6_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Moderní vyučování podporující kritické myšlení
Zapojuje žáky do aktivního přemýšlení
Jsou vedeni k vytváření vlastních názorů, k racionální volbě mezi dvěma kompetentními myšlenkami, ke spolupráci s ostatními, respektování odlišných názorů
Učitel by měl vědět, co je jeho cílem, proč a jak ho chce dosáhnout
Využití komplexních metod kritického myšlení nezaručuje jejich úspěšnost mezi žáky, tím pádem nezaručuje ani úspěšnost procesu učení
Důležitý je citlivý přístup učitele a ne necitlivé zařazování těchto výukových metod za každou cenu
Daná metoda má smysl tehdy, když je použita ve správný čas a na správném místě
Učitel by měl umět žáky dostatečně motivovat a vzbudit v nich zájem o aktivitu
Podle Kotrby a Laciny je nejjednodušším způsobem zavedení aktivizačních metod do výuky pouhé převzetí již vyzkoušených a publikovaných metod
Vždy je však nutná úprava a přizpůsobení metody pro konkrétní podmínky výuky
Kritické myšlení se může uplatňovat jen v případě, že jsou učitelem zabezpečeny základní podmínky pro jeho rozvoj:
Žáci mají dostatek času a příležitostí volně domýšlet a spekulovat
Je zajištěno bezrizikové, bezpečné prostředí, kde nebudou žáci vystaveni posměchu
Učitel umí vyjádřit žákům důvěru v jejich schopnost kriticky soudit
Učitel oceňuje kritické myšlení svých žáků
Učitel žáky motivuje a nabádá k tomu, aby:
Pochopili hodnotu svých názorů a nápadů
Byli aktivními účastníky učebního procesu
Byli schopni s respektem naslouchat různým názorům a tolerovat je
Byli připraveni formulovat své úsudky, případně je pozměnit
Problémové vyučování
Dává žákům možnost hledat a objevovat a tvořit
Na rozdíl od běžného způsobu výuky, kde jsou žákům předkládány nové poznatky k osvojení, je tato koncepce založena na snaze vyprovokovat žáka k samostatnému myšlení a řešení problémů
Projektové vyučování
Forma učení, kdy žáci řeší komplexnější problémy, získávají zkušenosti praktickou činností a experimentováním
Otevřené vyučování
Spíše směr než forma učení, využívá k získávání poznatků i mimoškolní vyučování, snaží se překonat odcizení školního učení od životních zkušeností, upozorňuje na rozpory mezi teorií a praxí
Myšlenková mapa
Graficky organizovaný brainstorming, při němž se už nápady strukturují
Myšlenková mapa je metodou asociativní, kdy žáci píší heslovitě vše, co je napadne, k hlavnímu slovu či tvrzení (tématu), které bylo napsáno učitelem do středu tabule nebo žáky na list papíru
Žáci jsou poté vyzváni, aby do prostoru kolem slova či tvrzení heslovitě napsali všechno, co je k tématu napadá
Pětilístek
Tato metoda vyžaduje důkladnou úvahu založenou na získaných vědomostech a jejím cílem je naučit žáky analyzovat, srovnávat, vybírat
Při tvorbě pětilístku se na pět řádků (na tabuli, do sešitu) postupně píší následující údaje
První řádek – tvoří téma pětilístku a vyjadřuje se jedním podstatným jménem
Na druhý řádek se napíší dvě přídavná jména vyjadřující vlastnosti či charakteristické rysy zvoleného tématu
Třetí řádek představují tři slovesa, kterými popisujeme činnost či děj, jež objekt vykonává. Slovesa mohou být vyjádřena infinitivem i slovesem ve tvaru 103 určitém
Na čtvrtý řádek se píší čtyři slova, a to jakéhokoli slovního druhu, často ve větě. Tato čtyři slova by měla vyjadřovat vztah pisatele k tématu, čímž pisatel zároveň ukáže vcítění se do tématu
Pátý řádek tvoří jen jedno slovo, které je synonymem slova na prvním řádku