Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (275.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Fyziologické a patologické procesy stárnutí ze somatického a psychického hlediska

  • Období začíná asi v 60 - 65 letech. Vymezení hranice stáří věkem je velmi problematické a je nutné mít na paměti, že jde o statistický průměr, do jehož rozptylu patří větší část populace. Stáří není dáno počtem let, která uplynula od narození, ale mírou opotřebovanosti organismu, souhrnem ireverzibilních změn v organismu a psychice, které přináší proces stárnutí, který byl zahájen už v předcházejících etapách. Individuální rozdíly mohou být obrovské, pětašedesátiletý jedinec může být ve skutečnosti „mladší“ než padesátník.

  • Je třeba rozlišovat stáří jako ontogenetickou etapu a stárnutí, jako pozvolný proces. Stárnutí bývá definováno jako souhrn ireverzibilních (nezvratných) změn, ke kterým dochází v čase a které vedou ke smrti. Stárnutí postihuje především tělesné funkce člověka, na tělesné změny se ale váží i změny psychické.

Psychologické teorie stárnutí.

  • Stárnutí je procesem regresivní změny, která nastupuje a probíhá v čase. Stárnutí začíná, je-li v průběhu života překonán nejvyšší stav psychicko-fyzické výkonnosti a objeví se regresivní změny; jde o negativní změnu životní substance. Tento proces probíhá diferencovaně, tělesné a psychické stárnutí jsou někdy shodné, jindy odlišné. Není výjimkou člověk tělesně zestárlý, ale nikoliv psychicky

  • Z psychických funkcí může vedle sebe např. vystupovat mizející paměť a ustupující schopnost prožívání na jedné straně a myšlenková jasnost s moudrostí na straně druhé.

  1. Degenerační teorie:

  • vychází ze spojení psychického vývoje s biologickým zráním a předpokládá, že vývoj po dosažení dospělosti nepokračuje, ale že dochází postupně k úpadku, jenž se zrychluje

  1. Teorie dobrého a špatného přizpůsobení

  • rozlišuje přizpůsobení jako proces a jako stav

  • proces přizpůsobování se nemění s věkem, ale mění se schopnost zvládat nové situace

  • přizpůsobení jako stav je hodnoceno druhými lidmi, kritériem je uspokojení potřeb a způsob trávení volného času. To určuje, zda je subjekt osobně spokojený, zda je relativně uvolněn od tlumících strachů, jak dovede snášet potíže.

  • teorie předpokládá, že „šťastný“ je synonymem pro „dobře přizpůsobený“.

  1. Kognitivní teorie

  • formuluje tři základní postuláty podtrhující subjektivní prožívání stárnutí.

  1. Změny v chování staršího člověka jsou ovlivněny jeho percepcí změn kolem sebe a v sobě

  2. Každou změnu ve své situaci hodnotí dospělý vzhledem k osobní závažnosti

  3. Přizpůsobení na stárnutí je záležitostí vnitřních změn v poznávacím a motivačním systému jedince

  • teorie je příliš úzká.

  1. Teorie neangažovanosti, vypadávání a uvolňování

  • Úbytek aktivity a sociálních kontaktů ve stáří se považuje za dobrovolný proces distancování se jedince ze společnosti.

  • Stárnoucí člověk se snaží vzdát závazků vůči společnosti a získat tím určitý odstup a novou rovnováhu.

  • Proti teorii byla řada námitek, vytýkalo se jí nerespektování sociálních a kulturních podmínek stárnutí a přílišné biologizování.

Témata, do kterých materiál patří