Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14. Starsi dejiny v modernim umeni

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (104.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Klasicismus

Klasicismus je založený na přesvědčení, že nejideálnější myšlenkový a uměl. řád měla antika a že je nutno se k těmto principům vrátit a držet se jich  antické umění se zdálo tak nadčasové, že soudobé umění mělo vlastně jediný cíl – zopakovat to, co Římané a Řekové vytvořili.

Klasicismus v nejobecnějším významu znamená používání motivů inspirovaných a přejímaných z tzv. klasického umění, tj. z umění antického Říma a Řecka. V tomto smyslu se mluví o klasicismu v renesanci stejně jako v baroku 17. nebo 18. století.

Klasicismus jako označení slohu poslední třetiny 18. století napovídá, že hlavním zdrojem a zaměřením umění té doby jsou klasicistní prvky a principy, k nimž se obrací pozornost umělců po vyčerpání tvůrčích možností baroka, uzavřeného rokokem. Jako na rozhraní všech slohů dochází zprvu i zde k prolínání a překrývání starého s novým a zpočátku se klasicistní tvarosloví někdy jen jakoby nanáší na ještě barokní kostru. Zejména časnější klasicistní stavby a jejich části mají vnějškově tolik společného s barokem, že se o nich v jednotlivých případech mluvívá jako o pozdně barokních a klasicismus bývá někdy k baroku přičleňován s označením barokní klasicismus, nebo dokonce klasicizující barok.

Podstatnou součástí klasicismu druhé poloviny 18. stol. je tzv. sloh Ludvíka XVI. (1774 - 1792), vyvinuvší se za vlády tohoto francouzského krále. Je reprezentován především charakteristickým nábytkem a ornamentikou, která však přechází záhy na architekturu a šíří se i do jiných zemí Evropy.

Roli hrálo objevení Pompejí a Herculanea  poznatky o životě v antice, zvedl se zájem o ant. život, památky architektura

Empír

Empír je modifikací klasicismu– zjemňuje a činí intimnějším kult řecké antiky. Empír, zvaný také císařský sloh, je druhá fáze klasicismu, resp. neoklasicismu pocházející ze začátku 19. století z období vlády Napoleona Bonaparte. Uplatnil se především v architektuře a designu nábytku. Těsně předchází styl Biedermeier.

Samotné slovo má původ ve francouzském slově empire - impérium, císařství, a to proto, že se jím stavělo převážně v době, kdy se Napoleon Bonaparte prohlásil císařem (1804), a pak ještě celou první

Období klasicismu a empíru se ani zdaleka nejeví jako stylově jednolité. Již před rokem 1800 je provázeno raným neboli časným romantismem, vyvolaným romantickým vztahem k umění jiných kultur, exotice i venkovu, a ještě před polovinou 19. století se objevuje biedermeier. 3

Klas. pojetí, vycházející z osvíceneckého rozumu, bylo upoutáno bezmezným obdivem antiky a jejím napodobováním. Na počátku 19. stol. je ale nahrazeno romantismem, který se vyhraňuje proti nadměrnosti rozumu a prosazuje emocionalitu, vášeň a kult jedinečnosti.

Témata, do kterých materiál patří