6.Zdr.pr.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Je základní organizační formou hromadné, kolektivní výuky
Je to nejpoužívanější forma
Relativně uzavřený vyučovací cyklus činnosti učitele a žáka
Základní znaky
časové trvání 45 minut
struktura a počet žáků ve třídě
učitel pracuje s celou třídou plánovitě, soustavně, v daném čase určeném rozvrhem hodin
každá hodina má svůj didaktický cíl v rámci tématického celku
vzájemné působení a komunikace jsou založeny na osobním kontaktu se třídou
dochází k přímému i nepřímému vzájemnému působení učitele a třídy
Rozmanitost výchovně vzdělávacích funkcí, které výuka zajišťuje, vede k rozlišení jednotlivých typů vyučovacích hodin
motivační
výkladová
opakovací a procvičovací
hodina zkoušení a hodnocení
smíšená
Struktura vyučovací hodiny
Struktura vyučovací hodiny vychází z typu vyučovací hodiny
Může být opakovací, procvičovací a upevňovací, kontrolní, smíšená
Ve vyučovací hodině by nemělo chybět
Jasné vymezení cíle každé vyučovací hodiny a tomu odpovídající výběr obsahu
Vzájemná spojitost vyučovacích hodin
Jednota vzdělávací a výchovné stránky vyučovací hodiny
Zajištění aktivity žáků při vyučovací hodině
Účelné využití času v hodině
Zajištění vyučovacích prostředků pro práci v hodině
Účelnost vyučovací hodiny
Klasická struktura
Vychází z nejběžnějšího typu vyučovací hodiny, a to ze smíšeného typu
Používá se nejčastěji proto, že žáci nedokážou dlouho soustředit pozornost (max. 10 min.), proto je důležité jednotlivé části hodiny střídat a používat k tomu pestré a zajímavé formy a metody práce
Struktura vyučovací hodiny smíšeného typu
Úvod – pozdrav, zápis do třídní knihy, vymezení cílů hodiny
Opakování dřívějšího učiva, kontrola domácích úkolů – nejlépe formou všestranného jazykového rozboru - VJR
Motivace nového učiva – připomenutí dosavadních zkušeností žáků, navození atmosféry, volba motivačního prvku (proč to budeme dělat a k čemu je to dobré)
Expoziční část – seznámení s cílem výuky a s postupem učitele (co a jak budeme dělat), zápis názvu vyučovací hodiny a téma, probrání nového učiva a následné shrnutí, provádí se průběžné zápisy na tabuli a do sešitů
Fixační část – opakování a procvičování nového učiva, samostatné procvičování nových vědomostí
Kontrolní část – zhodnocení splnění vytyčeného postupu a vlastního průběhu vyučovací hodiny z hlediska aktivity žáků, shrnutí
Uložení domácího úkolu
Závěr – rozloučení se žáky pozdravem
Moderní vyučování podporující kritické myšlení
Zapojuje žáky do aktivního přemýšlení
Jsou vedeni k vytváření vlastních názorů, k racionální volbě mezi dvěma kompetentními myšlenkami, ke spolupráci s ostatními, respektování odlišných názorů