14. Starsi dejiny v modernim umeni
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Svatováclavská tradice
Palacký si Václava cenil jako národního symbolu prověřeného staletími
19. stol. však přineslo zlom: vedle tradičně hist. hlediska se prosazovala novověká interpretace, která viděla Václava jako německého přisluhovače Šafařík, Jungmann mu odmítli přiznat místo mezi českými velikány
po roce 1918 pokusy o „rehabilitaci“ Václava, spolu s Husem tvoří příklad smíření tradic ale moc se to nepodařilo – Marmaggiho aféra
snahy o film o sv. Václavovi, ale ve stínu husitské trilogie
Nacisté místo hus. zdůrazňovali středověkou státnost pod mocnou lenní ochranou SŘŘ, proti Husovi a Žižkovi je stavěn sv. Václav jako patron spolupráce s Říší!!! (svátováclavská orlice- vyznamenání za spolupráci s Říší)
film Kníže Václav – z popudu nacistů, měl ukázat loajálnost k Německu, ale vzniklo jen pár záběrů
Po 1945
Akcent na socialistická prvek – znárodnění kinematografie a teď akcent na husitství, o které se dosud nic nerealizovalo Jan Roháč z Dubé
Přebírají komunisté: „Komunisté, dědici velikých tradic č. národa“ (Nejedlý)
Po 1948
Nedochází k rozchodu s dosavadními hodnotami, ale jejich nové rozvíjení- film Revoluční rok 1848 – nově zvýrazněn podíl dělnictva, propojení soc. a národní problematiky
Životopisné filmy – Mikoláš Aleš
Jan Žižka, Proti všem, Jan Hus
Jan Hus
Režisér umocňuje atmosféru tím, že scény ve filmu jsou dle dobových maleb
Do filmu se krom historických faktů musel dostat také marxistický výklad Hus nemohl ožít jako asketa, mučedník, mystik atd. Musel být vrácen na zem a ukázat jej jako kazatele, co spolupracuje úzce s venkovským lidem.
Autoři museli respektovat metodu socilaistického realismu (divák se ihned zorientuje v ději, nebude mít pochyb o vlastnostech hrdinů, věku, ani o soc. či třídním zařazení) a ideového polit. zadání
povoláni i historici, aby dílo bylo dostatečně věrohodné
60. léta
Princezna se zlatou hvězdou na čele (1959) – Kazisvět jako parafráze fašismu – vojsko za zvuku píšťal, pochody, orientální motivy (Kumáni Zikmunda Lucemburského), dvojhlavý orel atd. Hrátky s čertem (Lucifer jako Hitler)
snahy o nerušení tradičních schémat – stereotyp ve zobrazování Karla IV. – tak komedie Strasti Otce vlasti
Obliba rudolfínské doby – Cech panen kutnohorských, Císařův pekař
Německo – filmy o Lutherovi
Hollywood: Nákladná kostýmní velkodíla – Ben Hur, Kleopatra nebo romantické šermovačky – Ivanhoe
Kinematografie
Zde je třeba rozlišovat, zda námět filmu je nějaká konkrétní historická událost či pouze nějaký fiktivní příběh, který je do minulosti zasazený. Zároveň se ale všechno minulé stává najednou přítomností. Divák se v podstatě stává očitým svědkem dějin.
Jiří Rak: Film v proměnách moderního českého historismu: