17_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fyziologické a patologické procesy stárnutí ze somatického a psychického hlediska
Období začíná asi v 60 - 65 letech. Vymezení hranice stáří věkem je velmi problematické a je nutné mít na paměti, že jde o statistický průměr, do jehož rozptylu patří větší část populace. Stáří není dáno počtem let, která uplynula od narození, ale mírou opotřebovanosti organismu, souhrnem ireverzibilních změn v organismu a psychice, které přináší proces stárnutí, který byl zahájen už v předcházejících etapách. Individuální rozdíly mohou být obrovské, pětašedesátiletý jedinec může být ve skutečnosti „mladší“ než padesátník.
Je třeba rozlišovat stáří jako ontogenetickou etapu a stárnutí, jako pozvolný proces. Stárnutí bývá definováno jako souhrn ireverzibilních (nezvratných) změn, ke kterým dochází v čase a které vedou ke smrti. Stárnutí postihuje především tělesné funkce člověka, na tělesné změny se ale váží i změny psychické.
Psychologické teorie stárnutí.
Stárnutí je procesem regresivní změny, která nastupuje a probíhá v čase. Stárnutí začíná, je-li v průběhu života překonán nejvyšší stav psychicko-fyzické výkonnosti a objeví se regresivní změny; jde o negativní změnu životní substance. Tento proces probíhá diferencovaně, tělesné a psychické stárnutí jsou někdy shodné, jindy odlišné. Není výjimkou člověk tělesně zestárlý, ale nikoliv psychicky
Z psychických funkcí může vedle sebe např. vystupovat mizející paměť a ustupující schopnost prožívání na jedné straně a myšlenková jasnost s moudrostí na straně druhé.
Degenerační teorie:
vychází ze spojení psychického vývoje s biologickým zráním a předpokládá, že vývoj po dosažení dospělosti nepokračuje, ale že dochází postupně k úpadku, jenž se zrychluje
Teorie dobrého a špatného přizpůsobení
rozlišuje přizpůsobení jako proces a jako stav
proces přizpůsobování se nemění s věkem, ale mění se schopnost zvládat nové situace
přizpůsobení jako stav je hodnoceno druhými lidmi, kritériem je uspokojení potřeb a způsob trávení volného času. To určuje, zda je subjekt osobně spokojený, zda je relativně uvolněn od tlumících strachů, jak dovede snášet potíže.
teorie předpokládá, že „šťastný“ je synonymem pro „dobře přizpůsobený“.
Kognitivní teorie
formuluje tři základní postuláty podtrhující subjektivní prožívání stárnutí.
Změny v chování staršího člověka jsou ovlivněny jeho percepcí změn kolem sebe a v sobě
Každou změnu ve své situaci hodnotí dospělý vzhledem k osobní závažnosti
Přizpůsobení na stárnutí je záležitostí vnitřních změn v poznávacím a motivačním systému jedince
teorie je příliš úzká.
Teorie neangažovanosti, vypadávání a uvolňování
Úbytek aktivity a sociálních kontaktů ve stáří se považuje za dobrovolný proces distancování se jedince ze společnosti.
Stárnoucí člověk se snaží vzdát závazků vůči společnosti a získat tím určitý odstup a novou rovnováhu.
Proti teorii byla řada námitek, vytýkalo se jí nerespektování sociálních a kulturních podmínek stárnutí a přílišné biologizování.