Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • rozpočitadla (magická slova – ententýky, enebene, abrakadabra, abrfábr domine …); např. „Had leze z díry, nese s sebou knihy, erlice, perlice, ta červená stolice, čtyři oka u potoka a to páté ven.“

  • škádlivky (žertovně s komickou nadsázkou se jimi děti vysmívají charakterovému nedostatku nebo směšnému chování „Ten náš Vašek, to je kos, ztratil boty, chodí bos.“)

  • oblamovačky, např. Všeci šveci šídly šili, co jim švecky poručili; Kopla kobyla kovala, když koval kobylu kul…

  • hádanky (tříbí úsudek a důvtip dítěte, rozvíjí jeho obrazné myšlení, bývá často založena na metafoře, personifikaci nebo přirovnání), např. Vlasy nemá, hřeben nosí, ostruhy má, chodí bosý.;

    • slovní hříčky – Který pták má na konci abecedu?/vrabec

    • nepravé hádanky – Na kterou stranu padne zajíc, když ho střelí hajný?/ na chlupatou// Jaké vody je v rybníce nejvíce?/ mokré

  • doprovází hru

  • zábavné poznávání světa

  • přirozená komunikace s okolím

  • významová rovina nemusí být prioritní

  • důležitý je rytmus

  • artikulační nosnost, např. Zaželezilo-li se železo či nezaželezilo-li se? Pan kaplan v kapli plakal,…

  • spojení s pohybem/mimikou, např. paci, paci, pacičky…

  • expresivní a emocionální aspekt

  • Dětský folklor vychází opakovaně jak

    • v původní podobě, např. K. J. ErbenProstonárodní české písně a říkadla

    • v moderních antologiích, např. K. Černý – Byl jeden domeček; M. MotlováČeská říkadla, písničky a pohádky; J. EislertováŠla Nanynka do zelí,

  • Umělá poezie

    • Z hlediska jejího vývoje lze zachytit její 3 vývojová stádia:

      • mentorské autoritativní (didaktické) – historické počátky, plní fce mimoestetické, vzdělávací a výchovné; zvládání techniky čtení, zapamatování poznatků (15. – 18. stol.), mravní a křesťanská ponaučení

      • stádium zachycující emocionální sféru (počínaje romantismem)

      • stádium 20. století (chápe dětství jako zdroj inspirace)

    • Tematicky zahrnují verše pro děti tytéž okruhy jako pro dospělé, ovšem transformované s ohledem na mentalitu adresáta:

      • oživení světa zvířat, ptáků, stromů

      • užití pohádkových motivů

      • kompozičně autor líčí, popisuje

      • forma dialogu dospělý – dítě

      • žádoucí je rytmus a rým

      • setkáváme se s pořekadly, veršovanou pohádkou, komickým zvířecím eposem, baladou, bajkou, abecedářem aj.

    Umělá poezie – vývoj

    • V počátcích NÁBOŽENSKÝ A MORALISTNÍ CHARAKTER; od poloviny 16. století se objevují verše světského charakteru: didaktický cíl, mravně výchovný cíl, vzdělávací cíl

    • Tento stav trvá zhruba do poloviny 19. století; má to pragmatický význam, verše často slouží k snadnějšímu zapamatování poznatků.

    • Protiváhou tohoto typu poezie je vždy poezie lidová. Její význam vzrůstá od 19. století.

    • S ní jsou spojeny první pokusy o INTENCIONÁLNÍ POEZII (snaha přiblížit se světu dětí, antropomorfizace, personifikace, alegorie)

    • Karel Alois VinařickýKytka básniček; Abeceda česká → (představitel národního obrození)

    • František Doucha – Nápravy na dobrou cestu

    • Josef Václav Sládek – Zvony a zvonky; Zlatý máj

    • Josef Kožíšek – Oku a srdéčku; Jiskry a plamínky

    • Karel Václav Rais – Cestička k domovu

    • Po smrti Kožíška nastává v české poezii až do 40. Let jakési vakuum – poté osobnosti jako František Hrubín, J. Čarek, F. Branislav, F. Halas

    • V centru stojí dítě a jeho svět

    • František HalasHalas dětem

      • Bohatá metaforika, hra s významy, tendence k nonsensu, jazyková kreativita

    Témata, do kterých materiál patří