Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6.Zdr.pr.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.41 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Je základní organizační formou hromadné, kolektivní výuky

Je to nejpoužívanější forma

Relativně uzavřený vyučovací cyklus činnosti učitele a žáka

Základní znaky

  • časové trvání 45 minut

  • struktura a počet žáků ve třídě

  • učitel pracuje s celou třídou plánovitě, soustavně, v daném čase určeném rozvrhem hodin

  • každá hodina má svůj didaktický cíl v rámci tématického celku

  • vzájemné působení a komunikace jsou založeny na osobním kontaktu se třídou

  • dochází k přímému i nepřímému vzájemnému působení učitele a třídy

Rozmanitost výchovně vzdělávacích funkcí, které výuka zajišťuje, vede k rozlišení jednotlivých typů vyučovacích hodin

  • motivační

  • výkladová

  • opakovací a procvičovací

  • hodina zkoušení a hodnocení

  • smíšená

Struktura vyučovací hodiny

Struktura vyučovací hodiny vychází z typu vyučovací hodiny

Může být opakovací, procvičovací a upevňovací, kontrolní, smíšená

Ve vyučovací hodině by nemělo chybět

Jasné vymezení cíle každé vyučovací hodiny a tomu odpovídající výběr obsahu

Vzájemná spojitost vyučovacích hodin

Jednota vzdělávací a výchovné stránky vyučovací hodiny

Zajištění aktivity žáků při vyučovací hodině

Účelné využití času v hodině

Zajištění vyučovacích prostředků pro práci v hodině

Účelnost vyučovací hodiny

Klasická struktura

Vychází z nejběžnějšího typu vyučovací hodiny, a to ze smíšeného typu

Používá se nejčastěji proto, že žáci nedokážou dlouho soustředit pozornost (max. 10 min.), proto je důležité jednotlivé části hodiny střídat a používat k tomu pestré a zajímavé formy a metody práce

Struktura vyučovací hodiny smíšeného typu

  1. Úvod – pozdrav, zápis do třídní knihy, vymezení cílů hodiny

  2. Opakování dřívějšího učiva, kontrola domácích úkolů – nejlépe formou všestranného jazykového rozboru - VJR

  3. Motivace nového učiva – připomenutí dosavadních zkušeností žáků, navození atmosféry, volba motivačního prvku (proč to budeme dělat a k čemu je to dobré)

  4. Expoziční část – seznámení s cílem výuky a s postupem učitele (co a jak budeme dělat), zápis názvu vyučovací hodiny a téma, probrání nového učiva a následné shrnutí, provádí se průběžné zápisy na tabuli a do sešitů

  5. Fixační část – opakování a procvičování nového učiva, samostatné procvičování nových vědomostí

  6. Kontrolní část – zhodnocení splnění vytyčeného postupu a vlastního průběhu vyučovací hodiny z hlediska aktivity žáků, shrnutí

  7. Uložení domácího úkolu

  8. Závěr – rozloučení se žáky pozdravem

Moderní vyučování podporující kritické myšlení

Zapojuje žáky do aktivního přemýšlení

Jsou vedeni k vytváření vlastních názorů, k racionální volbě mezi dvěma kompetentními myšlenkami, ke spolupráci s ostatními, respektování odlišných názorů

Témata, do kterých materiál patří