci...
typy hrdinek:
atraktivní sebevědomé dívky se zájmem o módu, dokonalým tělem zažívající zklamání v lásce, znásilnění apod.,
milé skromné dívky s komplexem méněcennosti, které se proměňují ve vztahu se starším chlapcem
dívky z venkova, které se po příchodu do města emancipují
vše se děje velmi rychle, v kontrastu je naivní a sentimentální postoj hrdina a jejich poučenost ve věcech sexu
zůstává snění o ideálním muži, mění se jen cíl, kterým není manželství, ale spíš partnerství
mizí náznaky a tajemství
dívky často netouží po profesionálním úspěchu, ale po dokonalém vzhledu
POEZIE
Malé děti se, co se slovesné kultury týká, setkávají nejdříve s LIDOVOU POEZIÍ:
ukolébavky (původně konejšivá lyrická píseň s jednoduchou kolísavou melodií, pojatá jako matčin monolog vedený se záměrem uspat dítě), např. Spi synáčku spi, zavři očka svý; Pán bůh bude s tebou spáti, andělíčky kolíbati, spi, andílku, spi.
říkadla/říkanky (rytmizované texty, přírodní náměty, nápodoba zvířat a ptáků), např. Paci, paci, pacičky,…; Otloukej se, píšťaličko,…; Vařila myšička kašičku… }
nonsensové říkadlo (podstata spočívá v absurdních a paradoxních významových spojích, komické asociativní hříčce se slovy, myšlenkami, např. Jest jedno město na věži, kde ptáci pečení běží, krávy, telata lítají….