4_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
V organismu plní lipidy funkci:
Zdroje energie (ve srovnání se sacharidy a bílkovinami jsou energeticky nejhodnotnější);
Zásobní;
Stavební – jsou součástí biomembrán;
Ochrannou – tuková vrstva chrání orgány před mechanickým poškozením;
Termoregulační – fungují jako tělesná izolační vrstva;
Jako rozpouštědlo lipofilních vitaminů – A, D, E a K.
Nadměrný příjem tuků potravou způsobuje:
Zvýšené ukládání tuků a následně obezitu.
Zvýšené riziko incidence některých nádorových onemocnění (kolorektální karcinom, karcinom prsu, karcinom prostaty).
Imunosupresi.
Podílí se na hormonální dysbalanci organismu.
Zvýšený přívod cholesterolu se podílí na hypercholesterolémii a následném vývoji aterosklerózy, ICHS a chronické ICHDK.
Potraviny obsahující tuk poskytují vhodné podmínky pro produkci mykotoxinů a pro kumulaci lipofilních cizorodých toxických látek z prostředí (PCB, chlorované pesticidy, aflatoxiny, polycyklické aromatické uhlovodíky apod.).
Dvojné vazby nenasycených mastných kyselin jsou náchylné k oxidačním změnám, které vedou k peroxidaci lipidů buněčných membrán a k zátěži organismu oxidačním stresem. Proto je nezbytný dostatečný přísun látek s antioxidačním působením (vitamin C, E, A, β-karoten a jiné rostlinné antioxidanty
Nedostatek tuků má za následek nedostatečné vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích (vitamin A, D, E a K).
B) Pedagogické dokumenty. RVP, ŠVP, tematické plány, třídní kniha, třídní výkaz, školní řád.
Pedagogické dokumenty
Jsou definovány Obstem jako materiály, které vymezují a určují práci ve škole a to jak učitelům, ředitelům, tak i žákům
Vztahují se na veškeré dění ve škole, včetně přípravy a realizace procesu výuky a z tohoto hlediska má funkce: koncepční, projektovou, organizační, hodnotící, kontrolní a zpětnovazebnou
Podle toho, která složka převažuje, se dají pedagogické dokumenty rozdělit na:
Teoretické pedagogické dokumenty
-
Převažuje funkce koncepční a projektová a jsou jimi standardy, učební programy, učební plány, učební osnovy, učebnice, metodické příručky, časově-tematické plány
Praktické pedagogické dokumenty
-
Převažuje funkce organizační, kontrolní, hodnotící a zpětnovazební. Jsou jimi vnitřní řád školy, třídní knihy, katalogové a žákovské listy, žákovské knížky
-
Souhrn pedagogických dokumentů se také označuje jako kurikulum
RVP – Rámcově vzdělávací programy
-
je závazný kutikulární dokument nejvyšší úrovně pro školství v České republice, jehož záměrem je vymezit výsledky vzdělávání a soubor učiva, které je škola povinna zařadit do svých školních vzdělávacích programů jakožto závazné pro žáky k osvojení
-
RVP se dělí dle jednotlivých etap vzdělávání a typu škol. Typy RVP v ČR:
RVP PV (předškolního vzdělávání)
RVP ZV (pro základní vzdělávání)
RVP ZV-LMP (pro základní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením)
RVP GV (pro gymnázia)
RVP SOV (pro střední odborné vzdělávání)
RVP ZUV (pro základní umělecké vzdělávání)
RVP JŠ (pro jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky)