A19.....................................................................................zrevidováno
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Justiniánské právo
o separaci možno žádat ve lhůtě 5 let
možnost restitutio in integrum, jestliže si separatisté vyžádali omylem separaci pro sebe nevýhodnou
dědic proti předlužené pozůstalosti původně nebyl chráněn vůbec
teprve justiniánské právo poskytlo dědici ochranu proti neomezenému ručení
lze odmítnout dědictví - pro dobrovolné dědice a praetorské, dobrodinní abstinence pro dědice nutné
jiné prostředky - mandátní smlouva mezi delátem a věřiteli – věřitelé mu v ní přikazují přijmout dědictví a delát jako mandatář pak nárok na náhradu škody, nemohl ručit za pozůstalostní závazky vlastním jměním; dále smlouva o částečném prominutí pozůstalostních dluhů
klasické právo poskytlo ochranu před neomezeným ručením pouze otrokovi, který byl ustanoven dědicem a současně propuštěn na svobodu - otrok jako nutný dědic nemohl pozůstalost odmítnout, ale nebyl dědicem vlastním (suus) - neměl možnost abstinovat - separace jeho jmění, které nabyl po smrti zůstavitelově, tedy již jako svobodný, ale jinak než z pozůstalosti
justiniánské právo
beneficium inventáře (dobrodiní inventáře)
konstituce z r. 531 n.l.
ochrana proti předlužené pozůstalosti - základem bylo pořízení řádného pozůstalostního inventáře
přesný soupis pozůstalosti, všeho, co do ní náleželo
dědic byl povinen s inventarizací začít do 30 dnů po té, co se dozvěděl o delaci a skončit ji do 90 dnů
podle soupisu ručil pouze pozůstalostními aktivy – vlastní pohledávky a náklady si mohl odečíst
věřitele uspokojoval v pořadí, v jakém se přihlásili, po nich odkazovníky;
nevyužil-li dědic dobrodiní inventáře či zmeškal lhůtu, ručil celým svým majetkem
i pokud odkazy převyšují pozůstalost – nebral se ohled na falcidiánskou kvartu
odnětí dědictví (ereptorium)
dědic mohl být dědictví zbaven, když mu bylo dědictví státní mocí odňato, protože se ukázal být dědictví nehodným
opíralo se o císařské zákonodárství, první předpisy již za Augusta (leges Iulia et Papia Poppaea)
důvodem odnětí bylo, že vyšlo dodatečně najevo, že se dědic provinil proti zůstaviteli nebo jeho poslední vůli
odňaté dědictví připadalo státní pokladně
Vydržení pozůstalosti - usucapio pro herede
zvláštní případ nabytí dědictví podle civilního práva a současně zvláštní případ nabytí vydržením
kořeny již v počátcích římského právního života – pokud zemřel zůstavitel bez přirozených dědiců (tedy těch, jež byli podrobeni jeho rodinné moci a tvořili jeho familii) a bez testamentu, stávala se pozůstalost věcí ničí a bylo ji možné volně okupovat – až Z12D zavedeno dědické právo nejbližšího agnáta
možnost volné okupace patrně postupně vyloučena tím, že se na držitele pozůstalosti začalo pohlížet jako na dědice, který postavení dědice získal vydržením
k vydržení stačil 1 rok držby pozůstalosti
držitel byl pak podle zvláštního dekretu pontifiků povinen vykonávat i rodinné oběti po zůstaviteli (sacra)
klasické právo:
nikoli vydržení pozůstalosti jako celku, nedošlo k získání postavení dědice
šlo o vydržení jednotlivých pozůstalostních věcí; držba měla trvat 1 rok (i u nemovitostí)
k jejímu získání mělo dojít dříve, než dědic nabyl dědictví,
držitel musel mít způsobilost testamentárního dědice
držitel nemusel dokazovat titul (důvod nabytí) ani dobrou víru – z pramenů je cítit odsudek tohoto typu vydržení
za principátu omezování tohoto vydržení – to vyúsťuje v předpisech, jež označují snahu ziskuchtivě se zmocnit pozůstalostních věcí dříve než dědic nabyl dědictví za určitý druh krádeže