9. Proměny postavení Židů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Těžiště židovské civilizace raného středověku spočívalo v tradičních předovýchodních centrech – Palestině a zvl. v již. Mezopotámii (Babylonii) – zde v 8. – 10. století (abbásovský chalífát) proslulé židovské školy, které se podle učenců oslovovaných Gaon nazývaly gaonské akademie. Zde byl vytvořen úplný tzv. masoretský text Hebrejské Bible a Talmud – soubor předpisů o uplatnění Písma v každodenním životě.2
Evropští Židé
Kolem roku 953 vznikla v Itálii proslulá hebrejská světová kronika Josippón.
Židé cestovali i do severnějších částí Evropy, před r. 900 však nemáme doklady o tom, že by se zda trvale sídlili. Všude byly vítány jejich odborné znalosti v lékařství, finančnictví a obchodu, stejně jako dobrá organizace a správa.
10. století bylo ze dvou důvodů klíčové pro vývoj židovské kultury: zatímco v prvním tisíciletí se Židé de facto nikde neusídlili natrvalo, od 10. století se začínají trvale usazovat - poprvé založili stálé osady severně od Alp, v Porýní a Podunají, čímž vzniklo středoevropské společenství Aškenázím, které se postupně odlišilo od skupiny ve středomořské oblasti Sefardím, které bylo výrazné zvl. ve Španělsku a Portugalsku. Kolem roku 1000 žilo v německých zemích zhruba 4000 Židů, v předvečer křížových výprav téměř 20000! Politická nejistota na Předním východě byla důvodem přesunu gaonských akademií do Andalusie a Porýní. Po roce 1000 na těchto místech fungují školy vykladačů tóry a taldumu, zvaných tosafisté – též autoři doplňků Talmudu. Zvláště znamenité bylo dílo židovských literátů v kultivované Andalusii, kteří tvořili v hebrejštině i arabštině – jejich duchovní i světská básnická tvorba ovlivnila lyriku francouzských dvorských pěvců (trubadúrů).3
Až do křížových výprav zaujímají Židé dobré postavení ve společnosti, ekonomická role jim vynáší právní ochranu.
Křižácké výpravy
Výpravy katolických křesťanů do Palestiny s cílem osvobodit Boží hrob v Jeruzalémě z rukou nevěřících. Vedle hlubokého osvojení křesťanské víry na Západě byly důležité motivy ekonomické i ryze dobrodružné. Na lesk kříže úctyhodného vzepětí křesťanského ducha vrhá stín krutost spáchaná jeho jménem.4
vrcholný středověk
Po roce 1100 se vedle židovských komunit v Byzancii, Itálii a Andalusii (Sefardím) výrazně rozvíjí komunity Aškenázím ve střední Evropě a Kanaán ve slovanských krajích. Druhé tisíciletí po Kristu přineslo Židům nespočet masakrů. Samy křižácké výpravy začaly v r. 1096 masakrem židovských obcí v nejbohatších porýnských městech – tato situace se uklidnila ve 12. století, kdy Bernard z Clairvaux výslovně varuje před zlem páchaným na Židech. Právě ve Francii se situace vcelku uklidnila a katolíci z ní mohli těžit – opat Suger by sotva shromáždil prostředky na stavbu gotické katedrály nebýt slušných daní bohatých žid. podnikatelů usazených v Saint Denis.