A2.......................................................................................zrevidováno
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
jednání na lidovém shromáždění
recitatio legis – navrhovatel přečetl text osnovy, po zahajovacích ceremoniich
hlasování – podle centurií n. tribuí, rozhodovala prostá většina
diskuze se nepřipouští, buď je osnova schválena, nebo zamítnuta
škrty nebo změny v textu nepříchází v úvahu
renuntiatio – předsedající úředník oznámil výsledek hlasování - legislativní akt ukončen
tendence spojovat nepopulární opatření s populárními 98 př.n.l. lex Caecilia Didia – zákon má být monotematický a nesmí spojovat různá ustanovení v jeden celek (smíšený zákon - lex satura)
zákon nabýval ihned platnosti a obvykle i účinnosti (pokud nebyla stanovena lhůta odkladu – vacatio legis)
zákony nevyžadovaly zvláštní formu publikace, protože se projednávaly před shromážděním občanů
recitace osnovy považována za dostatečné obeznámení
jména zákonů – podle gentilního jména navrhovatele (popř.navrhovatelů) – př .Ciceronův zákon = lex Tullia
schválené zákony – vyrývány na kovové desky, ukládány kvestory do archívu, něco se zachovalo dodnes
republikánské zákony – 3 části:
praescriptio
v čele textu
různá technická data
datum přijetí; jméno navrhovatele; označení centurie/tribue, která pro zákon hlasovala jako první; jméno občana, který v té centurii/tribui, prvý pro zákon odevzdal svůj hlas
rogatio
vlastní ustanovení
sanctio
sankce
upravovala postup proti tomu, kdo příkazy či zákazy zákona poruší
leges imperfectae – chyběla sankce, mezeru doplňovala soudní praxe (obv.praetor ve stadiu in iure)
leges minus quam perfectae – prohlašovaly jednání proti zákonu za trestné, ale jinak platné
leges perfectae – jednání proti zákonu je nejen trestné, ale i neplatné, zákony dokonalé
platí zásada lex posterior derogat priori (zákon pozdější ruší zákon starší)
plebiscita mohli navrhovat tribunové lidu a plebejští aedilové, v posledních stoletích označovány jako „zákony“ a svým počtem leges předčily
senát
sborový orgán rodových stařešinů - za vlády králů byl obsazován náčelníky jednotlivých římských rodů
sborový orgán bývalých státních úředníků - postupem času převládl princip obsazování
podmínkou člneství se stalo úspěšné ukončení magistratury
členové nebyli voleni, ale doživotně obsazováni
členem se mohl stát ten, kdo byl zapsán v senátorském seznamu – album senatorum
zpočátku zapisováni pouze patriciové, od 312 př.n.l zapisováni i plebejové (lex Ovinia, Oviniův zákon)
poradní orgán řimskych uředníků, vedlejší, pomocné postavení (podle nepsané římské ústavy)
měl ale rozsahle pravomoci
sprava statni financi a kontrola s jeho hospodařenim, vedl zahranični politicka jednani
organizovani a sprava provincii, ovládal římskou armádu, náboženské otázky (výsadní postavení ve věcech kultu)
stabilní orgán, narozdíl od obměňovaných magistratur či pasivních, zkorumpovaných shromážděních
běžně měl 300 členů, později se počet zvyšuje na 600 a pak i na 1000, za Augusta omezen na 600
pro přijetí neexistoval věkový cenzus, členem mohl být každý nejlepší