14. Starsi dejiny v modernim umeni
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Inspirace ve VV – literatura (Zeyer), výt. umění (Mánes, Myslbek), hudba (Smetana). První pochybnosti Dobrovský.
Jak již bylo zmíněno, koncem 80. let 19. stol. se klasický historismus přežívá a pod náporem moderní věd. kritiky se přechází k revizi Palackého díla – Gollova škola, spory o rukopisy.
Česká národní ideologie se prostě začala emancipovat a zbavovat své historizující zátěže v souvislosti s Evropskými dobovými trendy mířícími k liberalizaci se postupně odmítá staromilecké zahledění do historie.
Objevení významu věd. a technického pokroku: objevují se básně, které místo národní minulosti oslavuji např. zavádění železnic. (J. E. Vocel: historismus jen k upevnění národního cítění)
Historické reminiscence však nebyly příliš narušeny v povědomí veřejnosti a v souvislosti s germanizačním tlakem v prvních letech I. světové války se obnovily národně obranná role.
Vznik první republiky byl viděn jako logické pokračování NO a jako navázání na bohatý odkaz českých dějin.
Po 1948
Nové podmínky – jen to, co vyhovuje KSČ
Historické reminiscence v projevech Gottwalda – komunistické uchopení moci charakterizoval G. jako záchranu před možným opakováním lipanské porážky
Od list. 1948 – tzv. Jiráskovská akce – vydávání Jiráska a jeho propagace – prozatím měla zaplnit díru, než bude vytvořena postačující a odpovídající KSČ hist. díla a marx. koncepce č. dějin.
Husitské hnutí jako předrevoluce – boj dělnické třídy proti kapitalismu
Polemika hlavně proti Pekařovi – doba pobělohorská byla tradičně protipólem husitství a jako taková neměla být zdůrazňována!
Uvolňování 60. let – nové koncepce – polemika s Nejedlým
Film
Spolu s těmito snahami o obnovu a připomenutí slavných období českých dějin se objevuje snaha o vizualizaci významných osob, událostí první filmy (České nebe – portréty Palackého, Borovského, Čecha atd.)
Ve filmech se objevují záběry na historického místa
Volání po husitském filmu
Točí se o všech historických obdobích – od mýtických počátků po sv.válku
Po 1918 se postupně nadšený „obrozenecký“ historismus stahuje, ale i nadále např. o legionářích (Zborov), a snaha o negativní zachycení habsburské monarchie
TGM se pokouší zbavit praslovanské demokracie a snaží se představit smysl českých dějin na humanitní ideji a mravním odkazu reformace
Samozřejmě svatováclavský kult – první film o sv. Václavovi – ale kritika tento film viděla jako oslavu slabošského panovníka který přivádí svou zemi a národ do N. závislosti, ale také snahy o integraci disparátních nár. tradic – husitství a svatovác. kult do jednoho celku.
Dále filmy o J. K. Tylovi, K. H. Borovském, Fidlovačka
Historismus zase našel své místo v kinematografii koncem 30.let – Filosofská historie, Cech panen kutnohorských – nacisté si v roce 1939 toto uvědomili a filmy zakázali
Blížící se válka vyburcovala k novým hus. ideálům, ale nic nenatočeno
Natočení Babičky B.N.