17_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základní pojmy:
natalita – porodnost
mortalita – úmrtnost
úmrtnostní tabulky – popisují řád vymírání. Z úmrtnostních tabulek lze určit pravděpodobnou délku života (věk, kterého se dožívá právě polovina z tabulkového počtu narozených) nebo normální délku života (věk, ve kterém v dospělosti umírá největší počet lidí). S prodlužující se střední i maximální délkou života stoupá význam kvality života v seniorských letech.
naděje na dožití (střední délka života) – výsledný ukazatel úmrtnostních tabulek – může být stanovena pro jakýkoliv věk
demografické tabulky – předpokládaný počet let, které má osoba daného věku a pohlaví v průměru před sebou, pokud bude zachována intenzita úmrtnosti podle věku, na základě kterých byla tabulka utvořena.
Stárnutí obyvatelstva:
Populační stárnutí je možné charakterizovat např. růstem zastoupení osob starších 65 let. Doposud se jednalo o tzv. stárnutí zespoda věkové pyramidy, tzn., že se snižoval podíl dětí v populaci a osob ve vyšším věku přibývalo velmi pozvolně. Nyní již začíná intenzivně narůstat počet osob starších 65 let.
Zastoupení těchto osob v populaci poroste také kvůli poklesu počtu narozených. Výraznější změny ve věkovém složení se promítnou do dalších hodnot, jako je průměrný věk. Ten by se v roce 2050 mohl pohybovat mezi 48 a 50 lety, což je asi o deset let víc než nyní.
Ženy mají průměrný věk zhruba o tři roky vyšší než muži, a tak například podle střední varianty by měl průměrný věk žen v roce 2050 dosáhnout 50,2 let a průměrný věk mužů 47,3 roku. V roce 2002 to bylo 40,8, resp. 37,7 roku.
Demografická revoluce – změna extenzivního charakteru demografické reprodukce (1) v intenzivní typ reprodukce, kdy se rodí málo dětí a většina z nich se dožije dospělosti a postupně stále vyššího věku.
Intenzivní typ reprodukce je charakterizován nízkou úrovní porodnosti, velkým počtem rodin se 2 dětmi a v současnosti i zvyšováním počtu rodin jednodětných a bezdětných.
Současné a historické pohledy na problematiku stáří a stárnutí:
Být starý a dožít se vysokého věku bylo dříve vysoce nepravděpodobné. Příčinou byly různé důvody jako např. vysoká kojenecká úmrtnost, infekční choroby, mnohé úrazy, nemoci, hygienické podmínky, chudoba atd. Jen 2-4 % populace se dožila vyššího věku.
Lidé si přáli žít dlouho, protože si vždy přejí to, čeho je nedostatek. Po dobu několika sta let bylo vyzrálé stáří vzácné, a proto žádoucí.
Kdysi, např. v asijské kultuře prestiž starých lidí, zvláště žen stoupala, protože stáří se dožívali jenom někteří, schopnější, silnější, zdravější. Ti potom předávali poznatky, báje, mýty, vědomosti o hospodaření, jak léčit lidi nebo dobytek, jak zažehnat nemoci, co dělat když přijdou záplavy nebo sucha. Starý muž byl považován za mudrce, patriarchu, stará žena za vědmu.
Starých lidí bylo tak málo, že byli vzácností.
Úcta ke starým občanům však ani v minulosti nebyla pravidlem.
Pojetí a sebepojetí stáří bylo ve skutečnosti daleko více problematické a nezřídka se staří lidé museli o úctu ostatních „rvát“ např. ve středověku pohlíželi na stáří negativně a panoval strach ze stáří a stárnutí.
Přebíráme tradovaný názor, že kdysi to měli staří lidé podstatně lepší, protože dokázali vytvořit obraz moudrosti, trpělivosti, laskavosti a tím potlačit méně atraktivní, ale vždy přítomné projevy stáří. Od zmíněných šlechetných vlastností se odvíjí představa idylického stáří. Toto první pojetí stáří, krystalického, čistého a harmonického se jakoby „z ničeho nic“ a „nepochopitelně“ změnilo a výsledkem je druhá nejfrekventovanější představa stáří, která se skládá převážně z negativ.
Stáří je anticipováno s hrůzou, strádáním, nemocemi. Strach z přirozeného nástupu individuální involuce podtrhuje vše negativní a negativistické. Staří lidé nejsou ceněni a v posledních několika desetiletích došlo k odmítání stáří a starých lidí tak daleko, že nepřátelské postoje ve společnosti přerostly ve skrývaný nebo dokonce otevřený boj proti starým lidem. Nepřátelství a agresivní chování ke starým lidem zahrnuje pojem ageismus (age=věk). Český překlad slova neexistuje, ale někdy je pojem vysvětlován jako averze vůči starým lidem a všemu co stáří připomíná.
Ageismus negativně ovlivňuje i sebepojetí seniorů, protože na ně působí stereotypy, které jim mladší generace nabízejí a nezřídka se s nimi identifikují. Ageismus znamená věkovou diskriminaci starých lidí, a dokonce nejen těch opravdu starých. Např. lidé ucházející o práci, kterým je 45+ jsou podle novodobého diktátu úspěšného, sebevědomého, asertivního mladí, vyřazeni pro „vysoký“ věk.
Současná mladá a střední generace, dává na vědomí všem, i sobě samým, že tradice úcty ke starším lidem rozvíjí, ale mnohdy ekonomicky produktivní a v současnosti silná generace je „nad věcí“. Každý z nich ví, jak by se měl chovat k seniorům - v praxi ovšem jedná jako by neexistovali. Senior překáží na silnici, zdržuje v obchodech, na úřadech ve veřejných prostředcích nebo nákupních střediscích. V rovině mezigeneračních vztahů se projevuje těžký konflikt vycházející z boje mezi pozitivní a negativní představou stáří, stárnutí a seniorů. Tento konflikt zesiluje politická i kulturní scéna. Politici se vyjadřují ke stáří pouze ve vztahu k důchodové reformě a vytváří tak o seniorech dojem pouhé ekonomické zátěže, také kulturní a publicistické pořady určené majoritní společnosti, často hovoří o strastiplných stránkách stáří.
Současná generace seniorů je také osamocenější, což je dáno nárůstem egoismu ve společnosti i v rodinách. Prolínání generací v rodině bylo přirozené, došlo k zásadní proměně rodiny. Přešlo se ke dvougenerační rodině, v níž není fyzický, psychický ani ekonomický prostor pro další generace. Osamocenost seniorů má systémový charakter. Je neplánovaným vedlejším produktem řady dílčích společenských změn a změny celé společnosti. Osamocenost seniorů se stává problémem, který už není řešitelný pouze na úrovni rodiny, ale stává se makrospolečenským problémem.