6_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pokročilá stádia bílkovinné a energetické malnutrice - kachexie
Nejvyšší stupeň kachexie je označován jako marasmus
Malnutrice se vyskytuje u 19-80% hospitalizovaných
Přibližně ve 30% se jedná o iatrogenní malnutrici
Malnutrice zvyšuje výskyt pooperačních komplikací, prodlužuje hospitalizaci
Důsledky malnutrice
Pokles objemu svalstva (včetně síly dechového svalstva)
Otoky, porucha transportu hormonů a léků
Snížení imunity – sklon k infekcím
Zhoršení hojení tkání
Poruchy funkce jater, střev, srdce
-
Vyučovací hodina
Je základní organizační formou hromadné, kolektivní výuky
Je to nejpoužívanější forma
Relativně uzavřený vyučovací cyklus činnosti učitele a žáka
Základní znaky
časové trvání 45 minut
struktura a počet žáků ve třídě
učitel pracuje s celou třídou plánovitě, soustavně, v daném čase určeném rozvrhem hodin
každá hodina má svůj didaktický cíl v rámci tématického celku
vzájemné působení a komunikace jsou založeny na osobním kontaktu se třídou
dochází k přímému i nepřímému vzájemnému působení učitele a třídy
Rozmanitost výchovně vzdělávacích funkcí, které výuka zajišťuje, vede k rozlišení jednotlivých typů vyučovacích hodin
motivační
výkladová
opakovací a procvičovací
hodina zkoušení a hodnocení
smíšená
Struktura vyučovací hodiny
Struktura vyučovací hodiny vychází z typu vyučovací hodiny
Může být opakovací, procvičovací a upevňovací, kontrolní, smíšená
Ve vyučovací hodině by nemělo chybět
Jasné vymezení cíle každé vyučovací hodiny a tomu odpovídající výběr obsahu
Vzájemná spojitost vyučovacích hodin
Jednota vzdělávací a výchovné stránky vyučovací hodiny
Zajištění aktivity žáků při vyučovací hodině
Účelné využití času v hodině
Zajištění vyučovacích prostředků pro práci v hodině
Účelnost vyučovací hodiny
Klasická struktura
Vychází z nejběžnějšího typu vyučovací hodiny, a to ze smíšeného typu
Používá se nejčastěji proto, že žáci nedokážou dlouho soustředit pozornost (max. 10 min.), proto je důležité jednotlivé části hodiny střídat a používat k tomu pestré a zajímavé formy a metody práce
Struktura vyučovací hodiny smíšeného typu
Úvod – pozdrav, zápis do třídní knihy, vymezení cílů hodiny
Opakování dřívějšího učiva, kontrola domácích úkolů – nejlépe formou všestranného jazykového rozboru - VJR
Motivace nového učiva – připomenutí dosavadních zkušeností žáků, navození atmosféry, volba motivačního prvku (proč to budeme dělat a k čemu je to dobré)
Expoziční část – seznámení s cílem výuky a s postupem učitele (co a jak budeme dělat), zápis názvu vyučovací hodiny a téma, probrání nového učiva a následné shrnutí, provádí se průběžné zápisy na tabuli a do sešitů
Fixační část – opakování a procvičování nového učiva, samostatné procvičování nových vědomostí
Kontrolní část – zhodnocení splnění vytyčeného postupu a vlastního průběhu vyučovací hodiny z hlediska aktivity žáků, shrnutí
Uložení domácího úkolu
Závěr – rozloučení se žáky pozdravem